Er du en gud?



Det
er nok sikkert mange som har en drøm om å være en gud med unike egenskaper. Styre verden slik du vil, tilgang til alt du vil ha av rikdom. Vinne folkets tillit og bygge opp store komplekse samfunn. Hvem ville ikke vært en gud? Ikke jeg, i alle fall ikke i den virkelige verden. Kall meg dum, men der går grensen for mitt sitt vedkommende. Å ha slike egenskaper tror jeg ville ha gitt mange problemer. Derfor ser jeg heller frem til å spille gud i det kommende spillet til den legendariske Peter Molyneux som blant annet har stått bak spill som Dungeon Keeper, Populous, Black & White, Theme Park og Fable-serien i tillegg til det mystiske spillet Cube hvor man kunne plukke ut kuber fra en gigantisk kube og hvor en vinner som fikk den siste kuben, ville få noe helt spesielt i det kommende “gudespillet” Godus

Peter Molyneux står bak utviklerstudioet 22 Cans og for tiden jobber de med gudespillet Godus. For å være helt ærlig synes jeg dette spillet ser veldig spennede ut og minner meg litt om Minecraft og Populous på en og samme tid i tillegg til et snev av Civilization. Etter å ha sett filmklippet, er jeg ikke i tvil om at dette kan bli et veldig spesielt, men hektende spill som jeg garantert kommer til å bli sittende med. Jeg elsker slike spill og hvor man skal bygge opp et samfunn. Spill som The Settlers har betydd utrolig mye for meg og husker godt de mange hundre timene jeg har brukt på gudespillet Populous hvor du kunne bygge opp et samfunn for så å sende gudommelige krefter ned på dine undersotter. Et spill som man ble hekta på fra første sekund. 

Om ikke mange dagene vil spillet komme inn i en ny fase hvor det skal betatestes på en måte og hvor vinneren av Cube – Bryan Henderson og andre vil få en egen start i spillet, mens vi andre må vente til i oktober før vi kan leke guder.

Godus er bygd opp av et megastort univers på størrelse med Jupiter og hvor hver og en spiller får et område å kunne boltre seg på. Etter hvert som områdene blir tatt, kommer spillerne nærmere og nærmere hverandre og hvor man til slutt blir naboer. Videre er det nå nesten opp til deg som spiller å utvikle det unike samfunnet med diktatoriske eller diplomatiske egenskaper. Du kan velge om du vil samarbeide med naboene dine, danne alianser for så å angripe andre alianser eller om du vil spille ensom ulv. Valget er ditt.

Det skal i alle fall bli spennende å se hvordan Godus utvikler seg etter hvert og hvordan universet styres. Jeg håper på å kunne bli en del av spillet når den tid kommer og ser frem til å kunne leke gud i digital form igjen. Det er lenge siden jeg har hatt disse muligheter og savner spill som Populous.

For meg som blant annet holder foredraget Spill er sunt, så er dette et forholdsvis vennlig spill selv om man vil kunne ta livet av andre i form av strategiske valg man tar. Det finnes mange andre adskillig mer voldelige spill enn dette og i tillegg til at man kan bruke sine kreative evner, så er dette midt i blinken. 

Hva synes du, tror du dette vil være et spill for deg? Har du hørt om Dungeon Keeper og Populous? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top