Spille spill på skolen. Noe du kunne ha tenkt deg?


 

Som du sikkert har fått med deg, så er jeg veldig engasjert i det som skjer i spillverdenen. Jeg holder foredrag om spill, arrangerer diverse spillevents og i tillegg spiller en del selv. Spill er ikke bare noe kun jeg liker å holde på med, men en hel verden. Stadig flere og flere spiller om du er ung eller gammel, så spilles det. I de siste årene har skolene rundt omkring i Norge tatt mer og mer bruk av spill i læreøyemed og dette synes jeg er veldig bra. Ikke det at å pugge ikke er læring god nok, men jeg tror at om man gjør noe som er artig og i tillegg noe som opptar mange, så lærer man ting lettere. 

For de aller yngste finnes det mange spill som jeg anbefaler og spesielt Josefine Skolehjelp-serien er meget god der. Her får barna lært å lese, skrive, regne, lage mat, læren om klima, førstehjelp pluss masse annet. Dette er meget god lærdom og i tillegg til at det er moro for barna. Læring trenger ikke nødvendigvis å være kjedelig og da synes jeg lærerne kan bruke noen av de hjelpemidlene de har som for eksempel lærerike spill. 

Ungdom har en tendens til å bli fort skolelei og mange “hater” i denne tiden å gå på skole. Å pugge er noe av det kjedligste som finnes, da er det venner, sosialt nettverk, festing og andre sprøe aktiviteter som fenger mer. visste du som lærer at det faktisk finnes spill som for denne gruppen kan brukes i læreøyemed? Flere skoler har blant annet kastet seg på å bruke Assassin’s Creed III i undervisningen. Jeg har blitt kontaktet av lærere som bruker dette spillet for å lære mer om den amerikanske revolusjonen. Jeg har hørt at flere skoler i landet ville bruke Assassin’s Creed III til nettopp slik undervisning og hva er vel ikke mer moro å kunne spille spillet samtidig som man lærte historien. Kan ikke bli bedre enn det. 

Et annet spill som faktisk også er blitt mer og mer brukt i skolesammenheng er Portal 2. Dette er et spill hvor du må være kreativ og tenke smart. Et spill som i aller høyeste grad anbefales. 

At pugging må til er det ikke noe tvil om, men det finnes også andre metoder som kan få elvene litt mer ivrige på å lære enn nettopp lesing fra skolebøkene. Spill er sunt og spesielt når spillene utnyttes på en fornuftig måte som dette i skolen. Ikke alle spillene er kanskje pedagogisk korrekte, men uansett om de spiller spillene så vil de trene på både koordinasjon, reaksjon og det å tenke litt fremover noe man ofte må gjøre i spill.

Nedenfor ser du et filmklipp fra et av spillene som i disse tider blir flittig brukt på skoler rundt omkring her i Norge. Jeg tar av meg hatten for spenstige lærere og håper flere hopper ut i det og tar i bruk slike læremetoder. For jeg tror nemlig at elevene vil lære kjappere med slike muligheter eller hva tror du?

Under mine foredrag “Spill er sunt” vil jeg snakke om nettopp dette. For på foredragene kommer det en del lærer og de håper jeg da får ny input i hvordan gjøre læringen mer spennende og interessant.

Går du på en skole hvor lærerne dine er mer oppfinnsomme i læringen og ville du ha lært bedre om man f.eks. hadde brukt spill i timene?  

 

Assassin’s Creed III
 

Portal 2
#spilliskolen #spillersunt #gamer #gaming #game #games #spill
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top