Spill er sunt – til en viss grad…!


Er ufattelig takknemlig for at jeg stadig blir kontaktet av skoler som vil at jeg skal komme og snakke om spill. Bare til jul ligger det an til mange foredrag og jeg gleder meg stort. Første foredrag skjer en oktoberkveld på Sandvollan og så går det slag i slag. Artig å snakke om min store lidenskap og se at de som kommer får et annet syn på spill. For meg er “Spill sunt” om man følger visse grenser. Alle skal i løpet av sin oppvekst ha rett til å spille om det er på nettbrett, konsoll, PC, mobil eller andre håndholdte spillmaskiner. Det viktige er at dette legges til rette slik at resten av hverdagen blir balansert til familiens beste. Nettopp dette er i mine øyne veldig viktig. 

Mange foreldre i dag har ikke nok viten når det kommer til spill og hva som finnes. De luffer bare etter barnet og lar det bestemme hvordan premissene skal være og det blir helt feil. Det er fortsatt foreldrene som bestemmer, men det må avtales og legges opp slik at alle parter kan nyte godt av at barnet spiller litt. 

Mitt motto er at “Spill er sunt” så fremt at visse retningslinjer følges. Jeg er også far til fire og vi blir i nærområdet kalt for “The Gaming Family” hvor mine barn har tilgang til alt som finnes av spill og konsoller. Her prøver jeg med beste evne å finne den rette balansen i mine barns spilling i forhold til andre aktiviteter familien har. For det finnes veldig mange gode spill for alle aldre uten at det trenger å være så mye vold og er barnet gammelt nok til å spille voldelige spill, så får det bli opp til hver enkelt familie og avgjøre dette. Det finnes faktisk også spill som kan samle hele familien rundt skjermen og hvor man ha det artig sammen og er ikke det kvalitetstid så vet ikke jeg.

Mange har også spurt meg hvor grensen går når det kommer til voldelige spill. Denne grensen er i mine øyne veldig viktig å følge, for selv om man ikke ser noen tegn til “problemer” når barnet sitt på 10 år spiller Grand Theft Auto IV eller Battlefield 3, så skal man ikke legge under en stol at man ikke vet hva fremtiden vil bringe. For om man hele tiden får vold inn med “morsmelken” i tidlig alder, så er det ingen som vet hvilke konsekvenser det kan få på sikt. 

Å følge med på det som skjer i spillverden er ikke enkelt og jeg som ivrig spiller, familiefar og som jobber med spill, krever ikke at foreldrene skal vite alt. Det jeg krever er at foreldrene prøver å bruke en liten brøkdel av tiden sin til å sette seg inn i hva jenta eller gutten spiller. For det føre til at man også får et mer åpent forhold til spill innad i familien.

Om du kommer på foredraget mitt, skal jeg fortelle om hva som finnes av spill, konsoller og muligheter, råd om “sunn spilling” for familien og kjente personer sitt forhold til spill og hvordan de opplever spillingen med sin familie. Alle som kommer vil også få prøve ut spill og konsoller jeg har med meg i tillegg vinne premier.

Med det vil jeg ønske deg velkommen til mitt foredrag “Spill er sunt”

Nedenfor ser dere et spill jeg IKKE anbefaler tiåringer å spille…

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top