Fra strekgrafikk til fotografisk realisme

Det er lenge siden det aller første spillet dukket opp. Når startet man egentlig å spille digitale spill? Faktisk kan vi spore videospillenes opprinnelse tilbake til slutten av 1940-årene. Det var herrene Thomas T. Goldsmith og Estle Ray Mann som kom med ideen om videospill. I 1958 ble William Highbothams Tennis for Two utviklet og i 1962 ble Spacewar! Sistnevnte er sett på som det første dataspillet. I 1972 ble Magnavox Odeyssey, den første spillkonsollen utgitt. Ralph Baer ble kreditert som mannen bak den første spillkonsollen, «the brown box», som var prototypen for Magnavox Odyssey.

Gjennom disse årene og frem til i dag har det skjedd enormt mye spesielt innenfor det grafiske segmentet. Jeg husker godt mine første små elektroniske spill fra Game & Watch. Enkel grafikk, men gud så spillbart det var. Jeg ble hekta fra første sekund. Så kom tiden da Commodore 64 fikk mitt fokus. Det ene spillet etter det andre med den herlige grafikken. Jeg hadde mye besøk på mitt gutterom og hvor det ble spilt alt fra Stunt Car Racer, Pitstop, Summer & Winter Games. Vi elsket grafikken og spillbarheten. Husker godt et spill jeg brukte mye tid på, nemlig krigsspillet Commando. Grafikken, spillbarheten samt muligheten til å samle opp ammo og sist men ikke minst befri fanger, var det som betød mest for meg. Jeg var hekta fra første sekund.

Jeg har alltid vært interessert i grafikk i spill, spesielt det detaljerte. Å se at spillene i dag stadig blir mer realistiske, gjør gleden min ekstra stor når det kommer til opplevelsen jeg får av å spille. I dag er spillene så realistiske at man nesten tror det er en film man spiller. Fotografisk grafikk har fått en ny betydning og spesielt etter å ha sett masse klipp fra det kommende Battlefield 4, så lurer jeg virkelig på hvor grensen engentlig går for å få spillene så realistiske som mulig.

er det ikke mange dagene igjen til Battlefield 4 kommer ut for salg her i Norge. Kun to dager igjen og jeg har for lengst startet nedtellingen av timer til spillet dukker opp. For meg betyr grafikk utrolig mye og det har det gjort i årenes løp jeg har spilt spill. Jeg er bra sikker på at grafikken i kommende spill også vil bety mye for meg, selv om også spillbarhetene er en viktig del av spillet. 

Hva betyr mest for deg i spill? Er det grafikken, spillbarheten eller er det andre verdier i spillene du setter størst pris på?

Her kan du se grafikken i det kommende Battlefield 4 og er ikke fotografisk, så vet ikke jeg.

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Fra strekgrafikk til fotografisk realisme

  1. Grafikken er jeg selv veldig opptatt av, men uten god spillbarhet blir det ikke et godt spill.
    Grafikken utgjør ikke spill i seg selv, men kan hjelpe på mtp innlevelsen: )

  2. Nå har jeg jo mottatt AC: Black Flag og fått prøvd en times tid på det, så etter det så var det vell Watch Dogs (wii u) og Super Mario 3D World, men førstnevnte er jo blitt utsatt, så da er det hovedsaklig Mario som er neste på agendaen 🙂
    Du da? =)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top