Er dette starten på noe spennende?

Skal jeg eller skal jeg ikke. Har jeg virkelig råd? Huff! Jeg slites mellom flere valg. Det er søren meg ikke enkelt. Jeg vet at hvis jeg velger det ene, så blir noen fornøyde, men hvis jeg velger noen annet, så er det noen andre som gnir seg i hendene og jubler. Nei, SimCity er søren meg ikke et enkelt spill, spesielt når det er så mange valg en må ta hele tiden. Velger man feil, kan dette få katastrofale følger for byen. Derfor må man bruke litt tid på å sette seg inn i de forskjellige aspektene i spillet slik at man tar de rette valgene. Alt koster penger eller resurser og da må ting overveies grundig. 

Som du sikkert skjønner, så er jeg en aktiv spiller av bybygge-spillet SimCity. Jeg og sønnen min har brukt flere hundre timer på SimCity og bygd den ene herlige byen etter den andre. Vi har blitt utfordret av andre spillere verden rundt og vi har spilt sammen med kjente og kjære. Målet, få til en by som går godt både økonomisk og som ser flott ut. 

Maxis, utvikler av spillet har fått mye pepper for deres valg og spesielt med tanke på at det har siden spillet ble lansert vært en del feil og mangler. Disse feilene har blitt rettet opp jevnlig med oppdateringer. Vi har sågar fått nye bygninger samt hatt mulighet til å kjøpe bygninger med ordentlige penger, bare for å kunne pusse opp byen.

Utvikleren har også fått pepper fordi de ikke har åpnet opp skikkelig for modding av egne bygninger. Det vil si, alle kan lage sin egen bygning, om det er fra fantasien eller virkeligheten, for så å sette modden opp i byen man bygger eller deler med andre likesinnede. SimCity 4 er et spill som ble lansert for 14 år siden og det spillet lever i beste velgående den dag i dag, takket være moddingen til spillere verden rundt.

har dagen kommet og hvor Maxis åpner opp for modding. Endelig. Jeg jubler litt for meg selv og tenker at nå skal det bli mer liv rundt spillet hvor den ene bygningen etter den andre popper opp. Et av communityene som virkelig går i bresjen for å dele modding er www.simtropolis.no. Her finnes på tusenvis av mods til spill som SimCity 4 og Cities XL hvor alle som er interesserte kan laste ned og bruke i sine egne byer. Selv om det nå har blitt åpnet opp for modding, håper jeg Maxis ikke hviler på sine laurbær. Det er fortsatt ting i spillet som ikke er bra samt at jeg savner f.eks. t-bane, flere resurser som landbruk, militærstasjon pluss, pluss.

En annen ting som veldig mange spillere har savnet er større områder å bygge på. Jeg selv synes områdene er altfor små og håper i det minste på en dobling i størrelsen. Om du f.eks. setter av plass til en fornøyelsespark, så må du beregne minst 20% av byen som går nettopp til denne. Om du da legger inn veier, dødområder som ikke kan bygges på, ja så krymper det merkbart på områder for bygging. Så større områder, mulighet for å heve og senke områdene pluss tettere mellom byene er definitivt noe jeg har savnet. Å lage egne områder ut i fra hvordan de i virkeligheten ser ut er også noe jeg håper blir mulig i tiden fremover.

Hvis du føler interessen for modding øker, så anbefaler jeg deg å lese hva Maxis selv har skrevet om dette temaet -> Modding and SimCity

Som om ikke det er nok. for ikke mange minuttene siden annonserte Maxis at man vil kunne spille SimCity i ofline-modus og det er virkelig gode nyheter med tanke på at moddere nå kan få frie tøyler til å lage det de måtte ønske uten at det påvirker ranking med mer. Jeg gleder meg bare mer av dette her. Takk Maxis for at dere hører på oss. Les mer om denne go’nyheten her -> SimCity Offline Is Coming

Spill er sunt anbefaler SimCity som et kreativt og lærerikt spill.

Er du en bybygger og liker du SimCity? Er det noe du savner i SimCity?

#simcity #maxis #ea #electronicarts #spill #spillersunt #videogame #simulator #kreativt #lærerikt 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Er dette starten på noe spennende?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top