Hvor flinke er skolene til å bruke spill i undervisningen?



Jeg
holder foredraget “Spill er sunt” som er beregnet på foreldre, besteforeldre, lærere, politi og helsevesen. Jeg drar rundt på skolene rundt omkring i landet og med det treffer jeg utrolig mange flinke, engasjerte personer. Når man i tillegg får veldig gode kritikker for foredraget, er det ekstra moro å kunne fortsette jobben med å snakke om min store lidenskap, nemlig spill og hvordan den kan gjøres sunn for hele familien.

disse foredragene har jeg også alltid med en lite gave til skolene. Her får rektorene med seg Josefine/Hugo-spill fra Skolehjelpserien. Disse spillene er spesiallagd for å kunne brukes i undervisningsøyemed på barneskolene. I spillene kan nemlig læreren holde øye med barnet og få en rapport om hvordan det gikk med oppgavene under spillet. Denne Skolehjelpserien dekker alt fra matematikk, norsk, engelsk, geografi, læren om miljøet, læren om verdensrommet pluss masse annet fornuftig.

Under foredragene prøver jeg å få skolene til å bruke slike hjelpemidler som spill, for jeg mener det er mye mer moro å lære med spill enn å sitte pal ved skolepulten hvor læreren står fremfor tavlen og snakker. Da er det bedre å ta læringen gjennom spillene som finnes som igjen gjør læringen blir mer interaktiv.

Dessverre er det slik at skolene i dag benytter seg for lite av disse gode lærerike og ikke minst pedagogiske spillene. Her kunne skolene ha vært mye flinkere til å utnytte de redskapene som finnes. Det er heldigvis skoler som faktisk også er aktive til å bruke spill i læringsøyemed. I fjor kom Assassin’s Creed III ut for salg. Dette spillet tok handlingen fra den Amerikanske borgerkrigen og hvor man som spiller fikk oppleve mange av de kjente slagene. Flere skoler som jeg har hørt om, brukte faktisk spillet i læreøyemed og hvor elevene spilte spillet for å lære.

Det hender at jeg får spørsmål fra foreldre, lærere og helsevesen om spill som jeg anbefaler til forskjellige grupper barn som enten har vansker for å lære eller sliter på andre områder. Å gi råd om spill som passer inn til disse er noe jeg liker godt. For det finnes spill til alle i samfunnet og som kan brukes i forskjellige formål. Det er nettopp her det er så viktig å nettopp vite om spillene. Skolene har sammen med lærebøkene også egne nettsider med spill som er spesiallagd til lærebøkene og disse blir også brukt, dog litt for lite i forhold til potensiale som finnes der. 

Jeg er veldig keen på at skolene skal bli enda flinkere til å bruke spill i læresammenheng, for det finnes utrolig mange gode spill, bare ta Josefine og Hugo-spillene. Meget gode lærerike og pedagogiske spill fra Krea Media

Om du vil vite mer om blant annet Josefine og Hugo-spillene, så finnes mer info på nettsiden til Krea Medie.

Hva mener du, er skolene for dårlige til å bruke spill eller er du mer inn for vanlig lærmåte fra tavlen?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

19 thoughts on “Hvor flinke er skolene til å bruke spill i undervisningen?

  1. Bra blogg, Bernt Erik!
    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no
    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

  2. Spilling er sunt, frem til det “tar over livet ditt”. Har selv sett at fire år gikk rimelig kjapt uten noe utbytte, takket være en forferdelig avhengighet av spill. Jeg gikk skole og jobbet utenom, men det at jeg konstant MÅTTE spille, førte til at jeg skulket en del timer, brukte pengene mine feil og havnet i en slags asosial tilværelse. Jeg levde igjennom mine spillkarakterer, og sleit lenge med avvenningen. Nå kan jeg se tilbake på de fire årene som rimelig bortkastet, kanskje sett bort i fra at jeg lærte noen språk igjennom spillingen. Per dags dato, jobber jeg med å få ferdig utdannelsen min, jobber kveldskifter hele uka og pleier et noe tynnslitt forhold med kjæreste igjennom 5 år. Jeg lurer litt på hvordan livet hadde fremtont seg uten de fire åra “ingame”..
    Spill er sunt og lærerikt, så lenge “det ikke tar over livet ditt”.
    – Mr.Anderson

  3. Jeg syns spill er en kjempemåte å lære på. Jeg lærer best når jeg kan se ting foran meg og bruke hendene, og da er spill kjempegreit. Hadde vi hatt spill i skolen hadde jeg nok vært enda mer engasjert når det kom til å lære ting

  4. Hvis meg det spillet som gjør deg god i realfag på vgs.Vi snakker ikke om 2+2 spillene på barneskolen.Tidstyvene som stjeler søvn og puggetid er problemet,ungdomen leker seg vekk i fra gode karakterer og folk lurer på om spill er bra????Hadde det vært et spill som var morsomt og ga deg karakteren 6 i R1 og R2,så ville produsenten blitt steinrik.Spillindustrien i dag er hva opium var i gamle dager,sløving av folket.

  5. Spiller man mer enn 3 timer hver dag tror jeg ikke spilling er sunt.
    Jeg har erfart at dem som spiller mer enn det i studiehverdagen går på en smell, og stryker eller sliter til eksamen.
    OG dem får mindre chicks(if u know wat i meat)
    Gir bedre verdier å trene,studere eller feste x)

  6. Jeg er glad i spill, men å lære borgerkrigen ved hjelp av Assassin’s Creed er ganske håpløst. Det som finnes av korrekt informasjon der må leses, og man kan finne det samme stoffet andre steder uten å bruke 2-3 timer mellom hver gang man finner matnyttig informasjon.

  7. Magne D. Antonsen: Tusen, tusen hjertelig takk for linken på vg.no. Er evig takknemlig for det 🙂

    Jeg farer rundt omkring i Norge og holder foredrag som jeg kaller “Spill er sunt” (for å provosere litt) og da snakker jeg til foreldre, lærere, helsevesen og Politi. Jeg har fått mye pepper for å kalle Spill er sunt for i noen øyne er jo ikke spill noe sunt i det hele tatt og da blir det ekstra moro å få bevist at spill faktisk er sunt på mange måter.

    Kommer jeg over en veldig god blogg, så skal jeg selvsagt sende deg en link på mail og synes dette var ekstra moro 🙂

    Tusen hjertelig takk igjen 🙂

  8. Mr.Anderson: Spillavhengighet er slettes ikke noe bra og det er fort gjort å falle i denne gropen om man ikke passer på. Selv var jeg i yngre dager da jeg gikk på skole glad i å spille, men jeg hadde foreldre som satte meg på plass og fortalte at jeg måtte tenke på utdannelsen i stedet for spilling. Selvsagt er jeg glad for at de holdt meg i ørene.

    Jeg mener det er smart av foreldre å lære barna å være aktive på mange fronter og at man i ny og ne om det er tid, kan spille litt. Jeg mener at alle barn skal ha rett til å spill i en eller annen form. For man lærer utrolig mye av spill i dag i forhold til hva man gjorde før. Det finnes mange gode spill som faktisk er pedagogisk riktige for de yngste barna og da er det smart å starte der.

    Når man kommer i alderen 13-15 år og oppover er det lett at man kan bli avhengig og da er det viktig å finne en balanse som gir en litt spilling samt å være med på andre aktiviteter. I dag spiller alle i en eller annen form om det er på nettbrettet, PC-en, konsollen eller mobilen. Så spill har kommet for å bli og da må vi gjøre det beste ut av det.

    Jeg ønsker deg lykke til Mr. Anderson og håper inderlig at du når de målene du har satt deg 🙂 Tusen hjertelig takk for en bra kommentar på bloggen min.

  9. jeg er helt enig med hva du skriver, jeg har alltid hatt problemer med læring da jeg gikk på skolen. Men da jeg fikk pc og internett da jeg var 15 merket jeg at karakterene mine i engelsk muntlig og skriftlig gikk opp fra 3-4 til 5-6 på kort tid, fordi jeg spilte engelsk spill og chattet og snakket når jeg spilte med folk fra hele verdenen, idag er jeg 21 og det er mange som tar meg for å være en amerikaner eller engelsk person pga min flytende engelsk. Det å snakke med folk fra hele verdenen har også gjort at jeg valgte kundeservice som arbeidsområde.

  10. Mona Hopland: Det er godt å høre Mona 🙂 Det finnes mange spill som er gode å bruke til læring og selv har jeg hjulpet flere som har slitt på skolen med å finne spill som har hjulpet. Da har læringen også gått bedre for den som har slitt. Et spill jeg vil anbefale er Scribblenaut. Dette er et spill hvor du ved hjelp av skrive ord, får det du har skrevet som igjen kan brukes i spillet. Se her -> http://www.youtube.com/watch?v=oHxaRMCmjT8 Rett og slett genialt spill som lærer deg mye om språk på en artig måte.

  11. Gubbe: Dessverre finnes det veldig få spill for eldre ungdommer som kan brukes i skolesammenheng, men desto flere for yngre aldre. Jeg vet at det har blitt lagd spill både for utdanning av flygeledere og det finnes spill som skal trigge og lære om å jobbe på nordsjøen og hente opp olje. Det finnes flere spill på nettet som er læring for ungdommer, men ikke like direkte som barnespillene hvor faktisk mange er pedagogisk riktige. Her har spillutviklere en del å lære. Det er produsert spill som tar deg med til forskjellige historiske events som har skjedd, men ikke hvor du f.eks. kan bli en kløpper i matematikk på videregående.

    Alt med måte som jeg bruker å si på mine foredrag.

  12. ingeniør student: Viktig å finne en balanse som passer en. Spilling er som alt annet noe som må tilpasses inn i hverdagen. Alt med måte og må ikke overdrives. Om man gjør det så kan det selvsagt sørge for at det går utover skolen, leksene og til slutt sørge for at man dropper ut av skolen. Man må passe seg for avhengighet, for det er fort gjort å bli avhengig av spill. Ikke alle har foreldre som holder en i ørene og passer på.

    Jeg anbefaler fra 1/2 time til ca. 4 timer med skjermtid i løpet av et døgn. Det skal være mer enn nok.

  13. Thomas: Det er flere klasser i Norge som faktisk har blitt undervist med Assassin’s Creed III og som har oppnådd at elever har syntes det var interessert, selv de som ikke til daglig spiller. Det har noe mer læreformen og at man aktivt er med. Det finnes nok mange episoder og mange detaljer som ikke er i spillet, så lesing i tillegg er nok å anbefale ja 🙂

  14. Ronja: Nettopp. Spill er sunt på mange måter og man kan lærer noe utrolig av nettopp det å spille og spesielt om man legger tilrette slik at hverdagen er balansert med andre ting. Hvilke spill var det du spilte? Selv har jeg faktisk anbefalt Fable III til elever som sliter med engelsken. Dette for at det i spillet er en del snakking og hvor man får vite litt av hvert under veis og hva man må gjøre. RPG-spill er snedige der i tillegg til spill hvor du må spille på lag og snakke med hverandre.

    Takk for at du delte dette med oss Ronja 🙂

  15. Hei Bernt Erik
    Du kan åpenbart mye om dette tema rundt spill og hva som er bra med det. Men har du gode råd for de foreldre som sliter med å få poden vekk fra konsollen? Du er enig i at noen kan spille for mye?
    Jeg skjønner at skolene kan bruke dette som en ressurs, men om barna spiller både på skolen og i hjemme kan det vel være direkte farlig. Kan det ikke?
    http://www.vargas12.com/2013/03/nar-spillet-blir-til-virkelighet-drom-eller-mareritt/
    Vargas

  16. Det finnes spill som kan brukes for “ungdom” også. Jeg husker at på vgs. så hadde vi et fag ( husker ikke navnet) som tok for seg praktiske oppgaver for ingeniør /teknologi. Vi fikk et “spill” (mer et program, men vet at det finnes spill ute nå som tar for seg dette) som handlet om å bygge bruer, vi fikk oppgaver som blant annet å spare mest penger og tåle mest mulig belastning. Vi fikk selv prøve det ut uten noen form for hjelp/ tips, etterpå forklarte lærerne hva som fungerte og hvorfor. Mer spennende enn å få masse formler å regne på.

  17. vargas12: Det som er det viktigste er å få til en åpen dialog, så finne løsninger som egner seg for hele familien. Jeg har det slik at alle konsoller er på stuen og hvor det da i seg selv blir begrensninger på spillingen for mine barn. Det viktigste er å skape en balanse for hvilke aktiviteter som barnet er med på og hvor mye tid som SKAL brukes til spilling. For mye spilling er ikke bra verken for den som spiller eller for familien. Derfor er det viktig å snakke sammen og finne ut hva som er best. Snakk gjerne med vennenes foreldre for å høre hvordan de gjør det når det kommer til spilling. For barna er mestre på å si at “alle mine venner får” og for å finne ut om dette stemmer, så snakker man med foreldrene for å høre om dette stemmer.

    Det er ikke enkelt og den som hadde funnet opp en oppskrift hadde i dag vært rik. Det som jeg mener er viktig å snakke sammen i familien og skape “sunne” forhold for spillingen slik at den ikke tar overhånd.

    Nja, i skolen kan spill hjelpe de som f.eks. sliter og man kan gjøre undervisningen mer interessant. Hjemme er det familien som må finne de beste løsninger slik at det ikke blir for mye skjermtid.

    PS! Veldig bra blogg du hadde. Likte den svært godt 🙂

  18. Ignorer ALLE kommentarer fra Anti-Gamerne,deres meninger er irrellevante,de sitter bare og zapper på TVen dagen lang og synes Gullrekka er kvalitetstid,IGNORER ANTI-GAMERNE – KEEP GAMING FOREVER:)

  19. Hahahaha..”Lære om den amerikanske borgerkrigen”?..Du har jo allerede et legitimt motargument der siden Assassins creed 3 IKKE omhandler borgerkrigen i det hele tatt! Spillet er satt rundt den amerikanske revolusjonen, en helt annen historisk konflikt. Jeg er en gamer men denne fjollete troen på at underholdning skal lære oss om historie er nå satt på is av din mangel på generelle kunnskaper i mine øyne. Vær så vennlig å ikke lær unger om andre verdenskrig gjennom World of Warcraft eller geografi gjennom Skyrim.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top