Gifteplaner eller bare samboere?

Mange av dere er kanskje sammen med noen nå og har deres store kjærlighet. Denne tiden er unik og nyt den godt. Dessverre i sine ungdomsår opplever man også kjærlighetssorg og den kan være hard for noen. Jeg for min del har nå vært sammen med madammen i snart 16 år og vi har opplevd mye fint. Før eller siden vil vi også gifte oss og vi ser frem til den dagen. Det skal ikke bli en tur til sorenskriveren (no offence), men et skikkelig bryllup med alt som hører til. Når dette skjer vet vi ikke, men før eller siden – hehe!

I en sak for en stund siden i rønder-Avisa stod det at flere og flere Trøndere blir samboere og ikke velger å gifte seg. Hva er årsaken til det? Kommer det av at mange ser på skillsmissestatistikken eller er det andre grunner til at man velger heller å være samboere? For om man får barn sammen er det mye mer ansvar enn det å være gift. Det har nærmest blitt en sport å skille seg og her på Snåsa har veldig mange gjort det og jeg synes det er synd. Man må gi forholdet en sjanse selv om ting skjærer seg. Jeg er av den oppfatning at det er viktig å finne kompromisser og at man via dette også finner løsninger.

Hva med deg – vil du gifte deg når du blir stor eller er samboerskap noe du heller vil satse på? Har foreldrene dine skiltes eller er de lykkelige sammen?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

8 thoughts on “Gifteplaner eller bare samboere?

  1. oj, så lenge dere har vært sammen. Så godt å se at noen holder ut på denne måten, gir oss pesimister et lite håp om ekte kjærlighet. Du vil kanskje like det innlegget jeg skrev om ekte kjærlighet, bryllup generelt..Kanskje litt inspo til deg og dama? Dere er helt råe i alle fall. Håper dere holder sammen all the way.
    M

  2. Mine foreldre har vært i et forhold siden de var 15 og 25. Og de er fortsatt lykkelig gift og har vært det i snart 30 år.
    Jeg og min samboer skal ikke gifte oss, mest fordi han mener dette er “bortkastet” og synes heller det er finere å skape en familie med barn istedet for å inngå giftermål. Jeg er nok litt enig i han, og synes selv det er tragisk og svært trist da foreldre skiller seg.
    Det er jo selvsagt mulig å skille lag selv om man ikke er gift, men spørsmålet er da: Er det lettere for de som ikke er gift, å finne tilbake til hverandre? Istedet for å gå gjennom en lang prosess med skilsmisse papirer og krangel?
    Har man det fint som samboere og synes det er like fint som det å være gift.
    Håper jeg aldri kommer opp i slike problemer, har det veldig fint 🙂 Gleder meg til vi får barn, håper ikke det er så veldig langt unna, heller. Hehe!

  3. drømme jo selvfølgelig om å gifte me etterhvert hvis e treff “the one”….men den derre populære skilsmisse greia e litt skremmende. så samboerskap har absolutt fungert for min del en god stund ihvertfall…..tiden får vise. har sjøl skilte foreldre. har vært sia e va 2 år. å kjenne folk som har vært samboera i fleire år. gifta se kanskje etter 8-10 år som samboere. fått barn + + +…..å deretter har d gått skeis….så ja, i mine øyne e d litt skremmende.
    men all lykke å alt d der t dem som e gift/ska gifte se å som leve lykkelig i et herlig ekteskap i all evighet =D

  4. SV: Hehe, godt å høre! Jeg elsker bilspill så jeg har nok de fleste bilspill som er å finne på markedet gitt…nesten da:)
    Jeg vil selvfrølgelig gifte meg, men det ikke før om noen år. Akkurat nå satser jeg på samboerskap med kjæresten. Vi er unge, men vi har det faktisk bedre enn de fleste på vår alder. Vi er så klart uenige, men vi krangler aldri. Hva er vitsen i å krangle?:) men jaa, skal være brud jeg åå!:)
    Glemte å skrive navn seff, men er: celida.blogg.no 🙂

  5. Jeg vill ikke gifte meg..
    Foreldrene mine skilte seg da jeg var seks år gammel. Det har vert vanskelig for meg. Jeg har så vidt kontakt med pappa nå. Og jeg snakker med barnevern og familievernet hele tiden. Og jeg trives ikke med det.
    Skillsmisse skulle ikke fantes!..

  6. Jeg skulle aldri gifte meg, da pga, nettopp, en dårlig opplevelse i mine unge ungdomsår selvfølgelig, MEN, i dag er jeg ikke i tvil 🙂 Frir samboern er det ikke nei i min munn, det skal være sikkert :))) Det står forøvrig respekt av at dere har holdt sammen i 16 år :))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top