Elever følger ikke med – surfer i stedet

Hvor mange av dere har IKKE en bærbar PC som du bruker på skolen? Da jeg gikk på skolen, var vi heldig om vi fikk en time eller to med data i uka. I dag er en bærbar PC allemannseie. Så og si alle bruker PC-en på skolen og surfer på alskens nettsider, sosiale medier m.m.

I media har dette ført til en del debatter om hvor vidt dette er fornuftig eller ikke. For det negative med bruk av PC-en i skoletida er at elevene ikke følger med i timen og heller surfer på nettet. Dette mener en del forskere er veldig negativt og at lærerne preker til døve ører. Nå spekuleres det i om surfingen bør få konsekvenser med stengte nett (som kun åpnes i fritimer og pauser).

Det er også blitt spekulert helt i å forby bruk av PC i timene og heller legge til rette for timer der man kan gjøre det.

For går man på skolen, så er det også viktig å følge med i timen og det gjør man ikke om man sitter og surfer på PC-en i stedet og befinner seg på sosiale nettverk som Facebook, MSN, Skype eller andre steder som fjerner oppmerksomheten til undervisningen.

Bruker du PC på skolen og mener du det er rett og stenge av nettverket slik at man ikke kan surfe i timene? Om du bruker PC-en og surfer, får du med deg det som skjer i undervisningen?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

5 thoughts on “Elever følger ikke med – surfer i stedet

  1. Bruker PC i undervisningen, ja, og klarer helt fint å følge med. Mener heller det er hver og ens ansvar hva en gjør.. Det funker i allefall for meg! 🙂

  2. Jeg gikk 1året i fjor, og vi fikk utlevert PC alle sammen. Vel, det var ikke en særlig lur idé borsett fra når den var tilrettelagt til undervisningen. En klassevenninne satt på MSN og chattet i alle fagene, fikk ikke med seg noe som helst og strøk i mange fag. Jeg satt på facebook i mange timer, men endte allikevel med 4 i snitt, så heldig som jeg var. Det kunne gått verre vet du! men det er fortsatt ikke lurt å surfe i timene uansett, hvorfor skal man gjøre det? men problemet er at når man har PC så vil fristelsen alltid være der, skjønner du? å stenge nettet virker kanskje som en lur idé spør du meg. Hvis du ser bortifra når vi skal bruke PCen relatert til skolearbeid osv.

  3. Eg har begrensa meg til å bruke nett i friminutta, som no ! Ellers blir det megett vanskleg å følge med på kva som skjer framme ved tavla , rett og slett. Og det trur eg dei fleste er einige i , sjølv om dei heller vil surfe enn å følge med.

  4. Jepp, elever får utdelt PC på eget ansvar. Problem: de kan ikke ta ansvar – de ser ikke konsekvensene. Kanskje for neste ukes prøve, men ikke hvor de er om 3 år.. Så utdeling av PC under “eget ansvar” er uansvarlig..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top