Spill er sunt eller…?

Jeg har det veldig travelt for tiden med å holde foredrag om kveldene for foreldre, lærer, politi, helsevesen og annet godtfolk som møter opp. Før jul blir det hele åtte foredrag og det siste går av stabelen den 6. desember og det for Grong Kommune. Å messe om at spill er sunt, faller ikke alltid i god jord. Selvsagt skjønner jeg det etter alle de gangene der voldelige spill har kommet i søkelyset og da sist den tragiske hendelsen 22. juli i fjor hvor det kom frem at Breivik spilte (voldelige) spill som Call of Duty: Modern Warfare 2 og World of Warcraft.

I denne saken hadde spillene liten eller ingen innvirkning på det Breivik gjorde og heller mer en form for å få tankene på noe annet enn det han planla. Å snakke om at spill er sunt er ikke alltid like enkelt og jeg treffer foreldre som er veldig skeptiske til dette utsagnet og som heller vil se barna sine ute og leke enn å sitte fremfor skjermen å spille. Dette er jeg faktisk langt på vei enig i, men det går an å finne en kombinasjon som fungerer godt. For “lek” med spill og den slags teknologi er sunt på bakgrunn av at den verden vi i dag lever i er bygd opp av elektronisk teknologi. Barn som spiller har faktisk en unik egenskap til å tilegne seg ny teknologi kjappere enn de som ikke spiller. I tillegg lærer barna en god del av å spille samt at de trener seg å tenke rasjonelt i pressede situasjoner.

Dette er i mine øyne veldig positivt. Jeg har fire barn og alle mine barn er på sitt vis interesserte i spill. Noen litt mer, mens andre litt mindre. Jeg har sett en enorm utvikling når det kommer til elektroniske dippe dutter og hvor barna har blitt veldig flinke til å skjønne hvordan disse “hjelpemidlene” fungerer og skjønner ting kjappere enn det jeg gjør som er gamlere. I en verden hvor alt sammen nærmest er bygd opp av datamaskiner mener jeg at det altså er sunt for barn å spille med at de tilegner seg denne teknologien kjappere enn de som ikke spiller så mye.

Hvor mye bør et barn få spille? Det kommer selvsagt an på hvordan timeplanen er til hver enkelt familie og at man må tilpasse dette på best mulig måte. På foredragene mine sier jeg mellom 30 minutter til ca. 4 timer pr. dag. Da tar jeg utgangspunkt i at barnet spiller i stedet for å sitte passivt og se på TV. Et annet spørsmål jeg ofte får er hvor tidlig bør barn spille? Der mener jeg det kan være sunt å presentere en toåring for f.eks. iPad, PC eller andre elektroniske dippe dutter. De lærer veldig fort og er superinteresserte. Selv har jeg en fireåring som er blitt utrolig flink til bruk av iPad, mobiltelefon, PC, konsoll, TV-kontrolere samt andre elektroniske ting og tang. Hun er blitt en kløpper i spill som Minecraft og bygger den ene stilige verdenen etter den andre. Med denne utviklingen, er jeg bra sikker på at hun vil takle den elektroniske fremtiden godt. Det samme gjelder også for de tre andre barna som er flinke på sitt eget vis når det kommer til spill og elektronikk.

En kompis av meg, George Eristavi (også kjent for mine headere) har lagd en stilig facebook banner til meg. Den er rett og slett rå og kan ikke annet enn å takke George for nok et meget godt arbeid. Selvsagt er budskapet på banneret Spill er sunt og som passer veldig godt til mitt budskap til foreldre landet rundt eller hva? 

Hva synes du om banneret og er i dine øyne spill sunt å holde på meg? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Spill er sunt eller…?

  1. Spill er sunt så lenge det ikke tar over livene til folk 🙂 Men voldelige spill lager ikke voldelige folk. Det er bare dumskap å skal forby voldelige spill pga Breivik og sånne folk 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top