Har Microsoft tapt kampen med Xbox One i Norge?


Meg som spiller Pinball Dreams på Amiga 500…

Alle
gamere vet at det alltid har vært en kamp mellom de største spillselskapene som Electronic Arts, Sony og Nintendo. Disse selskapene har gjennom mange år knivet om oss “trofaste” gamere gjennom å servere oss nye konsoller og spill. Alltid har spørsmålet vært, hvem er best, hvem er størst og hvem vinner konsollkrigen? Det selskapet som har solgt flest konsoller er for mange den som har vunnet. 

Jeg har alltid vært en trofast gamer ovenfor helt siden min kjære Commodore 64 ble innkjøpt for oppsparte penger. Jeg jobbet og slet for å få råd til maskinen og fra den dagen den kom i hus, var jeg solgt. Commodore var det selskapet som brakte meg på banen som en skikkelig gamer eller nerd som mange kaller oss. I flere år var Commodore store på markedet og jeg kjøpte meg etter hvert Amiga 500, Amiga 600 og Amiga 1200. Jeg leste tonnevis med blader og digget tilværelsen som gamer. 

ble livet snudd litt på hodet og jeg begynte å studere. Da måtte jeg velge mellom Amiga og PC. Dessverre ble det PC og en Compaq Pressario DX2 66MHz ble kjøpt inn. Så gikk det lenge på PC og PC-spilling. Min aller første “konsoll” var i grunnen Xbox. Den fikk i starten veldig stor plass i gamerhjertet mitt. Konsollen var perfekt til gaming. Så fant jeg ut at jeg ikke kunne nøye meg med Xbox-en, så en Playstation 2 kom i hus. Da ble det mange gode stunder med familien og Buzz Junior-spilling. Etter hvert som tiden gikk, fikk jeg tak på Wii, Playstation 3, Xbox 360, Wii U og til slutt Playstation 4. For meg har alle konsoller vært like mye verdt spesielt med tanke på at de er forskjellige på sine unike måter. 

For andre gamere er det kun et “merke” som gjelder. Enten er det Nintendo med Wii U, Sony med Playstation 4 eller Microsoft med Xbox 360 (snart Xbox One). Her er det mange som forholder seg til det ene selskapet og blir kategorisert som “fanboys” eller “fangirls”. I november i fjor lanserte Sony sin etterlengtede Playstation 4 og frem til i dag har de solgt godt i følge norske butikker som selger spill og konsoller. I dag fikk vi vite at Microsoft vil lansere Xbox One i september og da stiller jeg spørsmål om Microsoft vil kunne ta igjen det tapte forspranget til Sony med å selge godt med Xbox One. 

mine foredrag Spill er sunt, spør jeg alle de som kommer om hvilke konsoller som finnes i hjemmene deres. Da svarer faktisk flesteparten at de har en Playstation 3 i huset i tillegg til en Wii eller Wii U. Faktisk er det flere som eier en Playstation 3 enn Xbox 360. Hvorfor er det slik? Med at Microsoft valgte å utsette lanseringen av Xbox One til september i år, ti måneder etter lanseringen av Playstation 4, vil det da allerede fra “konsollkrigen” har startet i Norge, være over og ut for Xbox One? 

Jeg skal ærlig innrømme å si at Playstation 4 er en utrolig god konsoll som jeg og familien har hatt mye glede av. Konsollen har blitt flittig brukt og spesielt til å spille spill som FIFA 14 og Knack. Jeg har kost meg med Tomb Raider og Killzone: Shadow Fall. Spill som virkelig får frem det ypperste i Playstation 4. Faktisk kan jeg innrømme, som en PC-spiller jeg er, at grafikken i f.eks. Tomb Raider faktisk ikke er så ulik PC-utgaven og da med maks grafikk slått på. Det sier litt over hvor heftig den nye generasjonen konsoller har blitt.

Nå venter jeg spent på Xbox One og se hvordan den er. Jeg er spent på hvordan salget av Xbox One blir i Norge og om konsollen klarer å ta igjen det tapte i forhold til Playstation 4. Hva tror du? Vil Microsoft klare mesterstykket eller er konsollslaget tapt før det hele tatt har fått startet? Hva tror du? Kommer du til å kjøpe Xbox One eller er det Playstation 4 som gjelder?

#xboxone #playstation4 #ps3 #ps4 #xbox360 #sony #microsoft #gamer #gaming #amiga #amiga500 #commodore64 #commodore #amiga600 #amiga1200 #konsoll #console #ps2 #playstation2 #blogg #blog #war #fanboy #konsollkrig #tombraider #killzone #shadowfall #fifa14 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top