Foreldre liker ikke at barn og unge spiller spill!

Å være foredragsholder for “Spill er sunt” fører til at du kommer i mye kontakt med både barn, unge og foreldre. Til og med har jeg flere ganger blitt kontaktet av helsevesenet angående barn/unge som har blitt avhengige av spill og som bruker tiden kun på å spille og hvor det går utover både skole og andre aktiviteter. Man kan bli avhengig av alt mellom himmel og jord, deriblant spille spill om det er på konsoll, PC, mobil eller nettbrett. Det verste som kan skje i mine øyne er at man blir såpass avhengig at man blir sittende time etter time og spiller slik at det går utover nattesøvn, den sosiale biten med venner og sist men ikke minst familielivet. Da har spillingen tatt overhånd og det er på langt nær sunt. Derfor gjelder det å finne en balanse hvor antall timer “Skjermtid” sammen med andre aktiviteter og gjøremål tilpasses. Spillingen skal aldri ta overhånd. Finn ut hva som passer best for deg og din familie. Det er best for alle parter. 

Det jeg bruker å si til foreldre er å være åpne ovenfor spillingen. Å nekte eller være negativ fører til mer negativt enn positivt rundt spillingen, derfor gjelder det å finne det som passer inn best. Foreldrene bør heller vise interesse, for det krever ikke all verdens av tid til det. La oss si fem minutter og snakk om spillene, hva man skal gjøre, hva målene er og dette vil bli en “kvalitetsstund” for mammaen eller pappaen samt barnet/den unge.

Det er også mange som sier spilling kun er negativt og der arresterer jeg alle de som sier det. For selv om spillingen har sine negative sider, så er det flere positive sider enn negative. Når jeg holder mine foredrag, har jeg en liste jeg snakker om og der er det positive og negative sider med spilling;

Positive ting med spilling:

* Barn/unge lærer språk

* Trener reaksjon og koordinasjon

* Tenker mer taktisk i stressede situasjoner

* Blir mer kreative i sin tankegang

* Bruken av forskjellig teknologi

* Få tankene over på noe annet

* Matte, norsk, musikk, tegning samt andre viktige ting i livet

* Lærer om andre verdensdeler

* Spille på lag

* Konkurrerer mot hverandre

* Gamere på høyde med forskere -> http://www.forskning.no/artikler/2011/november/304631

* ? 

 

Negative ting med spilling: 

* Voldelige spill “kan” avle vold og heve grenser mellom virkelighet og fantasi hos barn

* Usosiale

* Kan bli sittende for lenge å spille

* Mister kontakten med utenom verden

* Får ikke aktivisert kroppen godt nok

* ?


foredraget “Spill er sunt” så finner alle de som kommer at spilling faktisk er mer posisitvt enn negativt. Derfor er mitt råd til alle barn/unge å spille spill. Tilpass spillingen slik at man kan være med på det som skjer og at det ikke går i bekostning av familiens aktiviteter. Spill er faktisk sunt, tro det eller ei. 

Har du barn som spiller og følger du med på hva de spiller? Spiller du og hvilke spill liker du best? Kan du komme med flere positive og negative punkter på denne listen jeg har ramset opp? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top