Jeg blir dopet ned…

Jeg er totalt avhengig og kan dessverre ikke noe for det. Dette er som dop og tror folk hadde hatt store problemer med å få meg uavhengig. Hver eneste kveld må jeg krype til korset og la dopen ta meg. Den nærmest kryper under huden min og lar meg bli tilfredsstilt så til de grader. En herlig rus som ikke kan beskrives…

Selvsagt snakker jeg om spilling og da Battlefield 3. For jeg skal ærlig innræmme at jeg får en form for rus når jeg spiller spill og skal også ærlig innrømme, at om det ikke hadde blitt spilling på en stund, så hadde jeg nok fått abstinenser. Heldigvis er ikke dette så farlig dop og man blir ikke “skadet” mentalt av det eller…?

Forskere har nemlig kommet frem til at spilling faktisk er like farlig som dop at når man spiller, kommer man i en transe som faktisk ligner som om man skulle ha tatt en eller annen form for dop. En annen ting som for meg kanskje ikke gjør at jeg er i den farlige sonen, er at jeg klarer å beherske meg når det kommer til spilling. Jeg sitter ikke på times vis og spiller. Etter et par timer så holder det for meg og føler jeg har blitt tilfredsstilt på en god måte, selv om det finnes andre ting som tilfredsstiller mer da…

Dessverre finnes det mange hvor spilling blir en form for “farlig” dop og hvor man ikke klarer å legge fra seg spillingen. For alle vet jo hvor oppslukt man blir når man sitter og spiller og får tankene på noe helt annet. Da er det lett å kunne sitte flere timer etter hverandre og da til langt på natt. Dette er ikke bra i lengden og det er viktig å finne en balanse i spillingen som er “sunn” slik at man i tillegg kan fungere på andre ting som samfunnet stiller krav til. Jeg har fått en del spørsmål fra frustrerte foreldre hvor barna deres sitter inne og spiller på times vis uten å besøke sine venner eller finner på ting som ikke har med spilling å gjøre. Selvsagt finnes det ingen vidundermedisin som sørger for at spilleren blir “dopsfri” men det finnes måter som gjør at man kan få spilling til å bli noe sunt.

Mangfoldig utvikling er et fint ord og om man hele tiden gjør de samme tingene, så blir det fort en vane også i verste fall kan bli en dårlig vane. Hva som passer for deg er ikke sikkert passer for meg, men det man bør tenke på er at man finner den rette balansen slik at man kan fungere i samfunnet. Klarer å komme seg opp på skolen uten å føle at øynene vil falle igjen etter en kjedelig time med norsk. Søvn er viktig og det er veldig mange som blir sittende til morgentimene og som har blitt så hekta at de spiller. Dette er slettes ikke sunt og kan føre til ubalanse både for kroppen din og samfunnet i rundt deg.

Selv er jeg avhengig og som sagt får en form for rus av å spille. Heldigvis prøver jeg å tilpasse spillingen med andre gjøremål også og holder som sagt en liten del av kvelden til litt spilling. Dette fungerer godt for meg og jeg får dekket avhengigheten min med den tiden spillingen opptar meg.

Hvordan er det med deg? Føler du at spillingen tar for mye overhånd eller har du full kontroll slik at spillingen blir “sunn”? Hva mener du er “sunn” spilling og kjenner du noen som blir for hekta på spillingen som ikke klarer å legge den i fra seg?

Nedenfor ser dere et bilde av Battlelog som finnes i Battlefield 3 og denne er nok en av tingene som gjør at jeg kanskje blir veldig hekta på spillet. Man har full kontroll på sine stats og ikke minst sine venners stats. 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Jeg blir dopet ned…

  1. Jeg kjenner selv på følelsen av avhengighet når det gjelder BF3! Jeg merker at jeg blir grinete om noen skal se noe på tv’n når jeg kommer hjem fra jobb, for da har jeg gått å gledet meg til å dra på meg joggebuksa og benke meg ned foran slagmarken.
    Om jeg må vente til folk går å legger seg for at jeg får skru på xbox’n, så gjør jeg det. Jeg sitter gjerne opp til 4-tiden for å spille (takk til den som oppfant kaffe). Tiden flyr jo når man sitter å nyter hver gang man ser “enemy killed” hoppe fram på skjermen.
    Å ydmyke noen ved å stjele dog tags er som en rus…jeg fryder meg over tanken på at noen sitter en annen plass i verden og er rasende over å bli knifa av ei norsk jente!
    Men nå har jeg ikke tid til å skrive mer…Operation Métro roper i det fjerne<3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top