Konfirmanter tror ikke Gud skapte jorden

Det er mange som ikke tror på Gud og hans skaperverk. I følge en undersøkelse som er gjort blant konfirmanter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Sveits, Tyskland og Østerrike, sier en av tre konfirmanter at de tror det var Gud som skapte verden.

Er det slik å forstå at man heller tror på naturalismen og ikke kristendommen. Med andre ord, så velger over halvparten av konfirmantene å konfirmere seg med ikke å tro på Gud.

Konfirmantene ble også spurt en del andre spørsmål og slik ble prosentene fordelt;

38 % tror Jesus har stått opp fra de døde.
37 % tror Gud skapte verden.
17 % føler de får hjelp når de ber.
23 % mener troen på Gud hjelper dem i vanskelige situasjoner.
8 % snakker ofte om Gud med andre mennesker.

Hvordan ville du ha svart om du hadde fått spørsmål om dette?

Forsker Ida Marie Høeg ved KIFO – Stiftelsen kirkeforskning til Nordlys sier at dette er veldig urovekkende og at dette er en kamp mellom religion og naturvitenskap. Kan man dra inn skolen som en av syndebukkene for at det er slik? For på skolen lærer vi i naturfag at jorden ble skapt av “The Big Bang”, mens i kristendommen er det Gud som er skaperen. Kan vi oppfatte med dette at skolen har en dobbelmoral eller er det slik det må være?

Ida Marie Høeg sier også at kirken har litt av en utfordring med å få tankene til ungdommen mer over på den kristne troen.

Flere undersøkelser viser at ungdommen rett og slett ikke tror på det som står i bibelen. Hva med deg? Vil kirken noen gang klare å formidle budskapet slik at flere blir troende på Guds skaperverk eller er løpet kjørt?

Da konfirmantene ble spurt om hvorfor de konfirmerte seg, kom det frem at de tre viktigste faktorene var” fin markering med familie og venner”, Fellesskap sammen med andre konfirmanter og til slutt (ikke noe overraskende) “penger og gaver”. Når du nå skal konfirmeres eller ble konfirmert, tenkte du også slik eller var/er det andre grunner som kommer frem?

Selv er jeg ikke overkristen, men har vokst opp i en kristen familie hvor Gud og kristendommen hadde en viktig plass. Å be er noe jeg har gjort siden jeg var liten og for meg har dette blitt en naturlig del av livet mitt. Hva med deg – tror du det å be hjelper deg i livet?

En annen ting som går litt utenom dette . tror du på skjebnen? Jeg for min del tror at vi er en brikke i et puslespill hvor skjebnen er forutbestemt på oss. Skal jeg dø i en bilulykke, ja så er det skjebnen som har bestemt det? Derfor er jeg ikke redd for dette. Vinner jeg lotto, så er det også skjebnen som har bestemt dette. Hva er din mening om skjebnen?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top