Jeg ruser meg!

Å ruse seg kan bety så mangt i dag og ja, jeg ruser meg faktisk og det på noe som gir meg enormt mye i hverdagen. Om du nå tror jeg røyker hasj eller drikker meg ut av sans og samling, så tar du feil. Jeg får min rus gjennom å spille spill. På fagdagen “Problematisk Dataspill” som jeg blant annet hadde foredraget mitt “Spill er sunt”, fikk jeg opp øynene for at jeg også ruser meg, men da på spill. Jeg er hekta og kan vel også si meg litt avhengig. Forskjellen på meg og andre som lider av å være mye mer hekta, er at jeg kan legge fra meg spillet etter endt spilling, men det er ikke alle som klarer det. Da kan det dessverre gå utover både søvn, familie og det sosiale liv. 

Da jeg gikk på videregående var jeg nesten på å få en mer alvorlig spillavhengighet. Da kunne jeg sitte til langt på natt og spille. Faktisk kunne jeg sitte til tidlig morgenen og fikk et par, tre timer med søvn. Det gikk utover konsentrasjonen på skolen og jeg hadde ikke så mye energi. Jeg klarte dette en stund uten at min mor visste om det. Til slutt fant jeg selv ut at dette gikk den gale veien og endte med at jeg fant til fornuften og kuttet ut spillingen på nattens tid. Jeg satte til slutt mine egne grenser. 

Spill er i mine øyne en form for rus. Det gir meg en glede, adrenalinkick og endorfiner på en og samme gang. Skjønner godt hvorfor vi blir avhengig. På fagdagen lærte jeg at det er viktig å sette grenser for f.eks. spilling allerede fra tidlig alder for barna og seg selv. For om man kommer ut i skikkelig uføre, så kan det gå riktig ille og det ønsker ingen, ikke en gang de som utvikler spillene.

Et av spillene jeg for tiden ruser meg på er SimCity hvor jeg elsker å bygge flotte, innholdsrike byer og som du kan se et filmklipp fra nedenfor.

Les mer om fagdagen HER!

Får man rus av å spille spill? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

One thought on “Jeg ruser meg!

  1. Godt det ikke var værre selv om det kan gå utover mye som du sier så setter en vel grenser på det når en vokser tll som regel da noen faller jo av normal lasset også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top