Kinect til Xbox 360 – moro barne og familieunderholdning!

“Spill er sunt” heter foredraget mitt som jeg drar land og strand rundt og holder for barn, unge, foreldre, helsevesen, politi med flere. For faktisk er spilling sunt så fremt det selvsagt skjer under visse forutsatte rammer. I foredraget forteller jeg litt om de muligheter som finnes i spillverdenen og hvordan hele familien kan finne moro fremfor skjermen. Da er det en selvfølge å nevne Kinect til Xbox 360. For de av dere som ikke vet hva Kinect er, så kan jeg fortelle at det er noe du kobler til din Xbox 360 og som har kamera. Dette kameraet fanger opp din stemme og dine bevegelser. Dette sørger for at alt du gjør fremfor kameraet blir med i det spillet du spiller. Bevegelsene dine registreres altså i spillet og om du hopper, kryper, løper, veiver med hendene, plystrer, roper, forteller, gir kommandoer – alt blir registrert og som igjen påvirker spillingen din. Veldig artig konsept som fungerer meget bra. Det er et lite ankepunkt, du bør ha minst tre meter fra der hvor kameraet står og frem til hvor du/dere blir stående. De av dere som har veldig små stuer, må kanskje møblere om litt for å kunne få spilt, mens de med stor stue kan be hjem venner og bekjente til en artig runde med spillunderholdning. For det er faktisk mulighet for opp til fire spillere å være med og da blir det fort veldig moro samt også sosialt. 


Veldig bra barne og familiespill som anbefales

Jeg har, som dere vet fire barn i forskjellig aldersgrupper. Fra fire år og opp til 14 er alderen på mine barn. Når vi spiller Kinect får faktisk alle til å være med. Til og med fireåringen kan være med å spille og det hender titt og ofte at hun er like flink som de andre barna eller oss voksne. For med Kinect må du opp av sofaen og ut på gulvet for å spille. Det har også etter hvert blitt utviklet en god del forskjellige spill til Kinect, alt fra sportsspill til kosing med kjæledyr. For far finnes det spill som The Elder Scrolls V: Skyrim hvor man etter hvert kan ta i bruk stemmen for å kommandere personen i spillet til å utføre ting og tang. Dette gjør at Kinect er veldig allsidig og at man får benyttet kroppen i spillingen. I flere av spillene jeg har spilt, har jeg faktisk blitt svett og kjent at hjertet har pumpe ganske så heftig. Ikke det at jeg skal skryte på meg god form, men det beviser at spillene faktisk kan få deg i form, tro det eller ei. 


Bilde fra Kinect Disneyland Adventures

I
foredraget “Spill er sunt” forteller jeg til voksne at det er veldig viktig at barna for mulighet til å spille spill. Om det er på mobil, iPad, konsoll eller PC. Barna lærer utrolig fort teknologien som ligger bak og sist men ikke minst de blir også bedre i språk (engelsk) i og med at mange spill kommer med det språket. Å spille Kinect får de som spiller trent på koordinasjon, reaksjon og i tillegg taktiske elementer. Dette gjør at det faktisk er “sunt” å spille. Jeg har selv spilt en god del barne og familiespill til Kinect og har ofte blitt overrasket over mulighetene som ligger til rette, se hvilken glede barna har når de klarer å utføre øvelser m.m. i spillene, men også om de klarer å slå oss voksne. Selv om flere hardcorespillere mener Kinect er gimmick, så mener jeg at dette er en perfekt teknologi som gir alle grupper i samfunnet til å delta med sunn og underholdende spilling. Derfor er det også en fryd å kunne anbefale barnefamilier i å investere i Kinect til Xbox 360 for det får hele familien opp av sofaen og ut på gulvet hvor de blir underholdt med det beste spillverdenen har å by på. 


Bilde fra Kinect Adventures

Om
du skal kjøpe en Xbox 360 med harddisk og Kinect så koster det litt i overkant av 2000 kroner og da får du med spill i tillegg. Dette er ikke noen stor kostnad med tanke på hvor mange timer underholdning dere i familien får. Det finnes mange spill som kan kjøpes og gi familen enda mer kvalitetsstid fremfor skjermen og her er en liste med spill som jeg vil anbefale ut i fra de erfaringer jeg og med familien har; 

Kinect Rush: A Disney Pixar Adventure – Kjente Pixarfigurer i et moro barne og familiespill.

Rapala for Kinect – Fiskespill som passe alle aldre, til og med far.

Kinect Disneyland Adventures – Ta med deg familien og besøk Disneyland i din egen stue. Her dukker kjente Disneyfigurer opp som Donald, Mikke og Langbein. 

Kinect Sports Season 2 – Tren deg sprek i diverse øvelser.

Kinect Joy Ride – Bilspill for hele familien hvor du griper tak i luftrattet og konkurrerer mot hverandre på en artig måte. 

Kinect AdventuresVær med på rafting, kjør biler samt masse andre artige øvelser. 

Kinect Star Wars – Opplev Star Wars universet hvor kroppen din er det perfekte våpenet. Ikke for de minste (12 års aldersgrense).

Kinectimals – Pass godt på forskjellige dyr og gi de kos og kjæling.

Kinect Sports – Kjemp mot hverandre i beachvolley, fotball, løping, bowling pluss en rekke andre artige øvelser.

Dance Central 2  – Dansespill er populært og perfekt partyspill. Her får du danset etter mange kjente låter. 

 
Søte dyr som du kan trene, kose med i spillet Kinectimals

Dette er spill som jeg og familien min har hatt mye glede av og som fungerer meget godt om du spiller alene eller sammen med noen. Om dere ikke har en Xbox 360 eller Kinect, vil jeg anbefale dere å kjøpe inn dette til familien. For som sagt, det finnes mye moro for alle i familien og det liker jeg. Om du er interessert i at jeg skal komme til din skole eller kommune og holde spillforedrag, ja så er det bare å få kommunen, skolen til å ta kontakt med meg og jeg dukker kanskje opp,  gir gode råd om spill og hvordan gjøre spillingen til en sunn hobby for hele familien. 

Her er et klipp fra Kinect Disneyland Adventures

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top