Foreldre har ikke peiling!

Nå har jeg holdt mange foredrag rundt omkring Norges land og erfaringene er mange. Spesielt en ting som gjenspeiler seg godt. Mammaer og pappaer har ikke peiling når det kommer til spill. De vet ikke hva barna sine spiller og har ofte liten kontroll på når det spilles samt hvor mye det spilles. Selv er jeg en engasjert pappa når spill angår og prøver mitt beste å gjøre at oppveksten til mine barn inneholder spilling. I tillegg prøver jeg på best mulig måte å sette grenser og holde et åpent forhold til barna når det kommer til spilling. 

Dagens mammaer og pappaer har et stresset liv og hvor de hele tiden havner i tidsklemmer. Dette er også noe jeg som far til fire opplever til stadihet. Barna er aktive på mange områder både i skolesammenheng samt aktiviteter utenom skolen. Barna har også venner som besøkes og hvor vi får besøk. Ukedagene flakser avgårde og man vet liksom ikke hvor uken har blitt av når søndagene omsider går ut i sine siste timer.

Mange mammaer og pappaer er flinke til å følge barna i idrettssammenheng, men når det kommer til spill, så er de rett og slett for dårlige til å følge med. Kommer dette av at man ikke har tid eller er det andre årsaker? Erfaringene mine fra foredragene Spill er sunt, er at foreldre er litt “redde” for teknologien og som igjen fører til at de ikke tørr å sette seg inn i spill og konsoller. Å ikke ha peiling på hva barna bedriver med er for meg en skummel greie. For da vet de jo heller ikke om barna spiller f.eks. voldelige spill med både sexuelle handlinger og hvor tortur forekommer. De vet ikke om de f.eks. blir hakket på eller for å gå enda mer direkte på sak, mobbet av av andre spillere. For i spill kan man faktisk bli mobbet. Barna kan få stygge kommentarer, oppleve stygge kommentarer når det spiller. Ting som dette kan faktisk i verste fall gå inn på barna. Dette er for meg veldig alarmerende og veldig viktig for oss foreldre å få vite om slik at man ta vare på barna så godt som mulig. Har du da ikke et åpent forhold til barna i spillsammenheng, er det ikke sikkert at du får vite om det og da kan det i verste fall gå for langt. 

Faktisk er det ingen unnskyldning her. Foreldrene skal uansett følge med på det barna gjør. Å ikke ha peiling er slettes ikke bra og hvor man da heller bør finne ut hvordan man skal få vite hva barna spiller, bruker tiden fremfor skjermen på. Mitt råd er som følger. Allerede fra tidlig alder, få til en åpen dialog rundt spill. Start fra barna er rundt to til tre år med å spille sammen med dem. Finn frem iPad-en/nettbrettet og la barna trykke, spille og når barna blir modne nok, så få tak i håndholdte maskiner som 2DS og 3DS. Pass videre på å være like interessert i det barna spiller og kanskje kan dere spille sammen eller mot hverandre. Når årene går og barna blir trygge på spill og dere snakker åpent om spill, vil det bli så mye enklere når barna vokser opp og kommer i den vanskelige ungdomsstiden. For har dere da et åpent forhold, vil dette bli enklere å videreføre slik at dere fortsetter å sette grenser sammen.

Er det noe jeg liker utrolig godt, så er det å spille sammen med mine fire barn. Selv om de knuser meg i flere av spillene, så er det verdt å se gleden de opplever med å spille. Vi har sjelden problemer når det kommer til spilling og hvor alle barna har en åpen dialog. Faktisk kommer barna og spør meg om spill og om de kan spille de. Spesielt om spillene er på kanten i forhold til alder og innhold. I tillegg har vi også et åpent forhold til sosiale medier slik at jeg får vite det som skjer og om det er ting som de ikke liker å være tilgjengelig i disse mediene. Hadde ikke jeg startet med et så åpent forhold til barna, så hadde ikke dette vært mulig. 

Mitt råd til dere foreldre som “IKKE” har peiling. Bruk noen minutter hver dag og spør veldig åpent (uten gestapostemme) om spill, hva de liker å spille. Spør om de kan vise deg litt og prøv å være like interessert i spillingen som du er når barnet spiller fotballkamp. Da vil du finne ut at det også blir enklere å sette grenser som alle parter kan leve med. Sjekk cover og se hvilken alder man bør være for å spille spillene. Står nederst til venstre på coveret, anbefalt alder (PEGI) samt se bak på coveret. Der får du også en viss ide over hva spillet handler om. Passer spillet for tiåringen din? Det får du da vite. Gå på youtube og søk opp spillet. Der får du også vite hvordan spillet er. Det finnes utrolig mange måter å tilegne seg kunnskap om spill og spillernes verden. Du trenger ikke å bruke lang tid på dette, i tillegg til at du også garantert for en god kjemi mellom deg og barna når det kommer til spill. 

Sett av en kveld i uken/måneden og spill sammen med barna. Dette gjør at du får t godt forhold til barna og spillene de spiller. Gjerne la barna lære deg opp og du vil se hvordan barna lyser opp. Ikke noe er mer moro enn å lære opp voksne på noe som er deres verden. Jeg og barna har flere seanser i løpet av en måned hvor vi spiller sammen. De knuser meg i flesteparten av spillene, men det gjør meg ingenting. Jeg koser meg uansett og ser gleden de viser av å vinne over meg. Selvsagt, inn i mellom glimter jeg til og da er det min tur til å juble, mens de må kjempe enda hardere for å slå meg neste runde. Dette gir et sunt forhold til spill for hele familien.  

Heldigvis finnes det også foreldre  som er veldig oppegående når det kommer til spill og som gjerne spiller sammen med barna, har kontroll på hva barna spiller. Til disse foreldrene har jeg en ting å si. Stå på og gjør spillingen til en sunn opplevelse for hele familien. 

Vær like delaktig i spillverdenen som du er når barna er med på andre aktiviteter som fotball, håndball eller idretter som de er med på. Det er tro det eller ei like viktig og om du jobber for det, så vil dere etter hvert oppleve en åpenhet rundt spillingen som gjør det hele til sunne holdninger fra alle parter. Spill er sunt og hjelp familien til å nettopp leve opp til det. 

Bli med og delta på en facebook-gruppe hvor foreldre kan dele råd og erfaringer om spill til seg eller barna. Velkommen til Spill er sunt!

Hvordan stiller du deg som mamma eller pappa til spilling? Har du kontroll på hva barna spiller eller føler du spillingen går over stokk og stein?


Er foreldre for blåøyde når det kommer til spilling og barna gjør hva de vil? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

13 thoughts on “Foreldre har ikke peiling!

  1. Bra blogg!
    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.
    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.
    🙂

  2. IKKE GJØR DET!
    Jeg spurte mine barn for 5 år siden hva de brukte så mye tid på PC’n til.
    De forklarte i lange baner om dette MMORPG-spillet – det var facinerende å høre. Jeg prøvde sammen med min datter og siden det har jeg vært hooka. Jeg har vært ihuga MMO-spiller siden det og spiller ofte sammen med de, men det tar mye tid…

  3. Guttungen på 15 har lært meg GTA 5,kjempeartig! hvorfor se krim på tv når man kan være med selv ?

  4. Kjempebra artikkel! Foreldre som faktisk prøver å forstå forhold mellom spill og barn.
    Er selv en ganske så over gjennomsnittet spiller. Bruker kansje litt for mye tid til spill, fordi stort sett ikke noe spesielt som interesserer meg. (store avstander mellom kjæreste og venner).
    Så istedenfor tilbringer vi da tid sammen via spill. ha det gøyt sammen.
    Men er selv vokst opp i en familie som kritiserer og har 0 forståelse på spill.
    Heldigvis har de ikke vært sååå streng som det kunne ha vært mye av at min stefar og mor går ofte mot hverandre så finner de et kompromiss sammen, som stort sett har vært litt til min fordel.
    Men uansett, faren i huset har 0 forståelse for spill og tror at all spill er akkurat det samme og lurer på hvorfor jeg orker å sløse så mye tid på nettop dette med spill.
    Tilbake til barndommen, så fikk jeg min første konsoll fra min biologiske far som tilbringer mye tid i Asia, så jeg fikk ganske mye import fra Japan, konsoller, spill, osv. Og dette fasinerte meg.
    Min stefar har vært sånn OK holdning mot det meste, og stort sett latt meg spille, men det var en periode hvor det var super strenge grenser og dette personlig gjorde det enda værre, da hadde jeg bare lyst til å spille enda mer. Men etterhvert begynte min mor å blande seg in, kompromisser ble laget, jeg fikk også håndholdt konsoll, og så begynte ting å balansere seg.
    Så tidlig fra barndommen ble jeg fort vandt med data og internett verden, og hadde en ganske høy toleranse og skildring mellom hva som er virkelig og hva som er spill. Fordi jeg ble engasjert både spill og ikke spill sammenhegn.
    Men mye er til takke også fra min biologiske far som jeg fortsatt har god kontakt med, dette er fordi vi deler ganske mye interresser sammen. (teknologi, reise, politisk syn osv).
    mens min stefar, som jeg tross alt har vokst opp med og er mer som en far, har jeg ganske lite felles interresser som gjør at jeg har et ganske lukket forhold. mye grunnet at det har vært mangel på privatliv i tenårene og ikke har hatt foreldre som stoler helt på meg. (Aldri vært en situasjon som tenåring hvor de har sagd at jeg må huske på noe, uten at de har fulgt meg opp med påminnelse hver time, selv om jeg alltid sørger for å få jobben gjort).
    ingen er perfekte og de har vært fantastiske foreldre, bare at jeg inderlig ønsker å kunne ha et åpent forhold med min stefar og mor, uten at det begynner å hagle med kritikk og meninger. Selv den dag idag.
    Har heldigvis et ganske åpen forhold med min biologiske far selv om vi ikke snakker som ofte sammen, siden han tilbringer meste av tiden sin i asia.
    TL;DR:
    Grunnet foreldre som ikke forstår så mye om spill og stort sett alltid kritiserer samt krever svar da jeg vokste opp som barn, har gjort at jeg har et meget lukket forhold til foreldrene jeg vokste opp med.
    Men å ha en som viser interesse for barnas interesser og stort sett innledet et åpent forhold, gjør at den dag idag at man har gode forhold mellom Barn og foreldre.
    Og denne artikkelen er midt i blinken!

  5. 3. Krav til dekk
    3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.
    3.1.2 Bil med tillatt totalvekt over 3 500 kg, to- og trehjulede motorvogner og tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og med tillatt totalvekt over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. Det samme gjelder for traktor og tilhengerredskap med konstruktiv hastighet over 40 km//t og motorredskap med konstruktiv hastighet over 30 km/t.
    3.2 Dekkene skal tilnærmet ha slikt trykk som bestemt av kjøretøy- eller dekkfabrikanten og må ikke overstige dekkfabrikantens fastsatte maksimaltrykk. Det er ikke i noe tilfelle tillatt å bruke større lufttrykk enn 900 kPa (9 bar). Lufttrykket skal måles når dekkene er kalde.
    3.3 Dekk må ikke ha hull, skår, sprekker eller andre skader som når inn til eller blottlegger corden. Dekk må ikke vise tegn til brudd i stammen eller til separasjon. Dekk må ikke ha nevneverdige høyde- eller sidekast.
    3.4 I dekk er det ikke tillatt å skjære noen form for nytt mønster som går dypere enn bunnen i dekkets originale mønster, med mindre dekket har innpreget merking som tilkjennegir at dette er tillatt av fabrikanten. I dekk for kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg er det ikke i noe tilfelle tillatt å skjære noen form for nytt mønster.
    3.5 Ved skifte av dekk fra diagonaldekk til radialdekk skal det påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Det forutsettes overgang til tilsvarende dimensjon for radialdekk, med en maksimal variasjon på ± 5%, jf. STRO-normen.
    3.6 Ved vurdering av hva dekk tåler, følges STRO-normen og ETRTO-normen.

  6. Veldig bra innlegg!
    Mine foreldre har alltid vært åpen ang. spill og spilling, selv om de ikke gjør det så mye selv. Men det er ofte meg og min søster sitter ved middagsbordet og snakker om hvilke spill vi spiller og hvem vi snakker med og treffer online.
    Ser også det at det mange ganger har hjulpet søsteren min få seg venner innover i klassemiljøet da de har et eget crew på GTA 5 eller spiller Minecraft sammen på fritiden. Selv har jeg også møtt mange nye og fantastiske folk gjennom sosial spilling.
    Foreldre må begynne å være åpne for at barna deres bruker spilling som en sosial platform istedenfor å henge på det nærmeste kjøpesenteret. Hvis de er skeptiske til innholdet i spill og hvilken effekt det har på barna deres burde de heller sette seg ned med barna sine og finne ut om de klarer å skille virkelighet fra spill, som de aller fleste klarer.
    Mine fremtidige barn skal i alle fall få spille og delta i en online verden, for det er spill som er underholdningen om noen år. Ikke barne tv eller å se på TV.

  7. 1.4 Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer, er særskilt fremstilt for vinterkjøring og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and Snow ».
    2. Generelle bestemmelser om hjul og dekk
    2.0 Dekk til bil og tilhenger til bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/23/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/43/EF, anses å oppfylle bestemmelsene i dette kapittel når det gjelder krav til og montering av dekk.
    2.1 Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for beltebil/beltemotorsykkel.
    2.2 Kjøretøy må ha hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
    2.3 På bil med tillatt totalvekt over 3 500 kg og tilhenger med tillatt totalvekt over 3 500 kg skal det være plass for kjettinger på alle hjul mellom hjul og avskjerming, og i sikker avstand til øvrige komponenter i hjulhuset.
    2.4 Hastighet
    2.4.1 Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and Snow ») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.
    2.4.2 Motorvogn med totalvekt over 3 500 kg, med unntak av utrykningskjøretøyer, skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for, når kjøretøyet har maks hastighet mindre enn 110 km/t. På slikt kjøretøy med maks hastighet 110 km/t eller mer er det tilstrekkelig at dekkene er merket for en hastighet lik 110 km/t. For buss klasse 1 kreves ikke høyere hastighetsmerking enn 90 km/t. På slikt kjøretøy med påmontert hastighetsbegrenser i samsvar med direktiv 92/24/EØF, kreves en hastighetsmerking på 90 km/t eller mer.
    2.4.3 Tilhenger og tilhengerredskap som er beregnet for å trekkes av bil, skal ha hjul beregnet for minst 100 km/t.
    2.5 Hjul må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse. Kjøretøy må ikke ha hjul av slik type eller dimensjon at det har uheldig innflytelse på kjøretøyets styring, bremsing mv.
    2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
    Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.
    2.7 Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

  8. 6. På utrykningskjøretøy kan det benyttes inntil 100 stk. flere pigger enn det som fremgår av bestemmelsene foran. På busser kan det tilsvarende benyttes inntil 70 stk. flere pigger. På biler for bevegelseshemmede som har parkeringstillatelse i henhold til Samferdselsdepartementets forskrift 15. mars 1994 nr. 222 om parkering for forflytningshemmede kan det benyttes inntil 150 pigger pr. hjul, uansett hjuldimensjon.

  9. Bernt, jeg liker spill, men du glemmer noe. F. eks. i spill med 18-års grense som COD og Halo er det folk som klikker helt. De som klikker, og preiker dritt til alle andre er for det meste franske voksne menn, og småunger. Du skriver lite om 18-års grense spill. Barn hacker ofte, og ødelegger for andre, kun for at de skal gjøre det bra, og ellers gjør spill uutholdelig for andre. Og på youtube er det såkalte trolls, og de snakker med mødre for å kødde med dem, men de går etter mødrene til hackere eller unger som snakker utrolig mye dritt. Og mødrene vet ikke at det skjer! Så du burde kanskje legge litt mer vekt på de negative sidene, og snakke mer om aldersgrenser.
    Men så klart har spill sine positive sider. Da jeg skulle ha presentasjon om dette fant jeg ut at reflekser kan forbedres spesielt i skytespill. Og ellers kan spill trene hjernen, men vær forsiktig med hvordan du formulerer deg.

  10. @En fyr som er litt enig og uenig
    “Barn hacker ofte”
    Vet du i det hele tatt hva hacking er?
    “Og på youtube er det såkalte trolls, og de snakker med mødre for å kødde med dem”
    Hva i alle dager er det du prater om?
    “men vær forsiktig med hvordan du formulerer deg.”
    Jo takk i like måte.

  11. Det meste av det som er galt med online spill i dag er spillernes feil, og ikke spillene. Spillene er stort sett helt greie, men menneskers generelle ondskap og ufordraglighet gjør at det egentlig ikke er verdt å kaste bort tiden på det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top