Spill skaper psykopater!


Helt motsatt i det Kristina Djarling mener, for spill er også sunt på mange måter…

Hvilken innflytelse har spill på barn og unges sinn? Kristina Djarling sier følgende “På grunn av den fiksjonsverden som spillene fører dem inn i, mister de den naturlige reaksjonsevne ved en eventuell og reel fare fordi de blir hjernevasket til at alt kan la seg gjøre i den verden uten at det kommer en konsekvens”. Denne frasen har jeg tenkt litt på og for meg virker det mer motsatt. På grunn av at jeg spiller, føler jeg heller at jeg får mer “energi” til å tenke nytt, prøve å komme meg ut av farlige situasjoner kjappere og mer resonert. Jeg har lest at de som spiller, faktisk er flinkere til å komme seg ut av pressede situasjoner enn de som ikke spiller. Under spillingen er man hele tiden satt under press og må i enkelte tilfeller tenke flere trekk fremover. 

At man fort kan bli spillavhengig er ikke noe man kan legge skjul på og dessverre finnes det sjeler der ute i verden som bruker mer tid på spill enn andre aktiviteter og familiære ting. Her har vi en utfordring og må prøve på best mulig måte forebygge mot at dette skjer. Vi foreldre har her et ansvar på lik linje som det offentlige. Det er viktig å legge til rette “sunne” spilletider for våre barn og unge. At Kristina Djarling kan påstå at de som spiller voldelige spill blir psykopater er jo helt bak mål. Spill kan påvirke på lik linje som film, musikk og andre elementer som finnes i samfunnet, men ikke alene spill. Det er mange andre ytre ting som kan påvirke og ikke bare spill. 

Personlig spiller jeg voldelige spill og spesielt skytespill, men jeg kan ikke ta meg selv i å være en psykopat. Heller tvert motsatt. Når jeg spiller, går jeg inn i en boble og blir værende der til spillingen min er over. Når jeg er ferdig går jeg ut av boblen og tankene kommer fort over på noe annet. Spill kan faktisk brukes som terapi både helsemessig og for de som sliter litt i samfunnet. Det er viktig å kunne få tankene på noe annet enn livets hardkjør som det kan være for noen. Spill får tankene bort fra virkeligheten og man sitter i sin egen lille verden og nyter det spillene har å tilby. 

Som pappa prøver jeg med best mulig måte å introdusere spill og teknologiske dippe dutter for mine barn slik at de kan takle den teknologiske verden de vokser opp i. Dette er veldig viktig og jeg mener bestemt at alle foreldre skal la sine barn få prøve spillmaskiner eller andre elektroniske “leketøy” slik at de lærer seg hvordan teknologiene er bygd opp. Dessverre finnes det i dag fortsatt foreldre som er helt i mot dette og det blir feil. Alt i dag er styrt av en eller annen form for datamaskin og da er det viktig å kunne få denne lærdommen allerede i tidlig alder. 

Nedenfor har dere et klipp hvor Kristina Djarling tar skikkelig avstand fra voldelige spill og hvor lett vi kan bli psykopater av disse spillene. Hun er veldig bastant i sine meninger, men kanskje ikke så rart heller i og med at hun er med i en kristen sekt. Se klippet og si din mening.

Er det slik at man blir psykopater av å spille? Er det flere negative sider med spillingen enn positive? 
 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

One thought on “Spill skaper psykopater!

  1. svar/
    Heisan! Og takk for sist 🙂 Tusen takk for det, så herlig å høre! Ja, forhåpentligvis tar det ikke aaalt for lang tid før den boken min er ferdig…. 😉
    God påske! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top