Geniale løsninger for klimaet!?

Som dere alle vet, så er vi på vei mot en klimakrise hvor de globale temperaturene vil stige jevnt og trutt i årene fremover. Selvsagt er ikke dette noe artig å tenke på og vi burde derfor ta bedre vare på vår sårbare jordklode.

Selv har jeg gjennom flere blogger sagt at denne globale oppvarmingen er noe vi ikke kan gjøre noe med og er en naturlig del av syklusen til jorda og solsystemet vårt, men at vi mennesker har en finger med i spillet, er det ingen tvil om med blant annet de store CO2-utslippene. Derfor liker jeg alle de som hele tiden forsker på hvordan energibruken skal bli så miljøvennlig som mulig.

bakgrunn av dette kom jeg over en sak på Storm.no sine sider over alternative løsninger som jeg synes var geniale. For selv om utvinningen og bruken av fossilt brennsel ikke akkurat minker noe særlig, så har noen forskere funnet på ideen om kunstige trær på størrelse med en konteiner som lagrer opp CO2. Bare et tre vil kunne lagre flere tusen ganger mer CO2 enn et tilsvarende areal med skog.

Andre gode ideer var blant annet algereaktorer som også fungerer på samme måte og lagrer CO2. Hva med å bygge opp tanker fyllt med alger på bygninger m.m.? Algene igjen kan omdannes til gjødsel eller drivstoff.

Det tredje ideen var å legge speiltak på bygninger slik at sollyset ble reflektert ut i verdensrommet. Den ideen er for så vidt god, men tror det ville ha blitt et helvete for de som flyr i luften med det reflekterte sollyset som møter dem om de ser ned på jorden.

Fra før av vet vi at både vannkraft og vindkraft gir veldig ren energi og det er nettopp slike ting vi bør tenke på i fremtiden og ikke bruke kull eller olje til å lage strøm…

Hva tror du – finnes det løsninger som kan forhindre den voldsomme veksten av CO2 i klimaet eller er det lite vi kan gjøre i det store og hele? Burde den norske stat ha brukt mer av oljemilliardene på forskning av nettopp ren energi? Selv synes jeg staten bruker for lite penger til dette.

Les mer om dette HER

Nedenfor ser dere vindmøller og disse såkalte kunstige trærne!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top