Mist førerkortet på et blunk!

I media har det i mange år vært fokusert på unge og kjøretøy. Spesielt med at mange ulykker på veiene rundt omkring skjer med at unge er involvert. Det har blitt kjørt kampanje på kampanje for å forebygge dette og nå har Samferdselsdepartementet kommet frem til at unge som har hatt kortet under to år skal prikkbelastes med dobbelt så mange prikker i henhold til trafikkforseelser. Dette kan i verste fall føre til at ved to trafikkforseelser så kan du miste førerkortet. Denne doble prikkbelastningene starter opp fra 1. juli.

Selv har jeg hatt førerkortet i over 18 år og har aldri fått bot for å kjøre for fort eller uaktsom kjøring. Dette er jeg litt stolt over og føler meg som en moden trafikkant. Selvsagt ser jeg bakgrunnen for at man vil doble prikkene hos de unge trafikkantene med tanke på alle de unge som enten blir skadet eller i verste fall dør i trafikken. For kan man ikke forebygge dette med reklamekampanjer på f.eks. TV, så må man vel gå hardere til verks. Dessverre finnes det også trafikkanter som ikke burde ha kjørt bil og her er spesielt de eldre utsatt. De skaper mange farlige situasjoner med enten å kjøre feil eller kjøre for sakte i forhold til fartsgrensene. Disse burde også ha hatt en strengere linje for om de kan beholde førerkortet eller ikke. Der mener jeg at når man passerer en viss alder, så burde det bli obligatorisk å ta et par timer på trafikkskole annenhvert år for å se om de er egnet til å kjøre bil. Dette tror jeg kunne ha luket ut de verste sinkene og de farlige sjåførene eller hva ttror du?.

Nei, det er ikke greit når man er avhengig av bilen som fremkomstmiddel uansett om du er ung eller gammel. Det som er viktig er at man er aktpågivende og varsom i trafikken hvor man kjører fornuftig og tenker på konsekvenser ved farlig kjøring. Gjør du det, så kommer du langt!

PS! Bruk bilbelte uansett alder, det kan redde livet ditt om ulykken skulle skje!

Har du førerkort eller ser du frem til å ta det? Om du har førerkortet, hvordan vil du beskrive deg selv om trafikkant? Mener du det er riktig å doble prikkene for unge førere om man ikke forholder seg til trafikkreglene?  


Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Mist førerkortet på et blunk!

  1. Haha, nice header!
    Du tar opp et viktig tema der ja! Jeg bruker bilbelte uansett, og det skal jeg være glad for… For det andre så har jeg aldri vært intressert i å ta lappen….
    Jeg fyller snart 20 år, og jeg har ikke hatt interressen for det!

  2. Enig om hva du skriver. Viktig!
    Har ikke lappen enda, men holder på å ta kjøretimer! Ser veldig fram til å få lappen.
    Bilbelte bruker jeg alltid, uansett 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top