Er det slik det skal være? Er spent!

Er litt spent for tiden. På onsdag klokken 19:00 skal jeg være på Egge Skole og der har jeg fått spørsmål om å holde et foredrag om spill. Jeg ble faktisk kontaktet over Facebook hvor en av foreldrene lurte på diverse ting som hadde med spill å gjøre samt hvilke spill jeg anbefalte til barn rundt ti års alderen. Å plukke ut spill til barn mellom 10-14 år er ikke enkelt og spesielt når disse helst vil spille megavoldelige spill.

Problemet i dag er at noen foreldre lar barna sine spille slike spill, mens andre er mer strenge (som meg) og lar ikke barna sine spille slike spill. For et barn mellom 10-14 år skal IKKE spille f.eks. Call of Duty, Grand Theft Auto eller Battlefield. De er rett og slett for unge til det. For selv om 99.9% kommer til å takle å spille disse spillene greit, så vet man aldri hvem av disse som ikke takler det i det lengre løp. Nettopp dette skal jeg ta for meg på dette foredraget som skjer på onsdag.

Å holde foredrag liker jeg, men skal ærlig innrømme at jeg ofte har sommerfugler i magen og spesielt når det kommer mye folk for å høre på meg. Da kiler sommerfuglene godt for å si det slik. Har holdt foredrag for over 700 personer tidligere og det var i grunnen moro så jeg vet at dette også kommer til å gå bra.

Jobben min består av å selge annonser for Gamereactor samt sørge for at samholdet i mediet er godt. For jeg er den i Norge som har jobbet lengst i Gamereactor og derfor mest erfaring noe jeg bruker aktivt i dag. Jeg har også arrangert en rekke spillevent både for barn og familier samt unge og voksne og dette har gjort til at jeg kjenner spillkulturen godt her i Norge og hva som rører seg i hodene på folk når det kommer til spill og underholdning. Nettopp denne erfaringer bruker jeg når jeg skal holde foredrag og jeg danner meg fort et bilde over de jeg preiker for.

Hva vet du om spill og vet du om noen som kanskje spiller for mye i forhold til hva de egentlig burde? Spiller du selv og hva spiller du i så fall. Ville du ha hørt på et foredrag om spill og hva ville du at det foredraget skulle handlet om?


Her er en gutt som jeg tipper ikke er rundt ti år som har kjøpt et spill med 18 års aldersgrense. Er dette slik det skal være?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Er det slik det skal være? Er spent!

  1. Hadde vært greit om foreldre hadde fått litt mer bakgrunnsinfo om spill og aldersgrenser. Kanskje hadde det økt engasementet for at barnet skal spille, og da kanskje de kunne pekt på mindre voldelige spill som faktisk har underholdningsverdi. Stå på Bernt Erik!
    Personling skjønner jeg ikke at noen gidde å bruke penger på slike skytespill, hjernedød action er det. Foretrekker en god story og bra gameplay fremfor blod og lemmer.

  2. Grøss.. Jeg forstår ikke at foreldrene ikke er klar over dette.. Eller, de er vel det, men bryr seg vel ikke? Når ungen her i hus forstår hva en spillemaskin er, blir alt dette flyttet opp på “gutterommet” å tillatt i helgene. Kanskje vi får lurt ingen til å spille på Commodore maskinen (langt mindre voldelige spill, men trenger vel ikke fortelle deg det) å den gamle gameboyen med mario? Å introdusere andre spill etter som årene kommer.

  3. jeg spiller til tider veldig mye, men fikk for noen år siden diagnosen asberger syndrom som grunn til hvorfor jeg absolutt ikke kunne slutte å spille sims ( selvfølgelig telte mere med)
    selv er jeg ikke så glad i voldlige spill som bar går ut på å være voldelig, og jeg er blitt den i familien til å plukke ut spill til resten av barna i familien.
    desverre er utvalget av ds spill på norsk som fenger en på 10 år ganske lite…
    noen ganger overdrives aldersgrensene, tror dette kan være grunnen til at mange foreldre ikke bryr seg. spessiellt når det kommer til amerikanske tilstander på sensur. desverre er ikke disse foreldrene flinke nok til å prøve ut spillene selv før barna får dem. ( eventuelt lese om dem)
    nei det skal ikke være slik at barn må ha vold for å like noe, desverre er tv`n med på å dytte denne trenden frem, for om foreldre ikke får med seg hvor mye vold det er i spillene får de i hvertfall ikke med seg all den skjulte volden på barnekanalene, som i de siste 10 årene har blitt helt normalt. ( dette kan selvfølgelig ikke samenlignes med call of duty spillene, men det starter jo ett sted)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top