Spill tar knekken på det sosiale livet?!

Selv spiller jeg en del, spesielt når barna er i seng blir det fort en og to timer med spilling, mens madammen koser seg på Facebook m.m. Synes dette er en fin løsning. Når det gjelder barna mine så spiller de også en del selv om jeg på best mulig prøver å begrense det slik at de også er med på andre ting, blant annet leke med sine venner. Hos oss fungerer spill som en form for premiering slik at de må ha gjort seg fortjent til det.

Ukedagene er travle og det er mye lekse samt at barna er med på mye og må kjøres hist og her. Undersøkelser som er gjort viser at dagens barn spiller alt for mye i forhold til hva de egentlig burde og at mange foreldre ikke bryr seg. Forskningen viser at dette faktisk tar knekken på det sosiale livet til de som spiller og at de er for lite ute blant sine venner.

Selv er jeg enig at spilling kanskje ikke gjør det beste for den sosiale omgangen mellom mennesker, men så skal det også sies at spilling faktisk er blitt mye mer sosialt enn det var for noen år tilbake. For i dag sitter veldig mange med headsets og dette gjør at man sitter og snakker med hverandre når man spiller. I tillegg møtes mange sammen for å spille og da tenker jeg blant annet på små miniLAN. Dette gjør det hele til mer sosialt enn det mange tror. Med Kinect og Move legger spillselskapene opp til mer sosial spilling noe jeg synes er veldig bra.

Forskning viser at det sosiale livet forsvinner med spilling, så mener jeg at det ikke er så galt som mange vil ha det til. Selvsagt om du burer deg inne hjemme hvor du spiller mange timer pr. dag og ikke treffer dine venner, så treffer forskningen med sine påstander. Om du i tillegg treffer dine venner til vennskapelige kamper i Fifa 11, så blir det noe helt annet igjen. Det gjelder altså å finne den rette balansen mellom å sitte alene og spille sammen.

Hvordan er det med deg? Spiller du mye alene eller prøver du å oppsøke dine venner for så å spille? Hvordan tror du fremtiden innenfor sosial spilling vil utarte seg om f.eks. fem år. Vil det utviklingen sørger for at spilling blir enda mer sosial eller tror du at man ikke kan gjøre spilling mer sosialt enn det som er i dag?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top