Tiåringer spiller 18-års spill!

Jeg svarte i går kveld på en lengre mail fra en dame som lurte litt på hvilke grenser hun skulle sette ovenfor barnet sitt når det kommer til voldelige 18-års spill. Hun var i tvil, for hjemme hos seg får ikke barnet lov til å spille slike spill, men hos vennene spilles f.eks. Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Black Ops II, Battlefield-serien, Grand Theft Auto IV og barnet synes det er urettferdig når det ikke får lov til å spille dette hjemme.

Selv har jeg satt grenser for at mine barn ikke får lov til å spille slike spill før de nærmer seg alderen spillet er satt til. Det vil si at jeg er kanskje litt streng på dette området, men når du blant annet skal i en scene som i Call of Duty: Modern Warfare 2 skyte ned så mange uskyldige som mulig på en flyplass så blodet skvetter til alle kanter, så vil ikke jeg at mine barn skal oppelve dette i den alderen. For det er forskjell på å se en skummel film med masse blod og drap enn det å spille, for når du spiller så bruker du karakteren din til å utføre en handling og i dette tilfellet å drepe så mange som mulig.

Selvsagt er det opp til hver enkelt som mamma eller pappa om de vil la barna sine få spille slike spill og om mine barn blir med kompiser hjem og spiller, er det lite jeg kan gjøre, men jeg kan påvirke foreldrene til kompisene om å tenke litt på hvilke spill som spilles av barna.

Det skal ikke være enkelt dette her, men jeg får fort inntrykket av at foreldre faktisk ikke vet hvordan spillene er og hva barna sine spiller, mens det dessverre finnes noen som vet det, men som ikke bryr seg om hva barna spiller og det er sistnevnte jeg irriterer meg mest over. Selv om mange foreldre er redd ny teknologi og ikke vet noe om spillkonsoller, så skal det så lite til å se på coveret til spillet og se hva det dreier seg om. Det tar kun noen sekunder. Du kan også selvsagt søke opp spillet på youtube og der finnes garantert masse klipp som igjen gir deg nok kunnskap om spillet er bra eller ikke. Lær deg som foreldre å sette grenser for hva du tillater, for man vet ikke hvor mye påvirket barna blir av spill som dette.

Jeg har testet ut over 300 barnespill og vet ikke hvor mange spill for voksne jeg har spilt. I tillegg har jeg lang erfaring med å holde foredrag rundt omkring i Norge med “Spill er sunt” samt er spillekspert for NTB. Jeg skriver også en bok om spill som blant annet toucher inn på dette temaet! Det som har blitt skrevt av boken har allerede blitt veldig godt mottatt av forlaget og de vil gjerne ut med den i morgen, men jeg ser for meg en release i slutten av året. Foredraget holdes forresten for kommuner, barnehager, skoler, politi, helsevesen med mer om spill og hvordan spill bør utnyttes på best mulig måte spesielt i tidlig alder. 

Hva mener du om barn i 10-11 års alderen som spiller blodige 18 års spill? Gjør foreldrene dårlig arbeid når det kommer til å passe på hva barna sine spiller eller er det rett og slett uvitenhet som er problemet?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

58 thoughts on “Tiåringer spiller 18-års spill!

  1. Hei!
    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no
    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no
    Hilsen Magne i VG

  2. Alle voksenspill er jo ren voldsforherligelse….eller er såkalt voksenspilling mer eller mindre en diagnose av et sykt sinn?
    Lenge leve Mario!

  3. Barn er smartere, og skjønner forskjellen mellom virkelighet og fantasi.
    På den andre siden, du nevner ikke at ved det nevnte spillet, kan spilleren la være å skyte de sivile på luftplassen (personlig synes jeg slike lineære spill er direkte kjedelige, og det er mange gamere som begynner å få samme synet).
    Det er opp til foreldre å vite hva sine egne barn kan tåle. Om andres foreldre lar sine barn spille GTA med volds-scener, så er det opp til dem. Men om de lar dine barn spille slike spill, bør du ta det opp direkte med dem, enn å syte i bloggsfæren over hvor ‘fæle spill er’. Kanskje de ikke er klar over hva som skjer???
    Til slutt, det finnes spill som ikke involverer å kverke så mange som mulig; ref. eks. Portal/Portal 2 (har du konto på Steam, så kan jeg svippe over en fri kopi av Portal som jeg fikk da jeg kjøpte 2’ern, siden den kom som en freebie ved kjøpet).

  4. 10-11 år bør være uaktuelt for alle og en hver, men når ein kommer opp i tenårene så kan det gi litt friere tøyler, det beste er jo hvis en av foreldrene har litt kunnskap om hva så foregår og hva spillet handler om. feks så er det 16år aldersgrense på SKATE spillene noe som jeg mener en 3åring kan spille uten å ta noe skade av det. Men foreldre er muligens også redde for at en alltid tilbringer tid hos en kompis istedenfor hjemme siden der er alle spill lov å spille.
    Kommer flere store utgivelser denne høsten som gta5, battlefield 4 og call of duty ghost, så dette er høyaktuelt tema i disse dager.

  5. Jeg syntes også at 10-12 år er for ungt til å spille spill som er til 18 år, men det kommer an på selve spill innholdet. Enkle skyte spill som Call of duty of Battlefield er greit når man når 13-14 år så lenge man lar være å oppføre seg som en (beklager for språk bruket) dritt unge. Det er ganske kjipt og spille online for å ende opp i en match full av små unger som bare raker ned på alle. Selvfølgelig er det ikke bare barn som gjør dette (uheldigvis) og det går ofte utover jenter/kvinner da mange diskriminerer de.
    Hvis blod er et problem så kan man se i innstillinger da noen spill har muligheten til å deaktivere “Blood and Gore”. Av og til overdriver de som setter aldersgrenser. Bare se på Australia. De truer med å ikke tillate spill og bli solgt i landet fordi det er noe som likner narkotika i det. Er det ikke derfor vi har aldersgrensen 18+ som betyr at det bare er for voksne?
    Jeg er også litt uenig i hva du sa “men når du blant annet skal i en scene som i Call of Duty: Modern Warfare 2 skyte ned så mange uskyldige som mulig på en flyplass så blodet skvetter til alle kanter” Det er lenge siden jeg har spilt dette men jeg tror at man kunne VELGE om man ville skyte eller ikke i det oppdraget. Og hvis man fortsatt ikke likte det kunne man gå innpå innstillinger og deaktivere oppdraget så man kunne fortsette spillet uten det.

  6. Jeg ønsker bare og komme med et lite innspill her fordi jeg er oppvokst med nettopp voldelige spill i ung alder.
    Jeg er født i 1990 og tror jeg må ha vært 6-7 år første gang jeg spilte voldelige dataspill, da var det klassikere som gjerne Warcraft, Doom, Shadow Warrior, Red Alert, Duke Nukem og GTA som gikk mye igjen. Dette er spill som den gangen ble sett på som ekstremt voldelige spill der man kunne kjøre over hvem man ville i gatene og skyte hvem som helst, eller man kunne betale penger til horer som viste sine “edle” deler i spillet.
    Først og fremst så var jeg for ung til og forstå hva disse damene holdt på med, men så langt som vold går så tror jeg aldri at jeg har blitt preget av voldelige spill på en måte som har gjort meg selv voldelig. Jeg husker også at mine foreldre var litt bekymret når de så meg spille “Doom”. De fortalte meg også at jeg ikke fikk spille spillet. De fjernet faktisk spillet fra datamaskinen, men jeg fant alltid en metode for å få det tilbake hver gang… Til slutt ga de rett og slett opp!
    Så jeg fortsatte med dreping av skumle monstre i Doom, kjøre over forbipasserende på fortauet i GTA, skjære over folk med samurai sverd så blodet sprutet over hele skjermen på Shadow Warrior.
    I dag er jeg 23 år gammel, har aldri vært i et skikkelig slagsmål i hele mitt liv. Har aldri vært en spesielt aggressiv person på noen måte, jeg blir heller beskrevet som en veldig “sindig” person av personer som står meg nært.
    Poenget er at jeg opplevde allerede som et lite barn at jeg hadde ingen problem for å skille mellom spill og virkelighet, man blir selvfølgelig påvirket til en viss grad, men jeg tror allikevel at folk har en tendens til å blåse opp disse problemstillingene ganske mye mer enn det som gjerne er nødvendig?
    Nå har ikke jeg kommet til det stadiet i livet der jeg har blitt en far selv, men jeg husker det og få oppleve voldelige dataspill som et barn og må si at jeg tror ikke mine foreldre sitter og angrer i dag på at de til slutt lot meg spille disse voldelige spillene. Det bør jo også nevnesl at de visuelle opplevelsene på et dataspill i dag er jo noe helt annet enn det de var for 15 år siden.
    Støtter allikevel fullt og helt dine tanker om lærerike spill, dette er et konsept som bør praktiseres mer!

  7. D. Sousa, det siste avsnittet ditt stemmer på en prikk, du får spørrsmål første gang du starter spillet om du ønsker å droppe enkelte deler av det pga etiske årsaker. I tillegg så blir du ikke oppmuntret på noen som helst måte å skye uskyldige på det før nevnte brettet. Setingen er den at du er en CIA agent som har infiltrert en russisk nasjonal ekstremistisk gruppe som ønsker å fremprovosere frem en større konflikt mellom Russland og USA. Du blir ufrivillig en del av et terrorangrep på en russisk flyplass og brette avsluttetst med at lederen for angrepet skyter deg og legger med bevis for at du er en amerikansk agent og at det er amerikenerne som sto bak angrepet. Kan legges til at jeg ikke har dett en bloddråpe i noen av Call of Duty spillene.
    Forrøvrig mener jeg at forrelderene må sette seg inn i hva ungene spiller og sette klare grenser basert på kunnskap og ikke fordommer. På alle spill så er det en liten forklaring for hvorfor et spill får den aldersgrensen det har, eks: vold, narkotika og språkbruk. Et annet tips er å søke etter spillfrekvenser på youtube om spill som barnet ditt har lyst på, sett deg ned å se en 15-20min video og bestem deg om dette passer for barnet ditt å spille.

  8. Nå er vi i gang en gang til? la barn spille vad de vill så lenge foreldre vet vad de spiller så er det opp til foreldre og si ok og utdanne barn på vad som er fiksjon og virkelighet.
    Synds det er latterlig når man går til attakk på spill når det er mer vold non gang på nyhetene

  9. Må faktisk si at jeg er fullt og helt enig med deg, broren min er 13 år og spiller mange “voksen spill”, jeg har sett hvordan dette har påvirket han siste året. Jeg som ikke har peiling på sånt, kjøpte noen 18 års spill til han i bursdagsgave i år, uten å tenke over egentlig hva han spilte. “Alle vennene mine spiller det jo, jeg er den eneste i klassen som ikke har spillet” sånn låt regla, jeg tenkte at “så ille kan det da ikke være”. Men jeg syns det er helt barbarisk noe av spillene han spiller. JEG som er 20 år blir skremt. Men jeg er jente og da, men det har vel ikke noe med saken å gjøre. Men, utrolig bra innlegg som jeg håper mange leser. Men jeg tror nok mange, inkludert meg får litt dårlig samvittighet for å ha kjøpt sånne spill. Som du sier er det jo en grunn til at det er satt 18 års grense på de. Du har så rett at jeg får ikke sagt det nok. Det er så hærlig å lese at det kommer fra en som virkelig har peiling!

  10. Tror ikke du har noe å bekymre deg for. Jeg har selv oppvokst med ekstremt voldelige spill, som Doom, GTA, osv, osv. Noe jeg fant ut som ung, var at spill er spill, og virkelighet er virkelighet. Samme gjaldt filmer. Voldelige filmer var aldri noe problem. Skumle filmer unngikk jeg, ikke p.g.a. 18-års grense, men rett og slett for det ble for mye for meg. Ser for meg at de unge i dag også har den sperren at de ikke ser filmer, eller spill de ikke takler. Både jeg, og broren min er i dag normale voksne karer, som er sunne fysisk, og psykisk. Husker også at jeg hadde venner som ikke fikk spille voldelige spill “alle” andre fikk spille, og ser at det har tatt dem lenger tid å tilpasse seg den voksne verdenen når de vokste opp. Det er dermed ikke sagt at alle er sånn, men kun noe jeg har lagt merke til.
    Jeg tror problemet er at mange voksne tror barn har problemer med å skille figurer på TVen med ekte mennesker på TVen. Om jeg ville latt mine barn spille et spill der en figur skyter en annen figur? Ja. Om jeg ville latt ungen se ekte film av en person skyte en annen på ordentlig? Nei.

  11. jeg og spilte 18 års spill når jeg var 10 år gammel og mindre:D det har ikke gått ut over meg:) det kommer altid på person til person og på vha slags oppdragelse du har hatt…

  12. Jeg gamer spill som Black ops 2, GTA, FIFA 13 osv. Jeg har spilt de spillene siden jeg var 8 – 9 år. Jeg hadde ingen problemer med å skille spill fra virkeligheten. er nå 14 år og jeg har 4.8 i snitt på skolen. Meg og vennene mine spiller kun for gøyen. vi syns det ikke er gøy og ”drepe” andre på spill men vi spiller det fordi det er gøy og snakke sammen og sammenligne og finne nye strategier for å klare spille bedre. Veldig bra innlegg.
    Til dere foreldre der hjemme.
    Hvis du lar barnet ditt spille sånne spill så bare pass på hvor mye han spiller og hvor mye han er ute med venner. Det er viktig at han ikke får spille ubegrenset.

  13. Har spilt en hel del av litt av hvert som har vært å oppdrive de siste 20 årene, så jeg har vel en ok “ekspertise” når det kommer til å bedømme hvilken spill mine barn på 7 og 9 får lov og spille. Det blir Lego versjoner av spill og “blipp blopp” spill. Jeg bruker aldersgrensen som mal og så løsner jeg litt på snippen når de nærmer seg den aktuelle alder. Får de beskjed om at det er ett spill de ikke får spille, så gjelder det hos vennene også, uansett. Da sier de ifra at det får de ikke lov og spille, så da “regner” jeg med at den/de foreldrene som er tilstede løser det. Hender selvsagt at eldstekaren har spilt ting han i etterkant får vite at han ikke får lov til, så da er det slutt på det. Da får han og vennene enten velge ett annet spill eller så får de gjøre noe annet, her hos meg er det ingen bønn.

  14. Ingenting å bekymre seg om i det hele tatt. Spill som Battlefield og Call of Duty kommer nok ikke til å gjøre store endringer. Spilte GTA som liten hele tida, har ikke blitt en morder av det. La de ha det gøy, det er viktig for de å ikke være helt utafor når alle andre spiller og har det gøy. Se for deg du nekter barna dine å spille før de blir 18, for en drit stygg ide…

  15. Uansett hva foreldre tenker om denne saken så er det modenheten og hva barn til barn reagerer på spill som dette, vis du ser barna dine hopper opp i taket og leker skyteagent etter og ha sett en litt mindre voldelig film, så ser man lett hvordan barnet ditt reagerer på voldelig spill. Når det gjelder Call Of Duty Modern Warfare 2, med scenen der man skal gå rundt på en flyplass såkalt “Terminal” så er det mindre groteskt en det Bernt Erik skal ha det til. Jeg har selv spilt gjennom senen, og som profesjonelt råd er Bernt Erik ikke den som burde gi deg råd om denne saken. Spill spillene selv eller se filmer fra Youtube av spillet. Da vet du hva spillet dreier seg om og hvor voldelig det er, deretter er det bedre og bedømme hva barnet ditt skal spille.

  16. Spilte voldsspill når jeg var 10 år selv. Street fighter 2 f. eks. Har aldri påvirket meg. Og det påvirker neppe barn noe spesielt i oppveksten å spille call og duty nå heller. Men når det er sagt, så handler det også om grensesetting. Om regler. Foreldre må ha myndighet ovenfor barna sine! Hvis man tror og mener at ungen ikke har godt av å spille voldelige spill, så skal man sette ned foten. Hva andre har lov til eller ikke, bør være irrelevant.

  17. Folk lar ungene fri på internett, lar dem se på nyheter på tv og lese aviser og se voldelige filmer.. men henger seg opp i spill… sukk..Jeg lar ungene mine spille de spill de vil (4 barn fra 6 til 19) MEN sørger for å lære dem at det er spill, ikke virkelighet.. det er mye vanskeligere å forklare unger hva mennesker gjør mot andre mennesker i den virkelige verden.. men allikevel er det spill folk henger seg opp i.. skivebom!

  18. Det er noen ting jeg synes jeg må kommentere – til kommentarfeltet – 18 års anbefaling er ingen “grense”. Det er helt opptil butikken hvem de vil selge til, og det finnes ingen lover på området. Det er som artikkelens forfatter skriver en aldersanbefaling.
    Når det gjelder Call of Duty scenen med skyting av sivile, så er den helt tatt ut av sammenhengen i spillet, og det hadde du visst hvis du spillte det og ikke bare leste andre artikler – du kan godt la være å skyte de sivile i spillet.
    Barn vet ofte godt forskjellen på død og uskyldig moro, for de fleste av dem er denne DREPINGEN like uskyldig som paintball. (pew pew du er død!)
    Det jeg derimot har sett mange barn bli veldig sint og utagerende av – er splitscreen sportsspill, som boksing og wrestling. Kanskje fordi å slå noen er noe de faktisk kan finne på å gjøre, mens å plukke opp ett gevær og skyte noen ikke er spesielt realistisk i Norge.
    Men jeg er selvsagt 100% enig i at hvilke spill barna skal spille, og hvor tidlig, er noe foreldre må ha ett ansvarlig forhold til – som de også bør ha til all annen media barnet utsettes for.

  19. Jeg spiller selv, og personlig mener jeg at spill ikke er på langt nær like skremmende som andre ting barn opplever i hverdagen, på nyhetene, tv, i avisa etc. Ville likevel ikke latt barna mine spille 18-årsspill av prinsipp frem til de er rundt 15, det finnes mange andre spennende spill for barn, ungdom og voksne med lavere aldersgrense.
    Når det er sagt tror jeg det er mange foreldre som ikke tør å sette grenser for sine egne barn. “De andre barna gjør det” er et argument jeg ser at mange har vanskelig med å motargumentere. Er jo bare å si at hvert hjem har sine egne regler, og heller foreslå andre spill. Tviler på at ALLE spillene vennene spiller har 18-årsgrense…
    Det viktigste man gjør som forelder angående barn og spill er ikke nødvendigvis å hindre dem i å spille visse typer spill, men å stoppe spillingen når man ser at barnet begynner å utvise unormal atferd. Aggressiv atferd, gråting, hyling og banning bare på grunn av et spill har jeg nulltoleranse for. Barna må først og fremst lære seg forskjellen mellom spill og virkelighet om de skal få spille.
    Bruk sunn fornuft, se an spillene før du sier ja eller nei, og for all del… ikke vær redd for å si nei!

  20. Jeg fikk mitt første møte med voldelige spill som 6åring, nærmeste bestemt Tekken og Command & Conquer. Foreldrene mine visste godt hva disse spillene dreide seg om, men de brydde seg ikke. Takk og pris for det. Det spillene gjorde for min del, var å lære meg engelsk såpass bra at jeg kunne snakke, skrive og forstå engelsk iløpet av 2 klasse. I tenårene spilte jeg Counterstrike uttalige timer. Gjorde dette meg voldelig ? Tvert imot. Jeg lærte derimot at kommunikasjon er viktig og ikke minst å samarbeide om ett felles mål. Det samme kan sies om kritisk tenking, ta raske beslutninger og analysere fordeler og ulemper.
    Spill som GTA lærte meg at gjør man noe ulovlig så har det sine konsekvenser. Spill er ett sterkt undervurdert medium hvor personer i alle aldre har ting de kan lære eller videreutvikle. De som kun velger å fokusere på “det er så voldelig” har virkelig ikke evnen til å se langt.
    For å svare på selve temaet her, om 10-11 åringer bør få lov til å spille noe med 18 års grense. Det kommer ann på foreldrene og selve barnet. Som nevnt i en kommentar lenger oppe, barn vet forskjell på fantasi og virkelighet. Om du som forelder er i tvil om barnet ditt er i stand til å skille på dette, så har du en jobb å gjøre dere i mellom.
    Medier og politikere som dømmer spill nedenom og under og skylder på det som en stor faktor for vold i dag bør virkelig få hodet sitt ut av baken, slutte å ta lettvindte unnskyldninger for underliggende problemer.
    Takk for meg.

  21. Jeg er en gammel gamer og har drevet med forskjellige typer spill siden jeg var 10-11år på begynnelsen av 1980 tallet. Wolfenstein og Doom var de første fps spillene som kom til PC og ble sett på som voldelige blod og gørr spill. Jeg er nå en voksen mann på 42år, og jeg spiller fremdeles men nå på xbox360 og ps3. Jeg har vært gift, og har to barn på 4 og 11år. Da sønnen min var liten hadde han også lyst til å spille slik som jeg, men problemet med lineære spill er jo at barna ikke helt klarer å følge med på hva oppdragene er og ikke er interessert i å gjøre tingen slik spillet er designet. Jeg fant ut at GTA serien var helt midt i blinken. Der kunne sønnen min da han var liten gjøre det han ville uten at han måtte starte på nytt igjen hele tiden fordi han ikke gjorde det spillet ønsket. Han brukte lang tid bare på å kjøre rundt i byene å se på ting. Etterhvert fant han jo ut at han kunne gjøre litt flere ting, og nå er han en racer på både GTA, og forskjellige krigsspill. Jeg har forsøkt å spille mot han noen ganger, men det er håpløst. Han slår meg hele tiden. Forøvrig er sønnen min en stille og rolig gutt som er helt fantastisk med lillesøstera si. Han har venner som han leker med både IRL og som han spiller med over nett. Han spiller Ishockey på fritiden, og gjør ellers helt normale barneting. Noen ganger når han har spilt mye jager jeg han ut for å leke, for hovedbakdelen med spill er jo at det ikke blir direkte mye fysisk fostring. Mitt poeng er at så lenge barne er normalt friske med en normal psyke tar de IKKE skade av spill. Jeg tror mange som klager på spillene for det første ikke har direkte kjennskap til hva det vil si å spille, og ikke tror at barna klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. De som får problemer har i utgangspunktet et annet psykisk problem, og det er enklere å skylde på et spill enn å finne andre bakliggende årsaker. Jeg husker godt på 80-tallet at foreldrene ble advart mot å la barna se skrekkfilmer, men det gjorde jo bare at det ble dobbelt så spennende å finne de værste filmene som fantes for å se om det virkelig var så fælt som de sa. Det var det jo slettes ikke, og ble man skremt var det jo bare fantasi. Og tar barna foreldrene i en løgn blir det vanskeligere å advare mot andre ting som VIRKELIG er farlig, for da vil de ikke tro på hva du sier. Jeg tror ikke barnas intelligens har sunket kraftig på 30år, så til alle de som er skremt kan jeg berolige med at det ble folk av meg også selv om jeg har brukt mange år på å se filmer som f.eks Braindead, Bad Taste, Evil Dead og spilt spill som Wolfenstein, Doom, GTA, Battlefield, Bad Company og forskjellige andre voldelige filmer og spill.
    PS! Det er forresten en ting jeg savner, og de er et dedikert barnespill som er helt åpent slik som f.eks Read Dead Redemtion eller GTA, slik at barna ikke blir tvunget til å følge en historie, men kan gjøre og undersøke hva de vil, så dersom det er noen som vet om noe slikt er det bare å si ifra 🙂

  22. Spilt voldelige spill siden jeg var liten, det samme gjør min søster nå, som er 15.
    Og foreldre burde være klar over at Call of Duty ikke er et bra singleplayer spill og burde heller finne et ordentlig spill for barna å spille. 18 års anbefaling eller ei. Det finnes spill som er så mye bedre enn Call of Duty, som ikke en gang er så veldig voldelig (etter dagens standard).

  23. Hvordan vi oppfatter ting er veldig interessant, så jeg vil anbefale deg å se på problemstillingen fra nettop denne vinklingen. For hjernen vår skjønner automatisk hva som er autentisk og hva som ikke er det uansett om det er barn eller voksne. Akkurat det argumentet er godt presenter av Jim Sterling og jeg vil anbefale deg på det sterkeste å se den:
    http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/6692-Desensitized-to-Violence
    Jeg kan personlig bekrefte at for eksempel video hvor taliban skjærte av hodet til Nick Berg er noe som har hatt mareritt over i etterkant, samtidig så er det null reaksjon når jeg ser hodene rulle i videospill.

  24. Jeg mener dette er helt opp til foreldrene. Da jeg var liten, spilte jeg James Bond hos vennene mine uten å fortelle det til mamma og pappa. Barn gjør ting de ikke får lov til uansett. Jeg har aldri tenkt at data- og tvspill er direkte farlig for noen, hverken voksne eller barn. Da jeg var 13-14 år fikk jeg lov av pappa og spille Halo-serien sammen med han. Jeg tror det er viktig at foreldrene setter seg litt inn i spill og helst spiller sammen med barna når de er “barneskolealder”.
    Foreldre kjenner barna sine godt, jeg har ikke barn selv, men har småsøsken. Jeg vet godt hva de tåler å se på av det jeg spiller. Min yngste søster på 8 år synes det er spennende med Minecraft, World og Warcraft og League of Legends, mens hun på 11 kan synes det er kult å bli med på en runde Halo. Det gjelder å gi barna et godt forhold til spill tidlig!

  25. Barn har en mye bedre evne til å skille fantasi fra virkelighet enn enkelte tilkjenner dem. Denne debatten er veldig gammel. Den startet vel da de første TV’ene dukket opp. Tidligere trodde man tegnefilmer der en mus klinket til en katt med en spade kunne skade barna. Rockemusikk kunne skade ungdommen osv. Ting som for 15 år siden hadde 18 års grense er nå greit for 12-åringer. Du sier det er stor forskjell på å se vold på TV og å utføre vold i et spill. Den største forskjellen er at i spillet så konsentrerer man seg om oppgaven, om skills og ofte om samarbeid mye mer enn å fokusere på blodet eller det umoralske ved å angripe noen som muligens er ufarlig.
    Jeg tror foreldre kjenner sine egne barn best og må ta avgjørelser for sitt barn. Det som er mye viktigere enn aldersgrensen på spillet er at det balanseres med andre aktiviteter. “Barna” må gjøre andre ting enn bare å spille. Har man en fin balanse mellom div aktiviteter og en normal oppdragelse ellers så går det helt fint.

  26. Flott skrevet. Men det er sånn de fleste foreldre er. De bryr seg ikke. Har sett for mange mammaer med en 12 årging som overtaler mamma til og kjøpe Call of duty for alle kompisene hans spiller det. Da er det liksom “greit” og hun biter på.
    En liten stund senere kommer den flyplass banen fra MW2 opp i nyhetene. Og hun forstår at hennes barn har spilt dette. Og at hun har kjøpt det. Skylder hun på seg selv? Nei. I de fleste sånne tilfeller så er det de som står og skriker til de som lagde det og at de burde skamme seg.
    I slike tilfeller er det jo at spille har 18 års merking og at du blei sport om du ville hoppe over det. Du kan ta den banen og ikke bruke ei kule før du kommer ut. Er eneste banen i spille der du ikke får kjeft fra og ikke følge ordre. Men den er viktig for historien og for og forstå bakgrunnen for de fleste ting.
    Er det foreldrene som har ansvar? Ja. Men tar de det? Nei. De legger heller skylda på andre og kjefter på de som lager det. De lager ikke spill for barn i 10 års alderen. De lager spill for voksne og det er merket der etter.
    Men er barna smarte nok i dag til og forstå at det ikke er ekte og at det påvirker dem? Ja jeg tror dem er smartere i dag, og nei, jeg tror det påvirker dem lite på noen områder. Men eg har barn i slekta som har spilt GTA og Call of Duty. Er dem mer voldige? Nei. Men jeg merker det på språk og andre ting. Så om det påvirker dem er en annen diskusjon. Men om foreldrene må ta mer ansvar er en selvfølge. Jeg kjenner flere voksne som er i min alder som spiller spill mye selv. Og som spiller spillene og bestemmer hva hans 13 år gammle sønn skal få spille eller ikke. Han snakker med foreldrene til vennene hans. Og har lert dem og “barne” sikre Playstation og Xboxer. Det er systemer til consoler som gjør det lettere og styre hva barna spiller med tanke på tid og spill merking. Va som er lov og ikke. Men 99% av de voksne har ikke peil på det. Så da blir det lett og “låne” Call of duty fra en kompis siden mamma ikke vil kjøpe. Han lot han spille spill slik som World of Tanks og War Thunder. Men COD må han vente med. Det har han tatt en beslutning som foreldre hva som er bra for han elle ikke. Da jeg var liten såg pappa på filmer og sa etter på om jeg kunne få se dem eller ikke. I dag er det mer spill som er i fokus.

  27. Så lenge man gradvis introduserer slike spill til barn er det jo ikke noe problem. Det som kan være skummelt er vist et barn som aldri har sett en voldelig film eller spill plutselig skal spille et slikt spill. Det kan virke veldig skremmende og faktisk sette spor. Så du må heller sette den ned å lære barn om slikt innhold, i steden for at barnet plutselig blir kastet inn i det.
    Men vold, sex og narkotika i spill er nokk ikke det skummleste. Det skumle er ekstreme holdninger til andre spillere som lett kan smitte over på spesielt barn. Dette er noe du som foreldre må være klar over, og følge med på. På internett er det ingen grenser for hvilke mennesker du kan møte på, og hvilke holdninger disse har!

  28. Spilte GTA lll som 9-åring i 2001 og hundrevis av andre 18-årsspill til jeg ble 18. Har aldri vært i noen ordentlig slosskamp og har plettfri vandel. Moren min var først litt skeptisk til disse spillene og tok en ordentlig samtale med meg om forskjellen på spill og virkelighet. Jeg tok det til meg og anser ikke spill som annet enn ren og skjær underholdning.

  29. For å være helt ærlig, så er det aldersgrense på spill av en grunn. Man gir ikke et barn på 10 år en film med 18 årsgrense, f.eks. en pornofilm eller en film om massemord i andre verdenskrig. Det sier seg selv.

  30. Når det kommer til grafikk tror du undervurderer barn.
    Blodet og de tøffe våpene har ingen ting å si. Det aller meste av førstepersons skytespill foregår på nettet mot andre spillere, og med en gang du kommer inn i “konkurransemodus” så glemmer man det grafiske. Man skal ikke undervurdere konkurransen et spill byr på, og det er det som er hele opplevelsen.
    Når det kommer til det brettet på flyplassen, så er dette selvfølgelig unødvendig brutalt, men jeg tror at brettet ofte blir sett på som kjedelig fordi utfordringen og det spillmessige uteblir. Jeg tror det brettet sjokkerer foreldre, men barna ikke bryr seg mye om..
    MEN… Det foreldre skal passe på er hvordan 10-14åringer oppfører seg på nettet. Et skytespill er det veldig lett å “bare skru av” og man hører sansynligvis aldri fra noen av de man spillte med igjen. Dette fører til at det ikke er noen hemninger til hva “dårlige tapere” er villig til å ytre. Det er så mye kjønnsdiskriminerende og rasistiske ting som blir sagt, og spesielt av barn, at problemet her er heller at 18åringene+ burde skånes fra barna.
    Så foreldre.
    La de spille Call of duty og Battlefield. Det er god konkurranse, og selv om det virker som en blodig orgie, så ser barnet gjennom det, og dyrker konkurransen.
    La de spille i stua, og vær i nærheten, for hører du din 12åring skrike “nigger” og “faggot” og forteller de andre at han har hatt sex med deres mødre, så går dere bort og drar ut ledningen.

  31. Som både du selv og andre kommentatorer nevner, er det allerede fastsatt aldersgrenser på disse spillene, og det er ikke uten grunn.
    Jeg regner med at du er kjent med Pan-European Game Information (PEGI), som setter “veiledende” grenser, som pleier å være kurrante for de fleste europeiske barn.
    I land hvor lokale myndigheter ikke har satt egne aldersgrenser på dataspill, er PEGI sine grenser en god referanse.
    http://www.pegi.info/no/
    At dine barns kompiser spiller disse spillene, kan det være flere årsaker til:
    ? Foreldrene deres gir totalt f? i aldersgrensene på disse spillene
    ? Foreldrene deres vet ikke at det er aldersgrenser på spill (selv om disse i Norge bare er veiledende)
    ? Foreldrene deres vet ikke at barna deres spiller disse spillene (f.eks. lastet ned piratkopi fra nettet)
    Det er en del foreldre der ute som ikke alltid setter seg godt nok inn i hva barna deres holder på med. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt dette opp som et tema på et foreldremøte i skolen, gjerne etter en avtale med klasseforstander eller rektor i forkant.
    Samtidig sier jeg “Keep up the good work!”: Fortsett med å være streng på dette hjemme.
    (Hvis du føler for å mykne opp litt, kan du jo spille sammen med ungene et spill der aldersgrensen ikke er for mange år over barnets faktiske alder, men hold fast ved at de fortsatt ikke får lov til å spille dette på egen hånd før de fyller den alderen.)

  32. Må bare si meg enig at noen mer voksne spill ikke er i henhold til yngre spillere osv osv. og det er opp til hver enkelt forelder om hva grensesetting skal være.
    Men for og ta opp innspillet med MW2 har hele serien selv. Men delen hvor du spiller undercover soldat i en terror celle og du skal massakrere en hel flyplass er frivillig! i starten av spillet (noe som kom etter protester osv fra spillere og land med streng sensur) så måtte activision lage til slik at man selv velger og spille den delen eller hoppe over den. mn ellers er dette en god ting og skrive om grensesetting for spill. og spesielt spill som innebærer bruk av våpen slik ikke unge barn får dårlige holdninger til våpen generelt.
    er selv aktiv skytter og har levd et sunt liv rundt våpen og vet ansvaret om hva det og være rundt våpen inneberer. så det viktige er at i slike spill som beskrives så burde ingen yngre enn 15 år og under få spille slike spill!

  33. Jeg synes folk bør kunne spille 18-årsgrense-spill når de er ca. 16, og 15-årsgrense-spill når de er ca. 13.

  34. Det er ikke VELDIG mange som spiller 18- års spill når de er 10 år… såpas må noen voksne foreldre skjønne, foreldre som er i 20 alderen bryr seg sikkert litt mindre… Men når barna dine begynner å bli litt eldre enn å gå i 7. klasse så kan de få lov å spille sånne spill… det er ganske normalt nå til dags.

  35. jeg er 13 og spiller 18 års grense spill det er ikke gale nå til dags er det nesten ikke noen kjekke spill som ikke er under 16 eller 12+. jeg fikk mitt første spill da jeg var fylte 10 år det var black ops og jeg er ikke forandret jeg er god på skolen har manger venner og er raskeste på skolen.

  36. Barn blir ikke påvirket av fiksjonell vold etter de er 6-8 år gamle, allerede i en så ung alder forstår de forskjellen. Man blir ikke sosiopat av fiksjon heller. Barn som liker skytespill osv. er heller ikke noe mer glad i skytevåpen eller vold enn andre barn.
    I alle studier som har blitt gjort rundt vold og videospill, har alltid de som er glad i spill havnet nederst på listen over mest voldlige personer, de som er glad i sport havner øverst. Dette er ikke fordi hva sport eller spill gjør med deg, men grunnen til at man som person velger det ene over det andre, liker man å fysisk dominere andre er man mer tiltrekt til sport enn rolige aktiviteter.
    Om barnet ditt kommer hjem med en fotball istedetfor ett skytespill er altså sjansen for at barnet ditt blir en voldelig person betraktlig høyere, men selvfølgelig ennå ganske lav, det er tross alt svært få personer som er voldlige i virkligheten.
    Spilling av alle slags spill er positivt for barn, det gjør de smartere og øker hukommelsen deres samt senker sjansen for mentale sykdommer som alzheimers.
    Å sette barnet sitt foran Xboxen i 10 timer i strekk er derimot ikke så bra, alle barn burde komme seg ut i fysisk aktivitet og sosialisering face to face, ikke bare over Facebook.
    Som med det meste her i verden så er det sunneste alternativet en blanding av alt mulig, men folk som sier barn blir voldlige og kalde av spill har ingen peiling på hva de snakker om, de har aldri lest en eneste studie om emnet, hvertfall ikke som er skrevet av noen andre enn tabloider som bare bryr seg om hvor mange som leser innlegget istedenfor om innlegget er sannt eller ei. Tabloider og kjerringråd burde man ta med en klype salt.

  37. Å spille skytespill i så ung alder trenger ikke å være en så negativ ting. Det er mye bedre å ta ut aggresjon og sinne på et spill, enn på et annet barn. Det jeg mener foreldre/foresatte bør se opp for, er når barn spiller bare ett eller to spill hele tiden. Dette er et tegn på at noen kan begynne å leve seg inn i spillet. Prøv å finne ut hvilke spill barnet ditt spiller. Bare spør ham/henne, hva hun/han bruker å spille og finn ut om barnet blir “lei” av spill etter en stund.
    At et barn blir “lei” av et spill er et godt tegn. Dette betyr at han/hun ikke lever seg noe inn i spillet og blir heller ikke “hekta”.
    Dette er kun forslag fra min side og ingen fasit.

  38. Må si jeg er ganske så lei, alle disse klagene på at spill skaper voldelige personer.
    Jeg selv har spilt tv og pc spill siden jeg var 4-5 år gammel.
    Jeg visste selv hva jeg likte å spille, og holdt meg unna spill som skremte meg.
    Så mine eldre “gamer” fettere spille et Resident Evil spill når jeg var en liten valp.
    Der var det et par scener jeg syns var litt for skummelt for meg, så jeg holdt meg unna akkurat dette spillet. Jeg forsto det ikke var ekte, jeg bare ville ikke spille et spill som kanskje kunne skremme meg.
    Dette stoppet meg ikke fra å spille spill som Tekken og forskjellige skytespill.
    Nå 17 år senere er jeg fortsatt en “gamer” og spiller alt fra Call of Duty, Battlefield, og andre FPS spill, til Minecraft, Legend of Zelda og Skyrim. For å gi noen eksempler.
    Har også vært en stor spiller av MMORPGer. (Multi Massive Online RolePlaying Game).
    Jeg føler jeg har fått mye ut av dette. Jeg har fått høyere reaksjonsevne og reflekser, tenker lettere logisk, blitt flink til å finne en god løsning til et problem, har bedre oversikt over alt som skjer rundt meg. Har lært meg hvor viktig det er med god kommunikasjon. Og ikke minst engelsk kunnskapene. Jeg har fra 3. klasse fått toppkarakterer i engelsk, fordi jeg har spillt spill, sett filmer og hørt på musikk. Mye som av dette hadde også en 18+ grense. Jeg er rolig og tålmodig av meg og har aldri vært i nærheten av noe vold.
    Så det jeg prøver å si, som mange postere over meg. Er at ja, sett grenser til barna dine om du føler det er nødvendig. Men aldri finn på å skyld på spill fordi barn vokser opp til å bli hissige og voldelige personer. Dette føler jeg har mer med foreldrene å gjøre. Føler jeg har hørt nok av dette nå, og orker ikke mer. Folk burde se på seg selv før de begynner å skylde på sånt for problemene som er her i verden.
    Takk for meg 🙂

  39. Det er riktig at 18-årsgrense spill kan være noe mer voldlig og realistisk, men det jeg opplever er at skytespill egner seg for noen og for andre ikke. Det kommer ann på hvor sterk psykisk påvirkning barnet får av handlingene de gjør i videospillene. Flertallet av barn blir selvfølgelig ikke like mye påvirket av voldspill. Dette har noe med at de klarer å skille mellom virklighet og uvirklighet. Dermed er det svært få som får skade av å spille .f.eks. “Call of Duty Modern Warfare 2”. Med andre ord, det er ikke vanlig at en voksen skyter ned personer uten hensikt. Generelt sett tror jeg de gjør slemme handlinger, fordi de ikke klarer å se forskjellen mellom godt og ondt.
    Poenget mitt er at det finnes ikke et helt presist svar på om vold i spill kan være skadelig for barn. Det er fler elementer som må tas i betraktning før man finner ute av det. Mennskehjernen er komplisert, så det er noe som burde bli forskes mer på. Men i de aller fleste tilfeller skader ikke dise spillene barnet. Men det er klart at det er en risiko å spille skytespill når du ikke er voksen ennå. Alt i alt, skulle jeg ønske at folk kunne se saken fra ulike synspunkt for videospill er noe som er ufattelig morsomt, det gjør på en måte at du føler deg mer levende. Så håper alle kan nyte videospill, uten at du skal tenke så mye på om hva slags aldersgrense det er på coveret.

  40. Helt ærlig, så er alt greit. Alle dere som overbeskytter barna deres er fags, burdebl ibehandlet som fags, og burde bli utestengt og mobbet. Jeg håper dere lar barna spille hva de vil når alle deres venner får det. Herregud, så overbeskyttende alle skal være.

  41. Å se vold bidrar til at man blir avflatet emosjonelt i forhold til vold over tid, og man blir mindre empatisk. Dette er bevist gjennom forskning og effekten kalles habituering. Voksne har ferdig utviklede hjerner og har dermed også mer beskyttelse mot disse virkningene enn en hjerne i utvikling. Noen barn tåler dette sikkert godt, men man kan aldri vite sikkert hvilke det gjelder før skaden er skjedd. Som forelder har man faktisk et ansvar for barnet til det er 18 og noen ganger er det bedre å være føre var enn etter snar. Desverre er det kanskje også slik at mange av barna som tåler disse spillene dårligst, også er de som har foreldre som ikke bryr seg.

  42. Det er vel i hovedsak foreldrenes skyld da, de som sitter med bankkortet og betaler for det!!!

  43. Jeg vokste opp på 80 tallet og var med på dataspillenes inntog fra c64 og oppover. Jeg spilte voksenspill når jeg var 10 år gammel, kanskje før også, for den gang hadde ikke spillene aldersgrenser. Doom, R.O.T.T, Quake og HL m.fl var spillene som virkelig dro i gang FPS bølgen som siden dessverre har blitt nærmest defacto standard i spill for tiden (trenden begynner heldigvis å snu noe). Selv var jeg mest fan av eventyrspillene, laget av Sierra og Lucas Arts, fulle av humor og quizzes man måtte løse for å komme seg videre. Men jo, jeg spilte skytespill også fra tid til annen, samt simulatorspill, bilspill hvor man skulle kjøre ned flest mulig fotgjengere (carmageddon), bilrace-spill osv osv…. Jeg så voldsfilmer også…. Kompisgjengen skaffet utenlandske og da spesielt hongkong-importerte og usensurerte filmer som vi kopierte med sprengtråd som antennekabel mellom to videospillere…. Her fikk man se hoder rulle, bli sprengt i lufta, lemmer revet av…. På den tiden var jo filmen overlegen datagrafikken, men i vår moderne tid, begynner spillene å bli svært cinematiske. Jeg var 10-11 år, og vi så både usensurerte voldsfilmer og spilte voksenspill. I voksen alder spiller jeg fremdeles slike spill, plaffer ned uskyldige, kjøper horer i GTA og får en runde på et usjenert sted, betaler så og skyter dem etterpå i ryggen så jeg kan ta tilbake pengene. Noen ganger gidder jeg ikke spille GTA seriøst heller, men bare finner meg en gjeng uskyldige, raper dem ned med et eller annet våpen og får deretter en artig utfordring med å prøve å unnslippe politet i et lovens-lange-arm kappløp (taper som regel etter en lang hasardiøs jakt). Men SPILL er ikke virkelighet – like lite som FILM er virkelighet, eller handlingen i KRIM-bøker, eller TV-serier…. Jeg lære det allerede som barn. Ville jeg gått på gata og kjøpt en hore og deretter drept henne? NEI! Ville jeg drept en haug med uskyldige bare for å få i stand en katt og mus lek med politiet? Selvsagt IKKE. Ville jeg bundet fast noen mellom fire hester og deretter smelt av en kinaputt for å se vedkommende bli revet i filler? ØH, NEI!
    Jeg har ALDRI vært i slosskamp (hvis man ser bort i fra lekeslossing som barn) og jeg har aldri skadd/drept noen. De som kjenner meg påstår at jeg er i overkant rolig og sindig, selv når jeg har drukket….For å si det på en annen måte: Det er aldri noe tull med meg…… (fortsettes)

  44. Ser man på historien har verden alltid vært full av gærninger. Henrik den 8’ende drepte haugevis av uskydlige og spiddet dem på staker. Hitler gasset nesten et helt folkeslag fra jordens overflate, og man kan sikkert snakke om både Stalin, og en mengde andre sprø mennesker og seriemordere…… hvilket medium hadde skadet deres sinn?? Tror ikke de hadde spilt for mye BF for å si det slik 🙂
    På 80 tallet når jeg vokste opp var den økende videovolden et stort problem – alle snakket om hvor skadelig film og i særdeleshet VIDEO var. De fikk det til å høres ut som alle guttegjenger samlet seg i kjellerstuer og så voldsvideo før de gikk ut og banket opp folk for morro skyld….. Før det igjen var bøker den store syndebukken….. I vår tid er det hverken bøker eller video som får skylda, og filmsensuren er nærmest lagt ned, nyhetene sender relle drap i beste sendetid, internet tilgjengeligjør live fremføring av barbariske henrettelser som hvem som helst kan se, men dette er visst ikke så nøye lenger….Men dataspillene, ja de dataspillene dere – DE er skumle de!….. Så fort en tosk går bananas med et våpen nå om dagen går det ikke lang tid før noen kommer med en eller flere artikler om at vedkommende spilte dataspill…. Media i norge fikk jo virkelig vann på mølla da ABB gikk amok på utøya! Mannen hadde spilt WoW og et eller annet skytespill….og alle butikker med respekt for seg selv fjernet umiddelbart disse titlene fra hyllene (noen fjernet sågar ALLE slike spill og hadde bare lebbe langøre og marte kanin spill fremme for å sette det litt på spissen). WoW ble analysert i hue og ræva og enhver WoW-spiller ble av ukyndige og den jevne avisleser nærmest sett på som en potensiell Breivik sympatisør og kandidat for tilsvarende handlinger. Seriøst: Å kalle WoW ett voldsspill er synonymt med å kalle Tom & Jerry for voldsfilm! – makan til tullball!. Media påstod også at Breivik hadde lært både våpenferdigheter og sikteferdigheter i FPS-spillet og hadde brukt det til skytetrening???? Jeg har spilt alt som kan krype og gå av slike spill, men har aldri holdt hverken en AK-47 eller Desert Eagle i henda. Jeg kan ikke engang ta ladegrep eller skifte magasin på disse etter å ha spilt skytespill i 10 år ++++, og tiltross for at jeg kan headshot’e en motspiller på noen nanosekunders reaksjonstid med musa i CS, så tror jeg neppe jeg hadde skutt så mange 10’ere på en virkelig skytebane….(fortsettes)

  45. Når 99% av jordens befolkning IKKE tar skade av dataspill og 1% gjør det, er det ikke dataspillende som er problemet, men virkelighetsoppfatningen til den 1%….. og de har trolig andre metale skader eller aspekter som gjør at de trolig vil snappe på et eller annet tidspunkt uansett….. spiller de ikke dataspill er det noe annet som blir utløsende.

  46. Hei “Psykolog”, det er sant det du sier, MEN, habituering av fantasivold på en skjerm fører ikke til habituering av ekte vold. Dette er viktig å merke seg. Det du drive med her er å fremstille fakta på en forvridd og manipulerende måte. Du må fortelle hele sannheten, ikke bare deler av den.

  47. Satt selv som jentunge og spilte Call of Duty med far min, og ingenting av innholdet i spillet hadde noen som helst “skadelig” innvirkning på meg. Jeg føler at barn skal beskyttes på alle mulige områder i dagens samfunn, alt er farlig og ingenting burde være lov. Man undervurderer ofte barnas evne til å forstå og skjønne.

  48. Veldig mye sant i det du skriver, og jeg vil si det kan være rett – men igjen det kommer helt ann på unge fra unge… Noen får mareritt, blir voldelig selv o.l av barn som ser på det i for ung alder,, men igjen så har du de som takler det fint. Selv satt jeg og spilte GTA heter det vell, hvor jeg stjal biler, kjørte ned folk og herjet vilt , jeg var nok rundt 11 – 12 da, . Satt å så på min eldre bror som er 9 år eldre (en av de eldre søskene mine) hvor jeg også så på mye rart, men igjen har en niese som faktisk ikke tålte å høre skumle lyder før hu var livredd! Så alt er så om så. Men ja, enig i mye av det du sier, men man må se det ann på barnet som seg og hva en tenker de tåler. Men er ikke sånn at man behøver og utfordre dem det allikevel… 🙂 Man ser når de kommer selv å spør tenker jeg ^^
    Flott innlegg 🙂

  49. Til dere som sier dere spillte doom osv i ung alder.
    Selv spilte jeg Wolfenstein 3d, Doom, Duke Nukem 3d, osv når disse spillene kom. Jeg var ikke gamle gutten på den tiden. Når har det skjedd litt med pc-grafikk siden den gang. Dette regner jeg med at dere skjønner. C&C var også et strategi spill etter hva jeg kan huske og vil ikke kalle dette et volds spill..
    Når det kommer til og ta “skade” av dette så må jeg le litt.
    Hvis man tror at det er spill som gjør at folk får fordommer for andre, så bør man slutte med historie i skolen også da eller? Det har en minst like stor innvirkning på barn. Og lære om hvor forjævlig mennesker har vært mot hverandre gjennom tidene som faktisk baserer seg på fakta, er i mine øyne MYE værre. Husker godt hva mange i klassen mente om tyskere etter og ha lært om 2. verdenskrig osv.
    La barn spille og ha det gøy så lenge det er det de har. Så får man heller gjøre individuelle valg om det er bra for sitt barn eller ikke.

  50. Klar det har skjedd mye med grafikken fra Wolfenstein 3D og Doom og frem til dagens BF3, Last of us osv….. Men det endrer ikke det faktum at SPILL er SPILL og ikke virkelighet, og det skjønner de aller fleste barna veldig godt, uten av vi trenger å sy puter under armene på alle av den grunn. Guttungen hjemme på 10 synes f.eks GTAIV er kjempestas, og liker gjerne å se på meg spille, eller spille selv. The last of us, likte han imidlertid ikke – det ble for skummelt med hensyn på atmosfære, lyder, setting etc – han var ukomfortabel og ville heller ikke se på meg spille…. Han styrer mao dette helt fint selv! – akkurat som de aller fleste andre barn! Samfunnet i dag blir for overbeskyttende…. Vi skal beskyttes mot reklame, produkter, usunn mat, bevegelige kjønnsdeler på tv osv osv…..(i sistnevnte tilfeller har man da faktisk en avknapp for de som ikke vil se – går også utifra at de aller flere også har tonnevis av andre kanaler! – Kanaler med slikt innhold kan også blokkeres om ønskelig – Så hvorfor skal man ha en LOV som regulerer det? Jeg er for at folk slal få bestemme selv innenfor en fornuftig ramme av lover og regler, dog uten at samfunnet skal detaljstyre hva som er lov å lese, se på, spille eller spise…..

  51. Det er dessverre ikke bare 10-11-åringer som spiller voksenspill. Jeg er lærer og har elever i 7-årsalderen som skryter av at de spiller 18-årsspill hjemme. Dette er elever som er umodne sosialt, de kommer trøtte til skolen, ofte for sent, de er late, de har dårlig grovmotorikk, og de klarer ikke å leke med medelevene sine på en aldersadekvat måte.
    Å la barn sitte inne å spille spill eller i det hele tatt å sitte foran en skjerm til alle døgnets tider, er ingen gunstig måte å oppdra barn på.

  52. Du sier at alle vennene spiller det, hva vil du heller? At hver gang han er hos vennene sine, er du redd for at han spiller sånne spill, eller at han får det selv, og du har kontroll på når han spiller det? Personlig mener jeg at barnet selv skal ha en mening i dette, og at du som forelder skal kunne vite om barnet ditt er lettskremt, og for ofte mareritt, eller om han liker sånne ting, og ikke reagerer på det i det hele tatt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top