Min håndholdte sjelevenn!

Selv elsker jeg elektroniske dippe dutter og har opp igjennom mitt lange liv hatt tilgang, prøvd og eid masse slike dingsebomser. En spillnerd eier som oftest flere spillemaskiner og det samme gjør jeg hvor en av mine sjelevenner er uten tvil min håndholdte PS Vita. For en maskin. Den er helt unik i forhold til andre håndholde maskiner jeg har prøvd. Den er overlegen når det kommer til grafikk og har en kraft i fremvisningen av spill jeg aldri før har opplevd av håndholde maskiner. Selvsagt, grafikk er ikke alt, men med PS Vita er det også mye mer. 

Brukergrensesnittet er utrolig enkelt og mine barn fra fire år og oppover til 14 har brukt PS Vitaen og lært seg alt med den. Til og med min fireårige datter er blitt en kløpper og hennes favorittspill er Rayman Origins og sist men ikke minst ModNation Racers: Roadtrip. Disse spillene er veldig enkle og får frem mestringsfølelsen hennes. I tillegg trener man både koordinasjonen og reaksjonen med disse spillene. Min sønn på syv år liker veldig godt Wipeout 2048, Little Deviants, Lego Harry Potter 5-7 Years og sist men ikke minst Rayman Origins. Alle disse spillene er veldig godt lagd og spesielt Little Deviants hvor du må bruke “touchflaten” på undersiden av PS Vitaen for å styre. Dette gjør at man må tenke litt annerledes, men igjen sørger for at spillingen får en annen dimensjon. 

Sony har med PS Vita tatt et helt nytt steg når det kommer til muligheter og det liker jeg veldig godt. Spesielt som nevnt tidligere er grafikken helt “wünderbar”. Det er som å ha en Playstation 3 i lommen for å si det slik. Fartsfølelsen i spill som Wipeout 2048 er ekstraordinær og du kan ikke blunke et sekund før du kræsjer inn i veggen og taper dyrebar tid. Selv om grafikken er helt på topp ser jeg ikke snurten til en eneste lagg. Alt flyter som en drøm uansett hvilket spill det er og detaljgraden får deg til å miste munn og mæle. 

Mine barn har veldig god erfaring med spillmaskiner og vet hvordan de skal behandle disse. Dessverre er det ikke alle barn som har like god erfaring med spillmaskiner og i starten krever det at foreldrene bruker litt tid på å hjelpe, men barna lærer utrolig fort. For PS Vita sin del vil jeg anbefale foreldre å hjelpe sine søte små i starten, men etter hvert vil barna takle bruken uten noen form for hjelp. Ellers må jeg skyte inn å si at dette også et leketøy uansett alder slik at alle kan ha glede av spillmaskinen. 

Jeg er i alle fall hodestups forelsket i mitt lille leketøy som både er smooth, herlig og gir meg mye underholding. Heftiger håndholdt spillmaskin skal du lete lenge etter. Om du ennå ikke har gått i anskaffelse av PS Vita og om du dukker opp på mine mange spillforedrag “Spill er sunt” utover høsten, så kan du få prøve og se hvordan denne lekkerbisken av en spillmaskin er. I tiden fremover blir det en god del spilling av Uncharted: Golden Abyss, Wipeout 2048, Mortal Kombat og Rayman Origins. Herlige spill alle sammen. 

Du kan lese mer om spillene til PS Vita på Gamereactor.no

Har du PS Vita eller har du prøvd den? Hvilket spill synes du er best på PS Vita?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top