F*****ings aldersgrenser på spill!

Denne frasen er det nok mange som har kommet med de siste timene etter lanseringen av Call of Duty: Modern Warfare 2. Mange unge og irvrige fans av serien har lenge ventet på dette spillet og har måttet gått trist hjem fra spillbutikken uten spillet i hånda grunnet at kassadama forlangte leggis.

Mange spillbutikker har faktisk fått påpakning om å sjekke legitimasjon for salg av MW2 og dette har medført til ramaskrik blant mange “unge” gamere. Selvsagt skjønner jeg dette og vet hvor vanskelig tema aldersgrenser på spill er.

Jeg er som du garantert vet, pappa til fire spillende barn og er selv streng når det kommer til aldersgrenser og føler at spill som MW2 bør oppleves når de er eldre. Når jeg får besøk av venner som gjerne vil se spillet, så må barna forlate rommet slik at jeg kan vise frem spillet med de brutale drapene, blodet og nedslaktningen av uskyldige på en flyplass. Når man nærmer seg 14-15 år er det mange som ser i mellom fingrene når det gjelder 18-års aldersgrense og selv til en viss grad gjør jeg det, men det kommer mye an på hvilket spill det er snakk om.

Det er et veldig vanskelig dilemma dette her og jeg vet at mange havner mellom barken og veden av de som selger spill. Skal man være strenge og tenke at “unge” ikke har godt av 18 års spill eller skal man tenke at de “unge” opplever jo like mye drap, blod m.m. om man ser filmer eller nyhetene for den saks skyld.

Hva mener du? Er sensuren for streng her i Norge eller er den slik den bør være? Fikk du kjøpt spillet selv om du ikke var gammel nok og har du etter å ha spilt det blitt påvirket negativt med all råskapen som finnes i spillet? Er det hystri med aldersgrenser på spill?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “F*****ings aldersgrenser på spill!

  1. Foreldrene mine er alt for slipphendte på dette punktet, broren min på 12 spiller gjerne både spill med 16 og 18 års aldersgrense.. noe jeg syntes er litt for drøyt. Er som regel spill med masse gørr og blod i tillegg som de er ekstremt avhengighetsskapende, men hvilke spill er vel ikke det?
    sv: Hehe, tusen takk 🙂 Koste meg kjempemasse!

  2. syns det er helt greit med aldersgrenser på spill, men 18år er litt drøyt, kunne vært 16år på de værste spilla. Call of duty er ikke for 12-13 åringer værtfall

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top