Kommende spill som egner seg til 8-12 åringer!

I det siste har jeg fått utrolig mange spørsmål mange spørsmål fra dere lesere av bloggen min om hvilke spill som kommer og som egner seg for barn/unge fra 8 år og oppover til rundt 12 år. Høsten er en tid hvor det skjer mye i spillbransjen og spesielt med tanke på at det også sakte men sikkert nærmer seg jul. I den forbindelse vil jeg heller skrive en blogg og komme med anbefalinger på hvilke spill som blir å finne i spillhyllen i tiden som kommer. 

For å si det slik, det kommer spill for enhver smak og som garantert kommer til å fenge selv den mest kresne. Problemet er bare å finne disse spillene og det håper jeg kan med bloggen her at jeg kan hjelpe dere med. I denne alderen legger jeg selvsagt vekt på minst mulig vold og heller spill som man kan spille flere samtidig. Jeg vil i tillegg til å skrive litt om spillene også prøve å legge opp klipp fra Youtube slik at dere får en følelse over hvordan spillene er og om de vil passe den du kjøper spillet til. 

Det er ikke enkelt å navigere seg i en verden med tusenvis av spill, mange konsoller å forholde seg til. Selv har jeg god peiling på det som rører seg i spillbransjen og derfor er det også enklere for meg å komme med råd til dere her. Tidsrammen for mine anbefalinger strekker seg to måneder. Det vil si at jeg i denne bloggen tar for meg resten av august og september. Bare disse måneder skjer det en god del på spillfronten og mange underholdende spill kommer ut.

Første spill ut er DISNEY INFINITY. Dette spillet er en skikkelig godbit for hele familien. Gjennom en rekke kjente filmkarakterer fra blant annet Pixars store univers, kan du sette disse på en portal og vips er karakteren med i spillet. Systemet er likt opplegget til Activisions Skylanders og hvor det vil være titalls figurer å velge i mellom. I tillegg kan du sette inn en powerdisc på portalen og vips har karakteren din unike egenskaper som igjen kan brukes i spillet. DISNEY INFINITY samler flere fremfor skjermen, man kan lage egne baner, spille sin favorittkarakter om det er Kaptein Jack fra Pirates of Carribean eller pappan fra filmen “De Utrolige”. Det er ditt valg og din lommebok som bestemmer. Bruk dine kreative egenskaper og lag spennende baner som du igjen kan be med dine venner til å spille sammen på. DISNEY INFINITY kommer til Nintendo Wii U, Wii, 3DS, Playstation 3 og Xbox 360 22. august. Et spill jeg anbefaler til både ung som gammel.

 

Det andre spillet som jeg vil anbefale denne aldersgruppen er RAYMAN LEGENDS. Rayman har jeg mer eller mindre “vokst opp med. Denne sympatiske herremannen uten armer, men med never av stål som kunne slå til hva som helst. Nå er han sammen med sine venner klar for nye eventyr i det kommende Rayman Legends som kommer til Wii U, PS Vita, Playstation 3, PC og Xbox 360. Spillet kan spilles sammen med fire personer i samarbeid. Dette vil også kunne samle familien eller en venneflokk noe som jeg selvsagt hyller. Spillet i seg selv sørger for at du må ha reaksjonene og koordinasjonen med deg. For å hoppe på små plattformer, hoppe fra sted til sted er søren meg ikke enkelt. I tillegg må man tenke lynkjapt slik at ikke monstrene tar deg. Musikken og grafikken kommer garantert til å sette deg i god stemning. Rayman Legends kommer ut 29. august. Anbefales!

 

Med det tredje spillet, tar vi steget over til september og et spill som faktisk har blitt spilt utrolig mye her hjemme, men da på PC. Spillet er FARMING SIMULATOR 2013. For første gang kommer spillserien til konsoll og 5. september kommer spillet til Playstation 3 og Xbox 360. Dette spillet gir deg muligheten til å leke bonde. Det vil si, du får full tilgang til traktorer, utstyr som brukes i landbruket. I dette spillet får du prøvd deg som bonde og det er ikke enkelt og krever både tålmodighet og sansen for å sitte time etter time og pløye åkeren. Selg det du får opp av jorda og tjen gode penger for så å oppgradere utstyret. Et godt spill som passer både barn, unge og voksne. 

 

En spillserie som virkelig er populær her i landet er uten tvil The Sims. 12. september er det klart for en ny tilleggspakke til The Sims 3. Tilleggspakken har fått tittelen FILMSTÆSJ og her får du blant annet ta del i å lage westernfilmer og bruke det utstyret som kreves. Ta med all magien av glitter, glamour og filmskaping fra Hollywood rett inn i simmenes hjem med The Sims 3 FilmpakkeTa med all magien av glitter, glamour og filmskaping fra Hollywood rett inn i simmenes hjem med The Sims 3 Filmpakke. Er du fan av The Sims, så vil jeg selvsagt anbefale deg denne tilleggspakken. 
 

Et aldri så lite gullkorn i høst er uten tvil KINGDOM HEARTS HD 1.5 REMIX. Her får du en salig blanding av flere Kingdom Hearts spill og hvor du får oppleve Donald, Mikke, Langbein og skokk med andre Disneyfigurer i flott HD-kvailetet til Playstation 3. Om du tror dette er et rent hopp og sprett-spill, så får du tro om igjen. Dette er et skikkelig RPG-spill hvor du for oppleve en god historie, hvor du må snakke med karakterene som er med for så å danne deg et bilde i hva som skjer. 13. september kommer spillet og da til Playstation 3. Løp og kjøp!

 

Er du hypp på Ishockey? Om du er så kommer EA Sports med NHL 14 og her lover gjengen oss et spill hvor vinneregenskapene trekkes frem. Dra til på det nøyeste nivået i hockey – med intens aggresjon, ville hastigheter og fantastiske ferdigheter. NHL 14 kombinerer den beste teknologien fra EA Sports og leverer den mest autentiske hockey-opplevelsen noensinne. Alle kan spille NHL 14 om du er ekspert eller nybegynner. Gjennom starten av spillet finner du en fin tutorial og hvor du får et blikk i hvordan spillet fungerer. NHL 14 kommer til Playstation 3 og Xbox 360 og datoen du skal merke deg er 12. september. Føl pucken komme susende og kjemp på isen som om du aldri har gjort noe annet. 
 

selveste bursdagen slippes et spill som vi ikke skal glemme og som faktisk har en stor fanskare her i Norge. Konami er utvikleren og som satser hardt på å slå ut EA Sports FIFA-serie. Spillet er PRO EVOLUTION SOCCER 2014 og kjører hardt på å få en så realistisk opplevelse som mulig. Velg mellom hundrevis av lag og lag stor stemning på tribunen etter hvert som du putter inn det ene smekre målet etter det andre. Pro Evolution Soccer 2014 kommer til PC, Playstation 3 og Xbox 360 den 20. september, altså på selveste bursdagen min.

 

Det siste spillet som jeg ha med i denne bloggen er FIFA 14. FIFA-serien har i mange år regjert i toppene av spillistene over mest solgte spill. FIFA-serien fra EA Sports har alltid klart å fange en hel verden med realistisk fotball. Det å kunne spille to personer samtidig har vært vår greie her i familien. Selvsagt blir jeg slått av barna og taper nesten hver eneste kamp, men bare det å ha som mål å score er noe som opprettholder min interesse for å spille mot dem. Opplev følelsen av å score fantastiske mål i FIFA 14. Den nye funksjonen Pure Shot og Real Ball Physics-systemet gjør om skytemekanikken så hvert eneste skudd føles ekte og spennende. 26. september kommer spill til PC, Wii, 3DS, PS Vita, Playstation 3, PS2, PSP og Xbox 360. Om du velger å vente litt, kan du også få spillet til Xbox One og Playstation 4. 

 

Om du vil lese mer om spillene så anbefaler jeg deg å gå inn på www.gamereactor.no.
Har her prøvd å samle sammen noen spill som jeg håper du finnes interessante og som passer perfekt for barn mellom 8-12 år. Er det noe du lurer på i henhold til denne listen, så gjerne kontakt meg. 
I løpet av høsten planlegger jeg en del foredrag med “Spill er sunt” så det er ikke umulig at vi treffes ved en korsvei.
Er det andre spill som burde ha vært med eller synes du denne listen så bra ut? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Kommende spill som egner seg til 8-12 åringer!

  1. Izayoi: Jepp, det spillet er ute nå og kan lastes ned til diverse konsoller 🙂 Dette er også spill som jeg har spilt som “liten” og elsker Duck Tales på min Amiga 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top