Snus forbys!

Nå kan det bli riktig så ille for deg som bruker snus. For nå kommer det et forslag om totalforbud mot snus i Norge. Det er Nasjonalt råd for tobakksforebygging som kommer frem til at veksten blant “snusere” er stor og vil øke i årene fremover. Derfor vil de nå prøve å få til et forbud på bruk av snus. Selv om det er en markant økning i snusbruken, så synes jeg fortsatt det er litt merkelig at snus forbys og ikke røyk i og med at røyking faktisk er verre enn snusing. For ikke så lenge siden kunne vi lese om at i Sverige kan det gå mot et totalforbud mot snusen slik vi kjenner den i dag. For EU har kommet frem til at smakstilsetningsstoffer i snusen er forbudt å bruke og det vil si at den snusen som selges i dag som blant annet Etan og General ikke lengre vil bli produsert på grunn av dette forbudet. 

Dette er veldig dårlig nytt for de som kjører over grensen for å kjøpe billig snus. For om svenskene slår igjennom med dette, tror jeg det ikke vil gå lange stunden før et evt. forbud kommer til EØS-landene hvor Norge er med i. Selv har jeg vokst opp som passiv røyker og har selv et prinsipp om aldri å prøve røyk eller snus. 

Hva mener du til at snusen forbys? Er det veien å gå? Burde også røyken da forbys eller tror du at det vil være å strekke streken for langt? Snuser eller røyker du? Hva synes du om denne “snus moustachen”?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Snus forbys!

  1. Om snus skal bli forbudt, bør de også forby røyk. Røyk skader jo ikke bare personen som bruker det, men også de som er i rundt mens personen røyker. Når en person bruker snus, skader han kun seg selv og ikke de andre som er der. Og synes røyk er mer skadelig en snus, siden man kan få lunge kreft, KOLS og disse sykdommene som er ille.

  2. Jeg synes Det skal kreves mer enn at det er en gjeng som sitter å bestemmer dette her. Må være noe av det dummeste jeg har hørt ! Hvis de forbyr snus så kommer det kun til å bli flere som røyker, og røyk er “farligere” enn snus. Jeg kommer nå ivertfall til å få et par harde uker hvis snusen forsvinner ! :p

  3. Så en får ingen sykdommer av snusbruk? Jeg ser for meg flere krefttyper av denne tobakken også. Bl.a strupekreft, kreft i leppe/nese området. Vel, sånn det ser ut for meg så er alt inntak uansett en risiko, selv om en bruker snus/skrå/tyggetobakk/tobakk/sigaretter. Det er farlig å leve!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top