Vi drukner!

Okei da, var ikke meningen å fange oppmerksomheten din på denne måten, eller jo, jeg skal være ærlig. Det var meningen. Dessverre for noen av oss her på kloden så bor vi i nærheten av hav og i det siste har det kommet rapporter om at havene stiger. Mer vann tilkommer og det fra is som smelter rundt omkring verden. Spesielt på sør og nordpolen skjer det en del endringer nå hvor isen smelter med rekordfart. Årsaken er at temperaturen på jordkloden stiger og da spesielt i disse områdene. Om et par år kan polhavet i nord være isfritt om sommeren og da sier det seg selv at isen som har ligget der har blitt til vann.

Selv synes jeg denne utviklingen på langt nær er lystig og ser for meg at man må høyt til fjells for å kunne gå på ski. Heldigvis skjer ikke dette over natten og vil skje gradvis med korterer og kortere vintre med mer fuktighet i form av regn på steder der hvor det normalt ville ha snødd. Så tilbake til den befolkningen i verden som bor nærme havet og like over havoverflaten. Disse vil få det bløtt i årene som kommer med at verdenshavene stiger. Bare i USA er det over 3.7 millioner mennesker som bor i slike utsatte områder og det er mange. Disse må etter hvert flytte fra sine hjem og kjente områder som New Orleans, Manhatten i New York vil bli stående under vann. 

Liker slettes ikke denne utviklingen og vi må nok bare innse at det som skjer virkelig skjer og dessverre lite vi kan gjøre noe med foruten å bremse utviklingen med god klimapolitikk. Verdens befolkning blir nok dessverre nødt til å tilpasse seg på best mulig måte, synd men sant. 

Hva tror du vi må gjøre for å unngå at denne utviklingen som skjer nå fortsetter like kraftig? Er det i det hele tatt noe vi menneskeheten kan gjøre eller er det bare å innfinne seg at det som skjer faktisk skjer og lite vi kan gjøre med? Bor du i nærheten av havet eller har du lite å frykte om havoverflaten blir å stige med noen meter?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Vi drukner!

  1. Det jeg tror er det motsatte av hva du tror 😉 Grunnen til den forige istiden var at isbreeden som låg på USA smeltet, havnet i .. (stille?!)havet, der golfstrømmen befinner seg iallefall.. Når ferskvann blir “satt ut i” saltvann, går golfstrømmen saktere, og når da hele denne isbreden smeltet, ble det så mye ferskvann at golfstrømmen stoppet helt. Og da fikk Europa sin istid.. Så da tror jeg at vi får kaldere og kaldere vintre, fordi dagens isbreder smeltes og tilfører ferskvann i saltvannet, fordi golfstrømmen går saktere og saktere. For det er sola som blir varmere og varmere som smelter polene/isbredene, og dette tror jeg egentlig ikke vi kan gjøre noe med,).. “forskere” sier jo at solen kommer til å brennes opo (som du kan lese et sammendrag om på min bloggg.. Men dette er bare min teori 🙂 Jeg tror iallefall at jorda ikke kommer til å vare evig .. Når den tid komner, blir menneskene flyttet til en ny beboelig planet ? Vill man kunne lage energi uten sola? Eller vill ny teknologi klare å forlenge solas levelengde?;)

  2. SV: Det var veldig godt 😉 Og ja, jeg tror også det blir varmere og våtere, før det blir kaldere 😉 Tror det har kommet til å skjedd likevell om vi mennesker ikke hadde vært her 🙂
    Kos deg videre du også ! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top