Røyker du eller røyker foreldrene dine?

Jeg har lovt meg selv og mine barn at jeg aldri skal røyke eller drikke fremfor de. Dette er noe jeg tar veldig seriøst. For min del er slike lovnader et prinsipp og noe som jeg holder.

Da jeg var barn vokste jeg opp som passiv røyker og opplevde titt og ofte at jeg kom på stua hvor røyken hang tett opp under taket. Det luktet røyk av alt i huset, til og med mine sengeklær. Om jeg selv har fått noen skade av det vet jeg ikke (eller…?), men jeg bestemte meg allerede da at når jeg en gang fikk barn, så skulle de slippe å oppleve dette.

Jeg har også bestemt at jeg ikke skal drikke fremfor mine barn. Ikke det at jeg drikker ofte, men de få gangene, så skal det skje uten at mine barn ser på. Har selv hørt om både venner og familier hvor drikking foregår offentlig og hvor barna ikke har det særlig godt på grunn av det.

Nei, Jeg har satt noen krav til meg selv som jeg skal holde og dette for at barna mine skal ha det så godt som mulig. Da er det bedre å bruke pengene på ting familien sammen kan ha det moro med og da tenker jeg på både spill og konsoller m.m.

Hva med deg? Røyker du eller bor du sammen med noen som røyker? Er du like bestemt som meg når det gjelder disse tingene eller er du litt mer åpen?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

7 thoughts on “Røyker du eller røyker foreldrene dine?

  1. Tror jeg har kommentert på ett lignende innlegg, men ja, mine foreldre røyker, og har gjort det så lenge jeg kan huske, men selv røyker jeg ikke, og har heller aldri prøvd, kommer ikke til å prøve heller.
    Når det kommer til alkohol, så drakk mamma og pappa sjeldent når vi var små, og aldri når vi var i hus, men nå som både jeg og lillebror er begynt å bli godt voksene, 19 år, og 22 år, så er det ikke noe problem lengere, vi er på danser sammen, etc etc, men å drikke når ungene er yngre, det er ikke noe særlig i det hele tatt!

  2. Så bra at du tar det seriøst! I alle hus som vi har bodd i, røyket foreldrene mine. Jeg kan huske at det alltid luktet røyk, og man kunne se at det ble røyket der.. En gang hadde jeg hatt en vennine på besøk, og da hun dro hjem spurte moren hennes om hun hadde røyket. Det sier vell sitt, haha. Heldigvis bestemte de seg for å begynne å røyke ute da vi flyttet, hihi.
    Og nei; jeg røyker ikke, snuser ikke, og drikker nesten aldri.

  3. Jeg skal forresten innrømme at jeg har prøvd å røyke et par ganger på ungdomsskolen, da. Ble vell påvirket av at alle røyket rundt meg, og jeg var vell nyskjerrig på hvorfor alle likte det så godt. Men jeg begynte heldigvis ikke fast 😉

  4. Dette står det respekt av! Det er ikke alle foreldre som har disse standpunktene, og mange skjønner ikke hva det gjør med barn som opplever både røyking og drikking åpenlyst og i eget hjem.
    Ikke aktuelt akkurat nå, men har du hørt om Hvit Jul? Det er en kampanje som arrangeres i desember, og som går ut på at voksne kan skrive under på en moralsk kontrakt om å ikke drikke i perioden 24.-26. desember. Tenkte bare jeg skulle nevne det 🙂

  5. Det er kjempebra du passer på det. Virkelig. Men det å aldri drikke foran barna sine, aldri la dem se en person nyte alkohol – uten bli beruset av det, kan føre til det motsatte. Da lærer barna at alkohol skal man holde seg unna. At – Folk som drikker alkohol blir fulle og ekle.
    Hvis du kunne nyte et glass rødvin til maten, mens barna var der, er jo ikke skadelig. Da ser de at det er helt greit, og vil ikke utvikle fordommer mot det.
    Tenk deg at barnet ditt er med en venn hjem. De sitter og spiser, og en av foreldrene der drikker. Helt uskyldig drikking, men det kan jo ikke barnet ditt vite.
    Det er bare min mening.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top