Det brenner!

Det har vært litt av en natt. Først var jeg bitte litt sent i seng på grunn av spilling av Battlefield: Bad Company 2, så vekket datteren min med at hun hørte smell. I halvdørka sa jeg at det sikkert var kattungene som lekte og ba henne å gå og legge seg. Så gikk det et par minutter, så kom hun inn på soverommet igjen og sa at det brant nede på sentrum her i Snåsa. Jeg så ut og høyt til værs kunne jeg se flammer i horisonten. Jeg tok på meg klærne og spurte datteren min om hun kunne passe på litt mens jeg tok turen ned for å se hvor det brant i sentrum.

Var veldig redd for at det var kommunehuset som brant. Jeg tok fatt på sykkelen og kom meg fort på plass hvor jeg fikk oversikt. Klokken var noen minutter over fire og hvor brannen var meldt inn 03:31 og da jeg kom frem så jeg at hele “Gilstad-bygget” var overtent og sto i lys lue. Dette bygget huser en fiskeforretning, Mekonomen bilverksted, en bebodd leilighet og noen hybler. Tiden gikk og jeg så at flammene fikk mer og mer tak i trebygningen. Jeg knipset bilder og filmet inn i mellom. Så syklet jeg litt til ved siden av Sparebank 1 her på Snåsa og stilte med på vestsiden av bygget. Da fikk jeg enda mer overblikk over ødeleggelsene og skjønte fort at hele bygget ville brenne ned til grunnen.

Der traff jeg også på flere skuelystne som hadde våknet av smellene og knitringen fra brannen. I mellomtiden mens dette pågikk, hadde jeg kontakt med datteren min som var hjemme og passet barna. Hun var også nyskjerrig på å høre hva som var hendt og hun fikk i jevne mellomrom beskrivelser om brannen som pågikk med sin fulle kraft.

Jeg møtte på eieren av verkstedet (som også er lokal brannmann) samt hans kone og sa noen trøstens ord samt at han ville reise seg som en føniks fra asken med nytt og bedre verksted. Håper han nå bygger opp igjen det som har blitt totalskadd i brannen og at han får sitt drømmeverksted etter hvert.

Når du ser på en brann, så ser man hvor forsvarsløs man er når noe slikt oppstår. For man har søren meg lite å stille opp mot brann. Tragisk og trist for å si det mildt og nå håper jeg alle parter etter hvert reiser seg etter brannen og bygger opp et nytt og flott næringsbygg sentralt her i Snåsa. En annen ting, takk og pris at ikke menneskeliv gikk tapt på grunn av brannen!

Det kommer til å bli en lang dag og regner med jeg kommer til å bli billig i kveld og krype til køys til rett tid, for det ble ikke mange timene med søvn i natt. Heldigvis sov de andre barna godt og våkner snart uthvilte og klar for en ny dag, mens pappaen blir nok å ikke ta det så altfor tungt i dag og heller komme sterkere tilbake i morgen…

Har du opplevd noe lignende?  

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

5 thoughts on “Det brenner!

  1. Uff så skummelt slike ting er. Har aldri opplevd noe slikt, heldigvis.
    Til tross for tragisk “ulykke” var det innmari flotte bilder du tok av det.

  2. det skjedde vel her i Sætre for…1-2 år siden, noen som hadde vært litt fulle, satt brann på butikken og tok med seg noen kasser øl ut før det brant helt ned….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top