Hvor ble det av sommerværet?

I det siste har jeg fått veldig mange spørsmål om hvordan mine spådommer for sommerværet gikk. Med luen mellom føttene og et blikk ned mot bakken, så gikk det ikke så bra med spådommene. For å si det slik så hadde jeg vel en treffprosent på ca. 40% og det er noe av det dårligste jeg har hatt på mange, mange år. Derfor er jeg defintivt ikke særlig høy i hatten på grunn av den dårlige treffprosenten denne sommeren. 

Spådommen min baseres på mine værføringer som jeg har gjort siden våren 1987. Da startet jeg med å føre opp været for hver dag, noe jeg har gjort frem til nå. Dette har medført at jeg har klart å finne sammenligninger i hvordan været har vært og basert mine spådommer ut i fra det. 

Heldigvis er jeg ikke alene om å bomme så grasalt på spådommene om været denne sommeren. Alle de kjente spåmennene har bommet godt i sommer. For de fleste spådde en meget varm sommer med mye bra vær. Dette fikk vi ikke og sommeren i år er blant de dårligste på flere år. Det finnes flere årsaker til at været har vært så hinsides dårlig i sommer og en av de viktigste grunnene er nok en gang jetstrømmen. I sommer har jetstrømmen tatt en mye mer sørligere bane enn det som er normalt for årstiden, noe som vil si at den har gått fra Atlanteren og østover i mellom Europa. Det vil si at den varme luften fra sydligere breddegrader ikke i like stor utstrekning har tatt turen nordover til oss kalde nordmenn, men stoppet mer eller mindre opp i der hvor jetstrømmer har delt Europa. Dette igjen har ført til at lavtrykkene også har tatt en litt sørligere bane og som igjen har ført til mye ustabilt vær for de fleste av oss i Norge. Nord-Norge har hatt mye pålandsvind og regnbyger. Midt-Norge har hatt blanding mellom regnbyger, sammenhengende regn og perioder med pent vær. Det samme har Nord-Vestlandet. Resten av Sør-Norge har hatt miks mellom pent vær og kraftig regn. Mye nedbør er gjennomgangstonen for den delen av landet. Normalt skal jetstrømmen på sommeren gå nordøstover fra nordspissen av Skottland o hvor den krysser Sør-Norge mot øst.  

Andre ting som kanskje påvirker sommeren er mengden is på Arktis. For i sommer har det vært ekstremt lite is der i nord. Lite is gjør at solstrålene ikke reflekteres opp fra jorden og som igjen sørger for oppvarming av havet i nord. Dette er også en gjennomgangstone og som igjen muligens vil være med på å gi fuktigere klima og mer nedbør. Om vinteren kommer isen tilbake og sørger for mindre nedbør og mer kulde. Om dette er utviklingen gjenstår å se, men forskerne tror at vi i tiden fremover må belage oss på mer nedbør om sommeren og kjørligere vær.

I det siste har jeg fått mange spørsmål på hvordan høsten og vinteren kommer til å bli. For det første så er havet utenfor Norge og omegn kjørligere enn normalt grunnet at jetstrømmen ikke har ført med store nok lavtrykk til å dra med seg de varme havstrømmene. Det andre er at om jetstrømmen fortsetter å ligge der den er nå, vil temperaturen bli lavere på grunn av at varm luft og lavtrykk fra Atlanteren ikke tar turen hit til oss. Det vil igjen si at nattefrost, snø tidlig kan forekomme for de fleste av oss i vårt langstrakte land. Om det kommer et kraftig nok lavtrykk vil mulig jetstrømmen forandre retning og da kan det fort hende vi havner der hvor normalen skal være, men slik det ser ut nå så vil vi få en kjørligere høst og start på vinteren enn normalt. 

For Snåsa sin del, vil den første snøen i fjellet dukke opp like etter den 20. september og den første snøen nede i bygda dukke opp i midten av oktober. Hvis som sagt jetstrømmen da fortsatt går der den gjør nå, vil nok snøen på skikkelig vis komme og bli liggende allerede i slutten av oktober. Det blir i alle fall spennende å se hvordan været blir i høst, men jeg tror vi kommer til å få en gjennomsnittlig kjørligere høst enn vi normalt bruker å ha. 

Yr.no har også en forklaring på hvorfor sommeren ble som den ble og det kan du lese HER!

Hvordan har været hos deg vært i sommer? Er du fornøyd med hvordan sommerværet har vært hos deg eller har det rett og slett vært piss?


Slik så det ut på julaften på Snåsa med noen få cm snø. Spørsmålet er om det blir mer snø i år enn i fjor…

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top