Josefine – Mystery in London!

At Josefine-spillene har vært til stor hjelp til mange barn med tanke på pedagogisk læring er det ingen tvil om. Mine barn elsker Josefine og vennene hennes og har brukt mang en time på å spille disse lærerike spillene som har blitt lansert i tur og orden. Det er derfor stor glede i leiren når et nytt Josefine-spill dukker opp og for en stund siden gjorde det nettopp det og denne gangen er det Krea Medie som står bak.

Det første jeg legger merke til på coveret er ordene “Skolehjelp”, Tren på engelsk” og “Bli bedre i engelsk”. Hva mer en det kan vi foreldre og for den saks skyld skoler ønske oss. Dette er jo en perfekt mulighet til å la barna våre gjøre noe som ikke bare er moro, men også veldig lærerikt. For å lære engelsk er jo veldig viktig i dag og jeg har tro på at barna i dag lærer lettere engelsk enn da jeg vokste opp. Grunnen til dette er at barna i dag blir letter påvirket av det engelske språket i spill, film og bruk av internett. Jeg sagt til flere foreldre som er skeptiske til å la barna spill, om å tenke seg om, for spilling er faktisk sunt i begrenset omfang og dette har også en del foreldre innsett.

De tidligere spillene i Josefine-serien har vært beregnet på barn i alle aldersgrupper og ikke med skolen som mål. Dette spillet derimot har utvikleren tenkt flittig brukt i skolen og satt som målgruppe; “barn i barneskolen”. Når jeg hører dette, blir jeg selvsagt litt mer skeptisk enn vanlig. Er spillet for pedagogisk lagt opp med for mye læring slik at barna synes spillet blir kjedelig, eller har utvikleren lagd et spill som har en fin balanse mellom det å lære engelsk og ha det moro? Jeg er spent. Personen jeg setter til å teste spillet er sønnen min på ti år. Han går nå i fjerde klasse og har hatt engelsk et par år nå. Faktisk er han flink i det faget, så nå blir det spennende å se om han takler spillet eller om jeg må trå til med hjelp.

Spillet har fått tittelen; Josefine – Mystery in London og den søte gule kaninen besøker inspektør Scotty på Scotland Yard. De mystiske tyvene Mr. Blue Potato, Mr. Yellow og Mr. Red Potato er på farten i London og stjeler ting fra noen av Londons berømte steder som Tower Bridge, British Museum og Big Ben. Her blir Josefines oppgave å hjelpe politimannen Bobby med å løse mysteriene og få tingene som er blitt stjålet på plass igjen.

Ved hjelp av en del oppgaver hvor mange av nøkkelordene er på engelsk, må du løse oppgave for oppgave og etter hvert klarer du å spore opp tyvene. Du starter med å velge mellom tre vanskelighetsgrader og en annen snedig sak for oss foreldre er “foreldrekontrollen”. Her kan du blant annet stille inn spilletid og du kan få tilbakemeldinger på hvordan barnet takler spillet. Her får du opp grafer som viser hvor for eksempel barnet har slitt eller hvor barnet har mestret sine oppgaver. Veldig snedig for oss nysskjerrige foreldre eller lærere som vil vite hvordan barnet klarte seg. Genialt, genialt og genialt!

Det finnes fem store oppgaver i spillet. Disse oppgavene er ikke korte og gir barnet god utfordring. Mr. Potato har stjålet viserne til Big Ben og for å få igjen viserne må du stille klokken nøyaktig på det klokkeslettet som klokka stod på da viserne ble stjålet. Her får du nevnt klokkeslettet på engelsk og du som spiller må stille den rette tiden. Ikke bare lærer du klokken, men du lærer også tiden på engelsk, noe som jeg er veldig fornøyd med. Andre oppgaver går ut på å finne rette ord til rett tid, mens en oppgave må du styre Josefine inn i en labyrint etter anvisninger fra politimannen Bobby. Mesteparten av oppgavene går ut på å sette sammen ord til setninger slik at de får en betydning. Når alt blir rett, løses også oppgavene og du kan etter hvert finne spor som fører deg til tyvene.

Grafikken i spillet er som det pleier å være for Josefine-spillene, søt og sjarmerende på en gang. Akkurat slik barna vil ha det. I tillegg er spillet på norsk-engelsk og dette gjør at det er enkelt å skjønne. Spillet styres også enkelt med musen og krever ingen doktorgrad for å få til det. Med tre forskjellige vanskelighetsgrader, gir dette barna lang holdbarhet, hvor det i tillegg til å lære engelske også har det moro med Josefine.

Alt i alt er spillet veldig bra og gir nettopp det utvikleren lover – nemlig at barnet lærer engelsk i tillegg til at de koser seg. Sønnen min på ti år har spilt spillet mye og takler det nå på den høyeste vanskelighetsgraden. Selvsagt visste jeg dette, for sønnen min får skryt på skolen for sine engelskkunnskaper og de blir ikke noe dårligere med dette spillet – heller tvert om. Så ønsker du at barnet ditt skal lære seg engelsk på en artig måte, så vil jeg anbefale Josefine: Mystery in London, men bare pass på at barnet har hatt litt engelsk på skolen, for hvis ikke kan du belage deg på å hjelpe til en del. Jeg vil takke Krea Medie for et godt barnespill som både er pedagogisk riktig og artig for barna.

Da jeg spurte sønnen min om karakter, svarte han 8/10 noe som jeg også er enig i. Spillet fortjener en åtter – uten tvil!

Har du tidligere spilt Josefine-spill eller lar du barna dine få oppleve denne lille søte kaninen?

Ønsker du mer moro med Josefine, så klikke deg inn på www.josefine.com

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top