Lett å glemme hvordan været var…


Bildet er tatt av Snåsningen!

Å huske det som skjedde i fjor kan være vanskelig. Man kan ikke huske alt og når det kommer til været, så er det i alle fall slik at man fort glemmer hvordan det var. Jeg fører værstatistikker og har gjort det siden våren 1987. Det vil si mer eller mindre hver eneste dag og hvor jeg både sjekker temperaturer, vindretninger, nedbør og hvordan det generelle været er. Forleden ble jeg spurt om hvordan høstværet var i fjor og når den første snøen dukket opp her på Snåsa. Med et slikt spørsmål, må jeg selvagt gå tilbake i mine føringer for å finne det ut. Selv husker jeg ikke det bortsett fra at jeg vet at snøen kom sent. 

Datoen hvor den første snøen la seg på Geitfjellet (ca. 800 moh) i fjor var 8. oktober. Den første natten med skikkelig nattefrost var natt til 9.oktober. Faktisk var det over 15 grader den 29. september om morgenen og fønvind. Snøen i fjor kom også veldig sent i forhold til normalt. Den 26. november i fjor la det seg “hele” 1 cm med snø. Vi må faktisk til starten av desember før snøen lå på bakken dager i strekk og hvor vinteren kom for fullt. Dagene før hadde vi høststormer og forholdsvis mildt vær.

For å konkludere det hele så var høsten i fjor forholdsvis mild og det ga lite snø i lavlandet mens det i fjellet kom litt. Slik det ser ut nå, så vil snøen komme tidligere i år enn i fjor og jeg tror vi allerede i den første uken i oktober vil få møte et lite hvitt melisdryss på bakken. Temperaturen i år er lavere hittil i høst enn det den var i fjor høst. Derfor er det også større sjanser for at snøen vil komme tidligere i år enn i fjor. Årskaken til dette skal være at havet utenfor oss har en lavere temperatur og at det kan påvirke oss. I tillegg er det målt mye mindre is i Arktis noe som også kan påvirke oss i vinter sammen med at jetstrømmen fortsatt oppfører seg litt merkelig i forhold til normalen. Alt dette kan i “verste” fall føre til at vi får en kald vinter med en god del snø og ikke minst meget lave temperaturer. 

 I dag på min 40 års dag fikk jeg noe stilig som jeg gleder meg til å prøve ut og se om mine målinger kan bli enda mer nøyaktig. For i posten i dag kom nemlig denne værstasjon og med den skal jeg få målt både vindstyrke, millimeter nedbør samt masse annet. Dette gleder jeg meg stort til. 

Her er værmåleren som kom med posten i dag -> Proove værstasjon! 

Hvordan har værethod deg vært? Har dere hatt nattefrost og når tror du snøen vil legge seg på bakken hos deg? Liker du å følge med på været eller tar du det som det kommer?  


Første snø i fjellet – 8. oktober!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Lett å glemme hvordan været var…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top