Har spill en ødeleggende effekt på oss mennesker?

Jeg har spilt spill i en mannsalder og kommer nok garantert til å gjøre så lenge jeg lever. Jeg har opp i gjennom årene opplevd at spill har fått skylden i forskjellige hendelser hvor “en gal person har gått amok med skytevåpen og skutt drept mange mennesker” og hvor spillene da har fått skylden for det. Årsak, den gale personen har spilt voldelige spill og hvor media har fokusert på kun spillene og deres innvirkning på personen. Selvsagt, om man er i rett psykotisk tilstand, så kan sikkert spill påvirke i negativ retning, men så er det ikke kun spillene som skal ha skylden. Da er det andre ting i livet til den skyldige som har bidratt og ikke selve spillene. 

Dessverre blir også noen avhengige av spilling og bruker flere timer i døgnet på spill enn på andre gjøremål. Her har selvsagt spill da en negativ og ødeleggende effekt for oss. Det viktige er å knipe fatt i problemet før det blir for stort. Viktig å ikke stenge seg inne i en boble hvor ingen når tak i deg. Snakk med andre som spiller, møt de du spiller sammen med i real life, skaff deg relasjoner slik at du finner frem til en oppskrift som fungerer for deg. Selv får jeg spørsmål fra foreldre som er bekymret for sine barn som spiller mye og hvor de håper på råd for hvordan få den unge til å spille mindre. 

Det finnes flere løsninger. Noen litt krassere enn andre, men det jeg anbefaler er å holde en åpen dialog (ikke diktatorisk) og prøv å få til løsninger som fungerer for begge parter. Her kan det være at du som mamma eller pappa tar med deg den unge på forskjellige aktiviteter bort fra skjermen. Møt venner, gå på kino eller gjør ting sammen som får tankene på alt annet enn spill. Når det kommer til barn, så anbefaler jeg foreldrene å få til et åpent forhold slik at de sammen kan danne “sunne” forhold til spillingen slik at den ikke tar overhånd. Jo tidligere man får til et åpent forhold til spill, jo bedre og lengre varighet vil du ha til dette. For det er fort gjort å bli hekta og da er veien kort til å bli avhengig. 

Jeg mener bestemt det er mer positivt med spilling enn negativt og det er veldig viktig for alle parter i en familie og holde spillingen åpen som mulig. Foreldrenes delaktighet er her veldig viktig. Gjerne spill sammen med barna og de unge og bli en del av “livet” til de som vokser opp med spill som den største hobbyen, for i mine øyne er spillingen en viktig del av oppveksten til barn og unge i dag. 

mine foredrag Spill er sunt, snakker jeg ut om de positive og negative sidene med spilling og gir råd til foreldre, lærere, helsevesen og politi i hvordan få til et sunt forhold til spillingen. Så hører du om foredraget mitt i nærheten av der du bor, så ta turen og få en liten leksjon i hva som skjer i spillverdenen i dag. 

Påvirker spillene oss for lett? Er sensuren i Norge for dårlig i forhold til de spillene som slippes ut på gata? Bør helsenorge følge bedre med i timen når det kommer til spillenes påvirkning?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

16 thoughts on “Har spill en ødeleggende effekt på oss mennesker?

  1. Jeg er så enig med deg, Bernt!
    Jeg selv er spillavhengig på samme måte som deg, og nå som jeg jeg har fulgt bloggen din i et års tid, og selv fått en sønn på 6mnd nå, så følger jeg ivrig med her 🙂
    det er så dumt at media blåser opp at div spill har skylden pga et enkeltindivid spilte det før gjerningen blir usaklig…
    spill som gta viser deg jo faktisk at gjør du noe ulovlig kommer jo politiet etter deg for å ta deg, straffe deg for ugjerningen osv.. så skal man se svart på hvitt på det, viser jo enkelte spill forskjellen på rett og galt 🙂
    PS: godt å se steinkjer igjen for en fraflyttet fosning 😀

  2. Yo! Helt til å begynne med at denne blogggen er den beste blogen på hela blogg.no, helt ærlig! Jeg vil beklage at jeg ike har skrevet kommentar de andre gangene jeg har vært å lest her men nokken gungar så er jeg bare litegrann lat å så glemmer man det. Det er jo nemlig kjempe menga frekkje som lager og komenterer. Jeg har flere ganger nemlig selv frekje komentarer da når jeg hadde side. Det var ufattelig ekkelt. Jeg håpper inderlig at du ikke får noen slemme kommentarer og at du får sinnsykt mange flere fine komenterer. Siden jeg ikke lenger har blogg tennkte jeg at jeg skulle dele ein link til ein konkk som jeg nettopp har deltatt på. Premien er et gave kort. Jeg håper utrolig at jeg vinnner, men flaksen med meg så håper jeg at du skal! Det hadde vært veldig koselig om du ble med!

  3. Jeg tror egentlig det i bunn og grunn kommer annpå personen. Det har ikke så mye med spille/film/nyheter å gjøre sånn sett. Det er litt det samme som de som blir spillegale, det er egentlig ikke så vitktig hva slags spill det er, du ser jo like lett mennesker som er avhenging av å spille på spilleautomatene i kiosken.
    Jeg tror mediene er litt for kjapt ute med å legge skylden på spill, og jeg husker veldig godt etter 22 Juli at WoW faktisk ble fjernet fra flere butikkhyller, noe som for meg bare ble for dumt, og vel, på en måte ble jeg plutselig sammenlignet med en “gal” mann bare fordi jeg tilfeldigvis spiller WoW.
    Jeg er veldig enig med deg, det er langt flere pluss en minus for spilling, og jeg tror du har veldig rett i at det er viktig å ha en god dialog med barna fra de er små, lære de den sunne måten og spille på. Jeg husker mange en lørdag kveld med Commandore 64 og Summergames sammen med mine foreldre. Moro var det!

  4. Izayoi: Like etter 22. juli ble jeg intervjuet av en rekke medier på grunn av at jeg likte å spille skytespill. Så måtte jeg forklare litt i rundt det og hvordan et menneske blir påvirket av spill generelt og at det ikke er spillet i seg selv om er hovedgrunnen for at noen klikker, men andre mer psykologiske årsaker.

    Summer Games var jo en klassiker og hadde veldig mye moro med det ja på lik linje som med California Games som også var veldig bra 🙂 Flere av disse sportspillene til Commodore som var bra, men slitsomme med tanke på hvor mye man måtte vrigle på joysticken 😉

  5. Silja: Takk for det 🙂 Hva folk kommenterer er ikke å bry seg om. Man mener forskjellig og jeg tar meg slettes ikke nær av det. Ellers er det litt moro å skrive litt “provoserende” blogger også som vekker interessen i folk. Det er med på å skape diskusjoner noe som kan være litt sunt inn i mellom 🙂

    Krysser fingrene for at du vinner da og ønsker deg lykke til der 😀

  6. nikra: Herlig å høre at vi er flere 😀 Tusen hjertelig takk for at du følger bloggen min også 🙂 Det er kjempemoro 🙂

    Håpløst er det i alle fall og spesielt når media kun tar for seg at spillet var årsaken til ugjerningen. Det blir feil. Det er så mange andre grunner til at mennesker klikker og spillene er ene og alene ikke hovedårsaken.

    Har du vært på Steinkjer i det siste altså? 😀 Steinkjer er en fin by det og hvor jeg trives godt 🙂

    Hvilke spill har du spilt opp igjennom årene da? 🙂

  7. Jeg er innom daglig jeg vettu 🙂
    Enig med deg ang. temaet her ja!
    Skal vi se, jeg var innom hjembygda på besøk (Leksvika 🙂 ) i slutten av september 😀
    Vi tar oss som regel en tur eller to i måneden oppover for å hilse på slekten min og vise fram guttungen til de som ikke klarer å ta turen ned til Rena =D
    Steinkjer er en herlig by, den er sånn akkurat passe stor synes jeg. Bor du selv på Steinkjer ? 🙂
    Fra jeg var liten er Super Mario Bros det første minnet mitt med spill (født i 91, så var litt sen med å få med meg alle klassikerene før det)
    Men ellers gjennom åra har jeg spilt alt fra Mario til Cod og Buzz, jeg spiller egentlig alt som er av god underholdningsverdi, og Nintendo har jeg nærmest hjertet, derav har jeg brukt mye tid på de konsollene fra 64 og fram til wii U 🙂
    Men såklart spiller jeg jo på PS3 også så jeg spiller alt som kryper og går egentlig 🙂
    rart jeg ikke har støtt på deg da det siste året når jeg har vært innom steinkjer =)

  8. nikra: Herlig å høre at du er innom bloggen min hver dag 🙂 Ikke noe er mer moro enn det 🙂

    Leksvika er ikke så langt unna nei 😉

    Regner med slekta synes det er moro å få besøk av dere og i tillegg får dere en tur oppover også 🙂

    Hehe – du har nå fått med deg det beste da 😀 De spillene du har spilt er jo kongebra og selv elsker jeg Buzz og Buzz junior spillene 🙂 Artig som rakkern 🙂

    Skal du kjøpe PS4 da? Gleder meg selv til den konsollen kommer innomhus en gang etter jul. Det skal bli skøy 🙂

    Bor ikke på Steinkjer, men på Snåsa. Er ellers titt og ofte på Steinkjer da og spesielt med at man finner alt av butikker man trenger der 🙂

    En vakker dag, så kan det nok hende vi treffer hverandre, for verden er jo liten når alt kommer til alt 😉

    Er det noen spill du ser frem til?

  9. Buzz junior har jeg faktisk ikke prøvd: )
    Ps4 har jeg lyst på, men av prioriteringer blir det nok et stykke ut i neste år tenker jeg: ) du må komme med detaljerte tanker pm konsollen når den kommer i hus; )
    ser veldig frem til Ac 4 og mario 3d land: )

  10. Anonym: Buzz Junior er de artigste og spesielt om du klarer å samle fire personer som spiller samtidig, der er moro det 🙂

    Det skal jeg og det blir nok både blogg og bilder (instagram/snap/facebook) etter hvert tenker jeg 🙂

    Begge de spillene du nevner der gleder jeg meg stort til. De ser utrolig herlige ut.

    Hva spiller du nå for tiden da? 😛

  11. Anonym: Av spill som kommer og som jeg gleder meg til så er det de to spillene du nevnte, pluss Battlefield 4, Mario Kart 8, Call of Duty: Ghosts, The Crew, Watch_Dogs 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top