Hvor mange i Norge spiller dataspill?

Hos våre naboer i øst er det faktisk over halve Sverige som spiller dataspill. Skal si jeg i grunnen ble tatt litt på senga og spesielt med at tallet er så innmari høyt. Det hadde jeg ikke trodd. Om jeg skulle ha tippet, så ville jeg ha trodd tallet kanskje lå på rundt 40% og ikke så mye som 62%. Det er søren meg imponerende og sier litt over hvilken plassering i samfunnet spill har fått. Om dette skal tolkes som positivt eller negativt får bli opp til hver enkelt. Jeg synes det å kunne sette seg ned med et spill er “sunt” på mange måter. Å komme seg bort fra kjas og mas, stress, lekser, jobb og andre ting som opptar tankene er viktig. En tankekvern er noe alle har, men når man setter seg ned og spiller, forsvinner den og man kan konsentrere seg om spillet i stedet. Spilling er “in” for tiden og alle spiller noe i dag om det er på mobilen, nettbrettet, konsollen, PC-en eller hva det måtte være. 

Om det passer seg inn, mener jeg det er sunt å spille fra 1/2 time til 4 timer pr. døgn så fremt at det spilles i stedet for å se på TV/film. Spilling er sunnere enn å se på TV med tanke på at man under spillingen bruker hjernen og trener både reaksjon, koordinasjon samt lar seg bli underholdt. Overalt finnes det spill og flere og flere tyr til spill f.eks. i sosiale medier som på facebook. Her kjenner jeg veldig mange som spiller og hvor jeg selv faktisk også har spilt spill som Angry Birds, Tetris og sist nå SimCity Social på facebook. 

For meg er sunn spilling at man i tillegg er aktiv på mange andre områder og ikke kun sitter pal fremfor en skjerm og spiller. Da blir spilling negativ og veldig usunn. Derfor er det viktig å finne den rette balansen mellom det som passer hver enkelt i hverdagen slik at spillingen ikke tar overhånd. Om man skulle ha kjørt en undersøkelse her i Norge, hvor mange tror du hadde spilt da om man sammenlinger med tallene fra Sverige? Jeg er bra sikker på at vi ville ha nådd opp til noenlunde samme tall i Norge som Sverige.

Hva tror du? Ble du overrasket over at så mange svensker spiller så mye eller tror du dette er et tall som kommer til å stige med årene. Hvordan tror du det ligger an i Norge med henhold til antall prosent av den norske befolkningen som spiller? 


Mer vanlig i dag at hele familien er med og spiller spill. I alle fall er det slik her hjemme hos oss. 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top