Ti-åringer spiller 18 års spill. Hvor går grensene?

Svarte nettopp på en lengre mail fra en dame som lurte litt på hvilke grenser hun skal sette ovenfor barnet sitt når det kommer til voldelige 18-års spill. Hun var i tvil, for hjemme hos seg så får ikke barnet lov til å spille slike spill, men hos vennene spilles f.eks. Call of Duty: Modern Warfare 2 (se trailer nedenfor) og barnet synes det er urettferdig når det ikke får lov til å spille dette hjemme.

Selv har jeg satt grenser for at mine barn ikke får lov til å spille slike spill før de nærmer seg alderen spillet er satt til. Det vil si at jeg er kanskje litt streng på dette området, men når du blant annet skal i en scene som i Call of Duty: Modern Warfare 2 skyte ned så mange uskyldige som mulig på en flyplass så blodet skvetter til alle kanter, så vil ikke jeg at mine barn skal oppelve dette. For det er forskjell på å se en skummel film med masse blod og drap enn det å spille, for når du spiller så bruker du karakteren din til å utføre en handling og i dette tilfellet å drepe så mange som mulig.

Selvsagt er det opp til hver enkelt som mamma eller pappa om de vil la barna sine få spille slike spill og om mine barn blir med kompiser hjem og spiller, er det lite jeg kan si, men jeg kan påvirke foreldrene til kompisen om å tenke litt på hvilke spill som spilles av barna.

Det skal ikke være enkelt dette her, men jeg får fort inntrykket av at foreldre faktisk ikke vet hvordan spillene er og hva barna sine spiller, mens det dessverre finnes noen som vet det, men som ikke bryr seg om hva barna spiller og det er sistnevnte jeg irriterer meg mest over. Selv om mange foreldre er redd ny teknologi og ikke vet noe om spillkonsoller, så skal det så lite til å se på coveret til spillet og se hva det dreier seg om. Det tar kun noen sekunder. Lær deg som foreldre å sette grenser for hva du tillater, for man vet ikke hvor mye påvirket barna blir av spill som dette.

Jeg har testet ut over 200 barnespill og vet ikke hvor mange spill for voksne jeg har spilt. I tillegg er jeg spillekspert for NTB og skriver en bok om barnespill som en tipsbok til foreldre. Jeg har også min egen brevkasse hvor alle som ønsker kan sende inn et brev og jeg svarer og denne finner dere her www.grplay.no

Hva mener du om barn i 10-11 års alderen som spiller blodige 18 års spill? Gjør foreldrene dårlig arbeid når det kommer til å passe på hva barna sine spiller eller er det rett og slett uvitenhet som er problemet?

Nedenfor ser dere flyplasscenen som jeg nevnte tidligere i bloggen. Ville du latt ditt barn på ti år spilt dette der?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

7 thoughts on “Ti-åringer spiller 18 års spill. Hvor går grensene?

  1. Mange gutter i klassen min (som er 12-13 år) De spiller cod 🙂 Har ikke noe serlig mening om det 🙂 ! Ha en utrolig fin onsdag videre og kos deg masse 🙂

  2. Jeg klikka på nabogutten da jeg fikk vite at min søte, lillesøster på nesten 9 hadde spilt COD :S Desverre mange foreldre som ikke har peil på hva det er de kjøper til småungene sine..irriterer meg også på dem som driter i det…

  3. synes foreldre skal sette grenser for barn, står det 18 år på ett spill så synes jeg ikke de skal kjøpe det til barna sine. hadde aldri kjøpt det til barna mine, de måtte ha venta til de er rundt den alderen det står på spillet.

  4. syns ikke det er noe gernent med det jeg, et av de første spilla mine var hitman 2. og da var jeg varfall ikke 10, trur jeg var 6-7 år. men jeg trur ikke jeg har tatt så veldig skade av det 😛 på en annen side var det litt kjipt for nesten ingen av de andre barna i gata fikk lov til å spille det da, men de gjorde det forde x)

  5. sv; ja er mye dem ikke veit om spilla, er ikke som det var før på nintendo og sega osv. jeg fikk aldri sånne spill og filmer som var over alderen min. ha en fin dag videre du også 🙂

  6. Synes tilgangen til spill og teknologi for barn i alle aldre har nådd skremmende høyder! Det skrives at man ikke vet hvor mye voldelige spill påvirker barn, men dette er feil!!! Det er allerede forsket mye på det, og barns evne til empati og medfølelse svekkes betraktelig. Samtidig blir terskelen for vold høyere og er ikke det skremmende så vet ikke jeg. Tenk over saker om mobbing/vold blant barn i media. Hvor kommer det fra, om ikke dataspill/tv? Barn bearbeider sine inntrykk i leiken, og dette resulterer i mer voldelig leik, og dette er udiskutabelt. Barn som spiller mye data/tv-spill blir passive, ikke bare fysisk men også mentalt. Det går på bekostning av andre impulser de burde hatt, og som er mye viktigere å ha med seg videre i livet. Bare det at det er laget spill for barn ned i 1-2 årsalderen er !!!!! (har ikke ord som egner seg på trykk). Barna trenger nærhet, samspill og kommunikasjon, og det får man ikke med en spillkonsoll.

  7. Dere måtte jo ta det voldeligeste levelet på mw2 :S i begynnelsen av spillet får du en advarsel om å ikke gjøre denne banen. Du kan vege å gjøre den, eller bare å hoppe over banen pga. den er veldig voldelig. er de 12-13 er det greit å spille dette spillet fordi dem vet hva som vil skje med dem hvis de spiller for mye og har mer erfaring på voldelige spill.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top