Populær mann!

I det siste har jeg fått mange spørsmål om å delta på seminarer med foredraget mitt “Spill er sunt” og er selvsagt beæret over det. Har også vært i diverse medier nettopp på bakgrunn av dette og noe jeg selvsagt liker godt. Å snakke om spill er min store lidenskap. Spill er livet og spesielt med tanke på hvor mange som spiller i dag i en eller annen form. Spillverdenen er hele tiden i forandring og man legger til seg nye vaner om det er positivt eller ikke. 

Mitt foredrag er blant annet for å hjelpe foreldre som føler seg helt på jordet når det kommer til deres forhold til spill. Det er ikke enkelt å sette seg inn i spillenes verden og det krever litt av mammaer og pappaer for å kunne finne ut av hva barna sine spiller. Jeg blir kontaktet av interesserte, frustrerte foreldre på facebook, telefon og eller hvor jeg ferdes. Det å kunne hjelpe er noe jeg alltid har likt og derfor det å komme med gode råd ovenfor foreldre og deres barn er noe som står høyt i fokus hos meg. 

Å kalle foredraget mitt for “Spill er sunt” er også noe jeg har fått mye pepper for. Selvsagt er det meningen og kanskje derfor jeg har fått en del forespørsler fra diverse organisasjoner om å holde foredrag. På fredag ble jeg kontaktet av noen som gjerne ville at jeg skulle komme på et seminar og snakke om spill og hvorfor det er så sunt. Dette i forhold til spillavhengighet og hvordan komme frem til sunne løsninger for de som sliter med spilling. En av foredragsholderne er blant de fremste innenfor dette feltet i Norge. Det er kun fire foredragsholdere og jeg er blant disse. Det sier litt og er selvsagt veldig glad for å få en slik mulighet. 

Til høsten har jeg også fått forespørsel om å komme til et stort seminar hvor “spillavhengighet” er på timeplanen og holde foredrag om hvordan legge til rette for sunn spilling. Har også i det siste holdt flere foredrag på skoler på kveldstid om “Spill er sunt” og flere foredrag blir det også utover våren og sommeren. Selvsagt skal jeg ikke glemme mitt store fokus på Gamereactor og mediet jeg i tillegg lever og ånder for. Et herlig medie å jobbe for og som har fått min oppmerksomhet i over ti år nå.

Her er en liten beskrivelse av meg og “Spill er sunt”:

Mitt navn er Bernt Erik Sandnes og har jobbet i spillbransjen i mange år nå hvor jeg har vært alt fra skribent til arrangør av forskjellige spillevents rundt omkring i Norge. I 2010 ble jeg nominert til årets ildsjel i spill Norge og nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag. I desember i 2010 fikk jeg Inspirasjonsprisen fra Snåsa kommune og Sparebank 1 for mitt arbeid blant barn og unge. 

Jeg holder også spillforedrag for barnehager, skoler og kommuner hvor jeg snakker varmt om spilling, men også forteller om de farer som ligger og lurer i bakgrunnen. For spilling er ikke bare gull og grønne skoger, for om man ikke følger med er det lett at poden/jenta både sitter alt for lenge eller kanskje også spiller spill som ikke passer alderen. Dette gjør at man som mamma og pappa er viktig å følge med hva barnet spiller, for om ikke kan det slå feil ut og påvirke hverdagen for hele familien. 

Mitt motto er at “spilling er sunt” så fremt at visse retningslinjer følges og i mine øyne er det veldig viktig at barn under oppveksten får oppleve spilling og det som følger med.  Jeg er også far til fire og vi blir i nærområdet kalt for “The Gaming Family” hvor mine barn har tilgang til alt som finnes av spill og konsoller. Her prøver jeg med beste evne å finne den rette balansen i mine barns spilling i forhold til andre aktiviteter familien har. For det finnes veldig mange gode spill for alle aldre uten at det trenger å være så mye vold. Det finnes faktisk spill som kan samle hele familien rundt skjermen og hvor man ha det artig sammen og er ikke det kvalitetstid, så vet ikke jeg. 

Håper med dette å gjøre livet for foreldre litt enklere. Det finnes veldig mye bra spill og det er nettopp dette jeg skal prøve å formidle til landets mammaer og pappaer!

Kanskje en dag kommer jeg til deg for å holde foredraget “Spill er sunt”
Hva er forresten ditt forhold til spilling og er du mamma eller pappa som har barn som spiller? Har du kontroll på hva de spiller og synes du spilling er sunt? 

Der står jeg og messer til foreldre om at spill er sunt… Foto: Maren Nonstad fra Trønder-Avisa.
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Populær mann!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top