Det bor en gamer i oss alle…eller?

Jo, jeg våger å si det. For i dag kan man nesten regne alle de som IKKE spiller snart på en hånd. Spilling er faktisk veldig utbredt og om ikke mulig den største hobbyen i verden. For i dag trenger men ikke å være nerd for å spill. Alle spiller i en eller annen form om det er på slurva, tubaen, fiolinen eller ulyder fra baken. Nei da, var nok ikke slik spilling jeg siktet til. Det finnes veldig mange plattformer i dag å spille på. Alt fra konsoller, bærbare/stasjonære PCer, håndholdte spillkonsoller som PS Vita og 3DS til mobiltelefoner og nettbrett som f.eks. iPad. Selv spiller jeg på alle disse plattformene i en eller annen form og jeg nyter det å ha spillene så tilgjengelige. For om man sitter og kjeder seg på en flyplass, toget eller hvor det måtte være, så er det jo bare å finne frem PS Vitaen og la seg bli underholdt på best mulig måte. 

Før i tiden var det nærmest tabu om mannfolk leste sladderblad som Se & Hør, men tro meg, det var mange som gjorde det likevel og som ikke sa de gjorde det. Slik er det nok også delvis med spilling i dag (foruten de som åpenlyst sier de spiller). For jeg er bra sikker på at alle, om du er jente eller gutt, gammel eller ung, mamma eller pappa så spiller du i en eller annen form. Spesielt spill på Facebook har virkelig fosset frem som en viktig plattform for manges forhold til spilling. Spillene på Facebook er faktisk utrolig men sant ganske så varierte og man spillingen blir faktisk mer på det soslaie planet for man kan chatte med de man spiller med. Selvsagt er det beste å spille med noen i samme rom, for da kan man se og tolke de ulike reaksjonene på hverandre. Dette synes jeg er artigst og har mange gode minner fra opplevelser rundt sosial gaming helt siden jeg var en “liten” gutt hvor mange av mine venner samlet seg rundt Commodore 64 eller Amigaen min og spilte alt fra California Games, Sensible Soccer, Super Cars til Nord og Sør. Vi kunne være opp til ti personer som spilte mot hverandre og la opp til egne turneringer som kunne vare halvt år i gangen.

I dag får vi inn spilling med morsmelken og barn helt ned i to/tre års alderen blir presentert for spill. Spesielt nettbrettspill er populære for de aller yngste og dette er en voksende trend blant familier. Det finnes mange gode spill om du er ung eller gammel og det gjør at man kan spille det man ønsker om det er tenkespill, action, sport eller skytespill. Alle har sin favoritt. Så med tittelen på bloggen, “Det bor en gamer i oss alle”, så gjør det faktisk det i dag enten du vil tro det eller ei. Jeg synes det er veldig positivt og gjør at jeg som “gamer” selv ikke er alene og kan meske meg med andre mennesker som nyter godt av å spille spill. 

Hvordan er det med deg? Spiller du spill i en eller annen form og hvilke plattformer (Xbox 360, PS3, PS Vita, Wii, 3DS, PC, iPad m.m.) spiller du mest på? 

Mye spennende man kan gjøre med f.eks. PS Vita!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

9 thoughts on “Det bor en gamer i oss alle…eller?

  1. Du skriver bra 🙂
    Jeg er nok en av få som ikke spiller, men jeg har ikke noe imot det, har bare ikke tid, eller det er mye annet jeg heller vil gjøre da 😛 men skjønner godt at folk liker det om man først begynner å spille noe, er lett å bli avhengig da!

  2. bybirgitte: Tusen hjertelig takk for det 😀

    Tiden kan til tider bli litt knapp her også og har flere ganger søkt om å få døgn med 48 timer bare for å komme etter 😉

    Dessverre er det nok noen som blir avhengig og har selv en gang i livet mitt vært det, men det varte heldigvis ikke så lenge, kun et par måneder, så var man tilbake til den gamle tralten igjen 😉

    Ellers bruker jeg faktisk å anbefale spilling som terapi for de som sliter. For med spill kan man se at man mestrer noe og igjen sørge for at man får tilbake gnisten 🙂

  3. Du er flink til å skrive 🙂
    Det er også bra at flere jenter har begynt og “skryte” litt av at de spiller. Jeg har lenge spilt forskjellige spill og merket at jeg blir bedre tatt i mot som jente nå.

  4. Hanne: Tusen hjertelig takk for det 🙂

    Herlig å høre at du som jente liker å spille og selv elsker jeg å spille sammen med jenter og ser på de som likeverdt. Kjenner også mange jenter som spiller alt fra WoW, The Sims til skikkelig skytespill og det er kjempemoro. Spilling er noe som opptar veldig mange i dag. Selv holder jeg foredrag om spill og hvor foredraget mitt heter “Spill er sunt” 😉

    Hvilke spill liker du best og hvilke liker du ikke så godt? Har du hørt om Gamereactor.no? Har du en bruker der? Om du ikke har det, vil jeg anbefale deg å lage en bruker der og du kommer til å få mange venner 🙂

    Kos deg videre og fortsatt en riktig god helg til deg 🙂

  5. Godt innlegg! Slikt liker vi 🙂
    Jeg har alltid vært glad i å spille, men aldri hatt større muligheter på grunn av dårlig råd og dermed ikke hatt råd til noe som helst av konsoller. Men min nåværende kjæreste har spilt Xbox siden den kom ut, så han introduserte meg til en helt ny verden. Nå har vi Xbox 360, PS3, PS2, PSP, DS, Gamecube og GBA. Og jeg, som har spilt Xbox i underkant av tre år, banker ham og kameratene hans, som har spilt siden det kom ut, i Call of Duty. Plutselig var de ikke så høye i hatten lenger gitt.
    Girl power! 😀

  6. The Second Coming: Det er herlig å høre og at det finnes jenter som spiller er noe som jeg liker godt. Alltid artig å spille sammen med jenter. Ikke alltid like moro å bli knust av en jente da 😉

    Har du hørt om Gamereactor? Der inne er det mange jenter som spiller og som er aktive på forum m.m. Der kan du lage deg ditt eget lille hjem og pynte opp litt med tekster, bilder, blogger, brukeromtaler m.m. Her er mitt krypinn -> http://www.gamereactor.no/profil/Bernt+Erik/ og litt om meg på Gamereactor -> http://www.gamereactor.no/redaksjonen/bernt+erik

    Du er i alle fall hjertelig velkommen inn på Gamereactor og hvor du også som sagt kan skrive blogger m.m. 😉

  7. The Second Coming: Herlig å høre at du leser Gamereactor-magasinet. Neste nummer kommer i midten av august 😉

    Ellers er du hjertelig velkommen inn på siden til Gamereactor om du skulle lage deg en bruker, så gjerne spør om det er noe du lurer på 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top