Jeg er dyrlege!

Tenk det, nå har jeg spilt Jeg og mine hester og gjort det godt som hesteoppdretter. Nå skal jeg prøve meg som dyrlege i et spill som har fått tittelen Jeg er dyrlege. Min datter på 13 år fikk prøve spillet før meg og har nå sittet i mange, mange timer og prøvd seg som dyrlege. Det veste av alt, hun har faktisk gjort det veldig bra og det uten hjelp fra meg.

Spillet kommer fra en ny serie spill hvor Mindscape og Disky Communication har en finger med og de har lenge spesialisert seg på kvalitetssterke barnespill. Jeg er dyrlege er spill som ikke bare skal gi deg god underholdning, men også lærerikt. Jeg har lenge vært stor fan av lærerike barnespill for er det noe mine barn har godt av nå er slike spill og ikke spill som Call of Duty, Crysis, Battlefield eller GTA for den saks skyld. Nei, her skal det være så barnevennelige spill som mulig og da er godt å vite at Disky kommer nettopp med slike spill mange av oss foreldre vil at barna våre skal spille.

Som jeg sa tidligere, hadde min datter spilt spillet en god del og allerede samlet seg en høy poengsum. Jeg tenkte at jeg kanskje skulle prøve fra der hun hadde gitt seg, for hvor vanskelig skulle dette være. Mulig kunne jeg doble poengsummen for henne og da ville hun sikkert bli glad. Jeg startet på med ermene godt brettet opp og gjorde meg klar til min første pasient. Det var en hund som hadde problemer med å fordøyelsen. Hvor vanskelig kunne dette være, nei, for en gamer på 39 år burde dette gå som en lek. Jeg gikk i gang med undersøkelsen og brukte en del av instrumentene på å finne årsaken. Etter som tiden gikk, ble jeg mer og mer forferdet over hvor kompleks dette spillet var og jeg skjønte mindre og mindre hvordan datteren min hadde klart seg så godt. Det hele endte med at jeg ikke klarte oppdraget og fikk minuspoeng. Hmmm! Nå var jeg litt spent på datteren min ville si.

Okei da jeg får prøve meg på et nytt oppdrag og håpe at jeg klarer å gjøre det godt igjen. Inne på venterommet var det en katt som ikke så så pigg ut. Jeg valgte katten i håp om at undersøkelsen skulle være enklere denne gangen. Katten hadde vondt i den ene labben og jeg gikk i gang med undersøkelsen. Etter å sett på den ene poten etter den andre, fant jeg skaden og begynte med plastring. Alt sammen går på tid og det gjelder å være rask i sine undersøkelser, noe jeg fort fant ut ikke var. Også dette oppdraget gikk rett vest og førte til enda flere minuspoeng. Etter å ha prøvd et par oppdrag til hadde jeg forvandlet poengene til datteren min til minuspoeng og nå fant jeg fort ut at jeg skulle legge fram meg DS’en og spillet og helst uten at hun merket noe. På kvelden etter at leksene var unnagjort, fikk datteren min spille og da hun oppdaget at jeg hadde påført henne minuspoeng, ble det månelyst. Jeg fikk pent holde meg unna hennes spill i fremtiden og gjorde jeg dette en tur til, skulle jeg få spille til jeg var kommet til der hvor hun hadde kommet.

Klok av skade fant jeg fort ut at disse spillene kanskje passer bedre til barna og at vi voksne burde holde oss langt unna barnespill og heller hjelpe de dersom det er behov for det.

Grafikken i spillet er overraskende god og for barna er det lett å skjønne hva de skal gjøre. I tillegg til de godt beskrevete detaljene er spillet på norsk som gjør det veldig enkelt å spille. Lyden i spillet er kanskje ikke så mye å skryte av foruten noen musikksnutter og dyrelyder, men foruten det er den biten noe skrøpelig. Selve styringen foregår med stylusen og dette fungerer meget godt. I spillet finner du mange dyr som trenger din ekspertise og med disse finner du også noen enkle og noen litt mer kompliserte hvor det krever god kløkt for å løse.

I spillet finner du blant annet hunder, katter, fugler, hamstere, marsvin, kaniner, fisker, skilpadder, frosker samt en haug med andre. For å hjelpe deg har du over 35 forskjellige instrumenter så nå er det opp til deg å få disse søte dyrene på føttene igjen.

Alt i alt er spillet veldig godt og det krever kløkt og fart for å få disse dyrene friske igjen. I tillegg til god underholdning, lærer barnet mye med spillet. Jeg for min del skal være litt forsiktig å begynne spillingen min på noe datteren min har startet. Slikt blir det bråk av. Nok en gang bøyer jeg meg i støvet over et godt gjennomført barnespill som passer til barn fra seks år og oppover. Selvsagt kan mindre barn spill, men da tror jeg de ville hatt behov for en god del hjelp i og med at det er en del tekst i spillet.

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

5 thoughts on “Jeg er dyrlege!

  1. Hehe 😀 Lov meg at du aldri blir dyrlege! 🙂
    Du et spørsmål som du kanskje har peiling på.. I dag skulle jeg spille wii her hjemme. Men toppen av skjermbildet ville ikke vises, det hadde liksom flytta seg oppover. Skulle selvfølgelig prøvd et annet spill for å se om det kun var spillet det var noe galt med, men har du opplevd dette? Om du skjønte forklaringa mi da hehe :p

  2. sv: Takk for koselige kommentarer! Ja, det er desverre mye fattigdom her og lite man kan gjøre. Nå har jeg vært på Barrilete å leket med barna der, de er så nydelige!
    Ja, kan tenke meg at det begynner å bli kaldt i Norge nå. Snart er vel snøen der også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top