Femårige jenter er kroppsfikserte og sliter med anoreksi!

 synes jeg verden har gått altfor langt når det kommer til hvordan idealkvinnen skal se ut. Hva sier du til at stadig flere og flere jenter fra fem til syv år blir lagt inn på sykehus med kraftige anoreksiproblemer? Selv sitter jeg her i sjokk og kan ikke tro det er mulig. Hvorfor i huleste skal jenter i femårsalderen se på selv som tykk og får anoreksi på grunn av det? Er verden blitt så gal at man MÅ ha den perfekte kroppen. For guds skyld, vi lever jo kun en gang. Det må da gå an å kunne nyte det ene livet man har og heller være måteholden. Nei, jeg er rett og slett sjokk over at dette skjer.


Feil bilde av seg selv!

Hadde dette vært jenter i tenåringsalderen hadde jeg skjønt det, men ikke barn fra fem til syv år. Det blir søren meg for galt i mine øyne. At noen sliter med anoreksi synes jeg i seg selv er synd og vet om flere som har slitt med dette problemet. Alle har et syn på hvordan kroppen ser ut og alle ønsker seg selvsagt den perfekte kroppen uansett om man trener, spiser sunt eller hva man måtte gjøre for å få den. Det vi skal tenke på er at man skal kunne unne seg noe godt og man skal kunne kose seg med is i sommervarmen uten å gå og tenke på at nå ble det noen “gram” ekstra på hoftene eller magen på grunn av isen.

Jeg kunne selvsagt også ha tenkt meg en skikkelig sixpack på magen, men med at jeg “ikke har tid” (dårlig unskyldning kanskje) pr. i dag til å gjøre noe med det, så får jeg heller ta meg selv for den jeg er. I mine øyne er personligheten mer viktig enn hvordan en person ser ut. Selv om mange kanskje ikke har den samme filosofien som meg, så heller tenk på at det garantert finnes noen som liker slik du er og det er det viktigste.

Hvorfor tror du at barn ned i femårsalderen tenker på hvordan de ser ut og som får problemer med f.eks. anoreksi. Er verden blitt helt forskrudd med tanke på den perfekte kroppen? Er det noe som kan gjøres for å stoppe denne trenden? Hva er i det hele tatt din mening om at femåringer er altfor kroppsfikserte at de tilslutt får anoreksiproblemer?  

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Femårige jenter er kroppsfikserte og sliter med anoreksi!

  1. Når det er snakk om barn som er så unge, tror jeg at man skal se litt på mora jeg. Dette er en alder der jenter begynner å ape etter moren i oppførsel, og om mor går rundt og sier hun er fet, går på diett osv osv, er det ikke unormalt at ungen begynner å gjøre det samme. Ungen tror jo det er normalt! Alle slags uskyldige kommentar vil bli vridd og vendt på i barns hode. Utrolig trist, men det er mange mødre som har litt å jobbe med her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top