Halo 4 – et spill som fenger gutta i familien



Helt
siden jeg første gangen fikk se og høre om Halo, har jeg vært svært interessert i spillserien. Spesielt da det først var meningen at Halo skulle dukke opp kun til PC. Jeg var i ekstase da jeg fikk se de første bildene av Halo og kunne ikke tro det jeg så. Bungie visste hvordan de skulle trollbinde oss. Vi ble presentert for Covenants, Prophets, Forerunners og sist men ikke minst Master Chief. Så gikk det vel og lenge. Plutselig ble det ikke slik at spillet skulle dukke opp til PC, men til Microsofts Xbox. Halo ble etter hvert et av de største varemerkene til Microsoft og siden da har dette vært tilfellet frem til i dag. Bungie la grunnlaget for en stor spillserie.

er spill nummer fire her og det kom på gata for salg 6. november. Bungie (Activison) har overlatt roret til spillutvikleren 343 Industries (Microsoft). Jeg har sammen med min største sønn spilt Halo 4 og kan ikke annet enn å si at spillet er veldig bra. Selv om jeg ser ut som en hodeløs høne med gamepaden, så fikk jeg faktisk til litt av hvert i spillet. Sønnen min var en kløpper og taklet gamepaden mye bedre enn meg og det ble han som tok kommandoen.



Det
jeg spesielt la merke til med Halo 4 var uten tvil grafikken og detaljene. Her har utvikleren 343 Industries gjort en formidabel innsats med spillet. Magien er der og Master Chief fremstår like tøff og barsk om han alltid har gjort. Historien er nok en gang drivkraften og som tar deg med til perioden fem år etter der Halo 3 slapp taket. Nå skal Master Chief ta et grundig oppgjør med sin egen skjebne og møte en gammel ondskap som truer hele universet. Sjefen sjøl er ikke alene og sammen med seg har han den trofaste kompanjongen Cortana som alltid står ved hans side.

En annen ting som jeg selvsagt må fremheve er flerspillerdelen. Den er som vanlig unik og utrolig moro. Faktisk kan man spille opp til fire personer i co-op noe som var moro spesielt når min sønn spilte. Jeg følte meg ikke god nok til det så da var det like greit å overlevere gamepaden til noen som kunne bite litt i fra seg. Ellers kan man gå online via Xbox Live og spille mot andre likesinnede og dette har som vanlig vært et stort fokus for utvikleren å få til et bra opplegg.



Om
du er stor fan av Halo 4 og ennå ikke har kjøpt spillet, så gjør det. Om du ikke har prøvd noen av spillene i Halo-serien, så kjøp spillet likevel. Du får utrolig mye god underholdning her. I tillegg kan man kalle det hele for “uskyldig” vold med tanke på at det er mye fantasi og lite realisme i Halo 4. Dette gjør at spillet ikke på langt nær er like skummelt og farlig for den yngre garde som f.eks. Call of Duty og Battlefield er.

“Spill er sunt” anbefaler Halo 4 og som et godt spill som lærer deg å samarbeide med andre og man må tenke taktisk på hvordan komme seg ut av stressede situasjoner i spillet. Halo 4 har hittil i høst vært en del av foredraget mitt “Spill er sunt” og mange har lagt merke til det og fått en del spørsmål om både innhold og om det egner seg å kjøpe inn for sine egne barn. Her er det opp til hver enkelt å finne ut alderen på barnet sitt og spillets anbefalte aldersgrense på 16 år. 

Les mer om spillet på Gamereactor.no

Anbefales av meg!


Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

3 thoughts on “Halo 4 – et spill som fenger gutta i familien

  1. Ser ut som et veldig godt spill! 🙂 Men ligger nok litt for langt nede på ønskelisten min til at jeg blir å kjøpe det med det første 🙂

  2. spiller bare minecraft for tiden 😛 er i et hus med 15 andre, så kan ikke lure meg bort for å spille left 4 dead 2 liksom 😉 Ønsket meg ganske mye til jul, fikk vel ikke så mye som jeg ønsket meg egentlig, men fornøyd likevel 😉 Ønsket meg blant annet stormkjøkken og hobbysaker 😛 Ikke spill faktisk, for det viste jeg jeg aldri i verden kom til å få uansett 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top