Dette har jeg sagt lenge…

I dag har flere medier slått side opp og side ned om at dataspill redder ungdom. Jeg husker for mange, mange år siden da jeg en dag møtte vår kjære lensmann på Snåsa. Han kom bortover til meg, klappet meg på skulderen og sa “Du er en kjernekar og gjør en utrolig god jobb”. Hva mente han med det tenkte jeg, før han fortsetter… “Vet du hva? Siden du begynte å invitere ungdommer inn til deg for å spille, har det blitt mindre bråk her på Snåsa” og han fortsatte… “fortsett slik, dette er supre greier”.

En periode i mitt liv var jeg og heimen min et aldri så lite knutepunkt. Nesten hver kveld samlet det seg en rekke ungdommer nede i kjellerommet mitt hvor vi spilte spill på Commodore 64 og Amiga 500. Det ble kjørt masse konkurranser, turneringer og hvor målet var å vinne, få tiltrengt ære og berømmelse. Jeg har alltid likt å arrangere konkurranser, noe jeg den dag i dag liker uansett hvor det måtte være.

Derfor er nyheten “Dataspill redder ungdom” i og for seg gammelt nytt for meg og noe som jeg tar for meg på mine foredrag “Spill er sunt”. I følge NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) så kommer det frem at ungdomskriminaliteten har falt med hele 25% de siste ti årene. Det vil si at flere bruker tid på dataspilling enn å drive gatelangs og finne på farsk. Jeg kjenner foreldre som er veldig negative til spilling og på mine foredrag bruker jeg å legge frem de mange positive sidene med spilling og da får som oftest pipen en annen låt. 

Spilling i dag har også blitt mye mer sosialt enn hvordan det var før. Om det ikke skjedde som hjemme hos meg da jeg var “ung” hvor vi samlet oss en skokk ungdommer og spilte spill. I dag kan man enten velge å spille en samlet gjeng på splitscreen, eller dra på dataparty og møte andre likesinnede, eller spille med andre fra verdens krinkel kroker. Med godt utbygd internett er dette mulig og hvor man i tillegg til å spille kan snakke sammen på program som Skype, facebook, TeamSpeak, Ventrilo eller lignende.

Selv om spillingen i perioder kan ta alt for lang tid i forhold til andre fritidssysler, så skal man se på det positive at de som spiller “som oftest” ikke synder noe og dermed fører til mindre kriminalitet.

Forskningen til NOVA er for meg altså musikk i ørene og kan ikke bli bedre enn det og ta opp dette nå før jeg drar ut på min signingsferd med “Spill er sunt” rundt omkring i Norge.


Flott ungdom samlet på dataparty!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Dette har jeg sagt lenge…

  1. Endelig fikk litt flere folk øya opp for at Spill ikke er så dumt. Ingen som sier det er sundt i overdrevne mengder, men det er det jo heller ingenting annet som er.
    🙂

  2. Izayoi: Hehe – du kan så si og “Spill er sunt” 🙂

    Jeg holder foredrag om dette temaet og det er veldig mange foreldre som faktisk er positive til spilling samt at det også finnes foreldre som er negative også.

    Hvilke spill liker du og er det noe spill du gleder deg til som kommer utover høsten?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top