Er det gull i alt som er gratis?

Ikke alle synes det, men i følge spillindustrien så er såkalte “Play for free” i skuddet som aldri før. I det siste har vi hørt om mange spill som går over i den økonomimodellen hvor spillet blir gratis å spille, men om man vil ha ekstra tring og tang som brukes i spillet, så må man betale. Dette har faktisk vist seg å være veldig så lukrativt for flere spillselskapet som nå satser mer enn noen sinne på “Play for free”-spill. 

Selv er jeg veldig glad i spill som er gratis. For det er jo med å skape en helt ny verden for de som ikke har så god råd og kan bruke så mye penger, men som kan jbule over å få gratis underholding. Da kommer slike spill godt med. For de som er villig til å betale og bruke en del penger på spillet, så kan det hele bety mye. Det eneste jeg setter som krav til denne pengemodellen er at man ikke kan kjøpe seg til fordeler. Det vil si at uansett hvor mye du spiller og bruker tid på spillet, så taper du mot de som har kjøpt seg til “seier” med større, kraftigere våpen, flere resurser m.m. Dette frykter jeg kan bli endskapen om ikke spillselskapene passer opp. 

En av de siste nyhetene innenfor “Play for Free” er det kommende Command & Conquer Generals 2 som er under utvikling av Electronic Arts (EA). Under årets spillmesse Gamescom har nå EA presentert dette spillet som kun Command & Conquer og vil havne under modellen “Play for free” (les nyheten på Gamereactor.no). Egentlig burde jeg ha jublet stort, men gjør det ikke helt ennå før jeg får se resultatet. For er det spillserier som jeg ser for meg bør være slik at man kjøper en versjon av spillet så er det nettopp Command & Conquer (Generals 2). 

Grafikken i spillet ser meget heftig ut med dødsstilige detaljer og animasjoner. For med grafikkmotoren Frostbite 2 (også kjent fra Battlefield 3), så er det mulig å få sinnsyk grafikk noe som også vises i filmklippet du kan se nedenfor.

Det jeg nå frykter med at spillet blir “Free to Play” er den gode historien som følger med Command & Conquer-serien. Det er denne som er selve drivkraften i spillingen av disse spillene. Med at spillet nå blir gratis, så frykter jeg at denne delen av spillet forsvinner helt og at man baserer det hele kun på spilling mot hverandre. 

Electronic Arts har flere spill som er gratis å spille og da tenker jeg på spill som Battfield Heroes, Battlefield 4 free, SimCity Social (Facebook), Need for Speed World. Neste steg er vel å lage et Sims-spill basert på “Free to play”. En ting som kanskje taler prositivt for økonomimodellen er at spillene kommer til PC og gjør at PC-en sådan som spillmaskin opprettholdes og det er jeg fornøyd med. For spill er nå best på PC eller hva?

Les mer om spillnyheter fra Gamescom på Gamereactor.no

Hva synes du om at spillene etter hvert blir gratis å spille, men hvor du må bruke penger om det er spesielle ting du vil ha i spillet eller kanskje også få fordeler som ignen andre har? Er du villig til å betale eller synes du at spillene bør koste en viss sum (samt betale for tilleggspakker)? Jeg synes at enkelte spill passer i “Play for free”-modellen, men ikke alle og derfor er jeg litt usikker på om valget å gjøre Command & Conquer “Generals 2” gratis er det beste. Hva tror du? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top