Superdatamaskiner til deg og meg!

…og det uten at det vil koste skjorta av deg, i alle fall på sikt. For i det siste har forskere endelig funnet et stoff som de har kalt for grafén. Dette stoffet er så unikt at det kan gjøre at datamaskiner jobber hele 10 000 ganger raskere enn det de klarer i dag. I stedet for bruk av elektrisitet, så brukes lys til overføring av data, men for å få til dette må stoffet grafén inn i bildet.

Pr. i dag har forskerne et problem og det er å få den optiske teknologien liten og ikke minst rask nok til å kunne f.eks. passe på et hovedkort til en PC. Når forskerne klarer dette, så vil fremtiden kunne føre frem til superkjappe PC-er, konsoller og andre elektroniske duppe ditter. Forskerne tror at innen få år er denne teknologien en allemannseie.

Jeg synes dette er meget spennende og omfavner selvsagt denne teknologien som igjen kan føre til enda bedre spill for oss gamere.

Hvor tror du utviklingen vil stoppe eller vil den i det hele tatt stoppe? Synes du at dette hørtes spennende ut?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Superdatamaskiner til deg og meg!

  1. Det blir vel neppe supermaskiner da… Om vi går tilbake en del år og ser på supermaskinene da og sammenligner dem med hva vi har nå så oppdager man nok ganske store forskjeller. Men utvilsomt en interessant tanke, leste en plass at forskere har funnet en måte å lage datakomponenter med blod i. Intel’s nye transistorer er utvilsomt det mest spennende som kommer til å skje i nær framtid

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top