Anmeldelse av barnespill: Flåklypa Grand Prix til DS – Anbefales!

Magien er der, stemningen er der, musikken og stemmene er der, oppdragene og utfordringen er der. Alt er der og nå er du invitert til et spill som kommer til å få deg og barna hekta på Reodor Felgen, Solan, Ludvig, Il Tempo Gigante og alt hva Flåklypa-toppen har å by på!

I mai 2003 hadde jeg en av mine store opplevelser innenfor spillverden. Da fikk jeg nemlig teste ut Flåklypa Grand Prix – Gullutgave til PC. Jeg var totalt hekta av den magien som da var blitt fanget opp i spillet fra den kjente og kjære filmen med samme navn. Jeg fikk på nytt oppleve Flåklypa- toppen med Solan, Ludvig, Reodor Felgen, Rudolf Blodstupmoen, Ben Redic Fyfasan samt resten av gjengen fra Flåklypa-filmen. Det å kunne spille et spill med denne gjengen hvor stemningen så ettertrykkelig var med, sørget for at en aldri så liten drøm gikk i oppfyllelse i mitt spillhjerte.

Som du sikkert vet så er det vår alles kjære Ivo Caprino som står bak filmen om Flåklypa & co sammen med sønnen Remo Caprino. Filmen har slått alle rekorder og blitt en viktig del av oppveksten til en rekke generasjoner og store som små benker seg fast om filmen blir sendt på TV eller kino. Selv har jeg sett filmen så mange ganger at jeg ikke en gang husker antallet. Den har fått en veldig viktig plass i hjertet mitt både film som spill og da nyheten om at spillet skulle bli lansert til Nintendo DS, ville jubelen ingen ende ta.

Allerede fra de første tonene kjente jeg frysningene sakte men sikkert reise seg i både nakke, på rygg og armer. Her hører du musikken som jeg har nynnet på så mange ganger og som fortsatt sitter som støpt inn i hjernebarken min. Stemmene, lydene og stemningen var virkelig her på en liten brikke inne i min DSi XL.

Jeg satt med store øyne og gledet meg å komme i gang med spillet. Enkelt som bare det var jeg fort i gang med de første oppgavene. Hele tiden får du forklart hva du skal gjøre og målet er å samle sammen delene til den store og fete racerbilen Il Tempo Gigante. Delene kan ligge strødd rundt omkring på bakken, du kan vinne deg deler når du gjennomfører oppgaver. Alt dette gjør at du tilslutt får bygd opp den legendariske racerbilen.

Det er nye ting med i DS-versjonen i forhold til PC-versjonen og disse gir deg enda mer av det gode. For i denne versjonen har utvikleren Ravn Studio gitt oss litt mer frihet og hvor vi kan utforske ting og tang på Flåklypa-toppen. Leter du, så finner du og her skjuler det seg litt av hvert av minispill samt masse annet snacks. Her får du god hjelp fra både Reodor Felgen, Solan og Ludvig og du kommer deg fort i gang med de gjøremålene som finnes i spillet. Det hele er veldig lett oppbygd og selv små barn takler spillet godt. Du finner også oppgaver hvor du må bytte mellom Solan og Ludvig og her har Ravn Studio balansert det hele slik at det er en fryd å spille.

Trykk deg i vei på skjermen og bli med på artige og utfordrende oppgaver hvor du ved gjennomførte oppgave vinner bronse, sølv eller gullmedaljer. Her er det ikke problemer å konkurrere mot hverandre hvor målet er å få mest poeng, samle mest ting osv. Man merker fort at konkurranseinstinktet slår til med spill som dette og spesielt når store som små kan konkurrere mot hverandre.

Av minispill finner vi puslespillet med en rekke bilder fra Flåklypa som kan settes sammen (nye puslebiter kan finnes rundt omkring i spillet), postsortering (sett rett brev med flagg på rett postsekk), eplehøsten (fang eplene som faller ned fra epletreet), sortere i Reodors roteskuff (finn to like), sykkelverkstedet (sett sammen sykler med de korrekte delene), Ludvigs labyrint (samle sammen honning, men unngå biene), Reodors formler (nye oppfinnelser krever nye formler, sett sammen molekylene på samme måte som på bildet), Ludvigs kjøkkenhage (få orden i grønnsakshagen med å fjerne ugress samt holde styr på insektene) og til slutt men ikke minst Flåklypa Grand Prix hvor du selv får lov til å kjøre Il Tempo Gigante. Her skal du konkurrere mot selveste Rudolf Blodstrupmoen med kompani og det gjelder å holde øye med veien for det kan ligge mange feller å vente på deg rundt neste sving så kjør forsiktig.

Grafikken i spillet er sjarmerende og setter deg i kjempefin Flåklypa-stemning. Fine animasjoner, flotte detaljer sørger for å få deg hekta fra første sekund og det hjelper ikke når musikken, stemmene og ikke minst lydene er som snytt ut av filmen ? du blir regelrett sittende med spillet enten du vil eller ikke. Med Ludvig sine fraser – “det er fali det”, så kan jeg fort si at man blir hekta på spillet og som igjen kan være farlig for andre gjøremål.

Utvikleren Ravn Studio har også gjort styringen veldig enkel og det krever ikke noen doktorgrad for å få til dette selv for veldig små barn. Alle i fra alderen tre år og oppover vil kunne spille dette – uten problemer. Som voksen kan du selv prøve spillet og se om du klarer det bedre enn barna. Bra bruk av den trykkfølsomme skjermen og resten av knappene gjør at spillopplevelsen blir veldig fin.

Etter å ha sittet på timevis med spillet har jeg innsett at man igjen har klart å fange magien fra filmene og over til spillform. Denne gangen skal vi takke Ravn Studio for den store prestasjonen. De har klart dette på en mesterlig måte og på nytt er jeg fanget i min egen lille Flåklypa-verden hvor jeg hele tiden befinner meg sammen med Reodor Felgen, Solan, Ludvig & co. Selv om spillet er litt kort for den flinkeste, så kan man hele tiden kjempe om å få beste score sammen med mamma, pappa eller for den saks skyld vennene dine.

Jeg er igjen hekta og spiller når jeg har tid og det med sjarmerende grafikk, flott musikk, lyder og ikke minst utfordrende oppgaver. Jeg må nok en gang skryte av den jobben Ravn Studio har gjort. De har ført mesterverket Flåklypa inn på nye jaktmarker og hvor nye generasjoner kan bli kjent med Reodor Felgen, Solan og Ludvig samt resten av gjengen.

håper jeg også at spillet før eller siden vil dukke opp til Wii samt at flere Flåklypa-spill blir utviklet. For vi har enda mye igjen å oppleve sammen med gjengen fra Flåklypa-toppen. Flåklypa Grand Prix lanseres til DS den 7. mai og har blitt lansert til PC. Hvis du ønsker mer info om Flåklypa, kan du gjerne gå inn på Caprino.no!

Om du ikke har kjøpt spillet ennå, så vil jeg komme med varme anbefalninger om det nå! Spillet ble sluppet til DS 7. mai i fjor!

Om dere ønsker å lese anmeldelsen min av Flåklypa Grand Prix Gullutgaven for PC på Gamereactor, så finner dere den HER!

Hvilket forhold har du til Flåklypa?