Grip sjansen Nintendo!


Her presenteres Wii U på mitt foredrag “Spill er sunt”.

Det er mange som har disset Nintendo for sine spillkonsoller og spesielt sin siste konsoll Wii U. Årsak, Nintendo retter ikke fokuset mot hardcore gamere. I tiden etter annonseringen av Wii U var selv jeg skeptisk, men da i motsatt ende i hvordan Nintendo ville fange barnefamiliene med sin nye konsoll i forhold til hvor godt Wii klarte det. For i starten var Nintendo veldig påpasselig med å fokusere på hardcore spill og mulighetene som lå til rette. Markedet til Nintendo har blant annet alltid vært barnefamilier samt tro fans som digger Mario, Zelda, Metroid Prime, Donkey Kong pluss andre kjente spillkarakterer fra Nintendos store spillverden. Nintendo har på en måte aldri rettet seg mot hardcore gameren, så når de etter annonseringen av Wii U virkelig satte øynene mot nettopp denne gruppen spillere, ble jeg skeptisk. Har jo sett hvordan selskaper har bommet på sine målgrupper på grunn av feil målsetning for et bestemt produkt.

Nintendo har i mine øyne vært veldig lojale ovenfor oss barnefamilier med sine populære spillmaskiner som DS-en og sist men ikke minst Wii-en. De har solgt på millionvis av maskiner og spill. Sjelden har man slitt med konsollene og som har holdt en meget bra kvalitet. Nintendo har alltid visst hva de har drevet med og fanget meg og min familie godt. Selv om jeg kanskje er blitt “hjernevasktet” som far og med barn angående spill, så vet jeg å sette pris på gode spillopplevelser nettopp med min familie. På den andre siden er jeg også en hardcore gamer som spiller alle slags spill, til og med de mest supervoldelige spillene. Dette hindrer meg ikke å si at Nintendos siste konsoll, Wii U er en knakende god konsoll som har utrolig til muligheter. Selv om den kanskje ikke på langt nær blir like kraftig som Playstation 4 og Xbox One, så har Wii U en unik måte å servere oss gode spillopplevelser på. I tillegg er den ikke så avansert at selv små barn kan bruke den.

En annen ting som gjør Wii U så totalt unik i forhold til de andre konsollene, er muligheten til å spille opp til fem personer samtidig. Dette gjør at vi alle i familien “nesten” kan spille samtidig med hverandre. Dette gjør hele opplevelsen helt unik og hvor vi har hatt mange, mange timer med god underholdning fremfor skjermen. Flere spill til Wii U nettopp dette og sørger for at opp til fem personer kan bli med på moroa. Det er her Nintendo har sitt kraftige våpen og som jeg håper de vil utnytte i tiden fremover. I tillegg har de en “gamepad” med en stor skjerm. Det har kommet flere spill som har utnyttet denne skjermen godt og det siste spillet her var LEGO City Undercover. Her hadde gamepaden er viktig rolle i spillingen. Derfor er det heller ingen unskyldning om utviklerne nå ikke utnytter denne skjermen med de egenskaper som finnes. 


Genial gamepad som gjør Wii U-spillene til en unik opplevelse.

Under E3-messen har Nintendo lovt oss masse spennende og nye annonseringer av spill. Jeg gleder meg utrolig mye og håper inderlig at vi får se utvikling av spill som Mario Kart og et nytt Zelda-spill til Wii U i tillegg til Super Mario Galaxy som også er en knakende god spillserie som passer alle og enhver. Selvsagt håper jeg også på å se masse nytt om Pikmin 3 som også er på tur. Jeg håper inderlig at Nintendo griper sjansen og presenterer en masse nyeheter for deres Wii U som sørger for at konsollen blir enda mer attraktiv for folk flest å kjøpe inn. For konsollen er i mine øyne like bra som både PS3 og Xbox 360 og vil garantert holde trykket opp i mot de nye konsollene som PS4 og Xbox One.

Jeg er veldig glad i Wii U og kommer alltid til å vise den stor interesse til denne konsollen spesielt som en stor barnefamilie. En konsoll som mange muligheter og kommer spillene nå fremover kan ikke dette bli annet enn bra.

Har du Wii U og hva mener du Nintendo må gjøre for å beholde sin posisjon som en av de mest populære på spillmarkedet?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top