Er du spillavhengig?


Et av spillene barn og unge helst vil spille er Grand Theft Auto V

Kanskje
er jeg avhengig av å spille. I alle fall, hvor går grensen for å være avhengig og hvor mye kan man sitte og spille uten å være avhengig? Dette er spørsmål som mange lurer på. Selv spiller jeg gjennomsnittlig 1 1/2 time pr. dag “alene”. Sammen med barna kan det fort hende det blir en syv til åtte timer i løpet av en uke. Er jeg da avhengig? Alle mennesker bør ha en hobby. En hobby er “sunt” for helsen og gir deg mulighet til å rømme fra livets “mas” og inn i en boble som kun du har kontroll over. En slik boble er viktig for oss mennesker og som kan inneholde alt fra fisking, idrett, sying, strikking til spilling. Å få tankene på noe annet en liten stund er som god terapi.

Derfor blir det også vanskelig å skille mellom det som er avhengighet eller ikke. Om det går dager uten spilling, så takler jeg selvsagt det, men når jeg først setter meg ned for å spille, så kjenner jeg hvor godt det i grunnen er. Går det mange dager at jeg ikke for spilt, så kjenner jeg at absinensen ikke er langt unna. Vil det da si at jeg kanskje er avhengig likevel da? 

I en spørreundersøkelse Medietilsynet har gjort med 500 barn og unge. kommer det frem at dataspilling er veldig viktig del av livet deres. Det er mange foreldre som synes spilling er et tåpelig fenomen og mener at barn og unge heller skal være ute og klatre i trær, bygge trehytter, leke med venner eller ting som de gjorde da de var unge. Tiden har forandret seg og nå henger vi mer fremfor en skjerm, enn er ute. Jeg husker godt hvor frustrerte mine foreldre var da jeg kom hjem for å stemple, for så å forsvinne ut blant mine venner. På den tiden var det ikke mobiler og da måtte vi komme oss hjem til middag og kveldsmat, lekser med mer til fastbestemte tider. Slik er det ikke nå i dag. Barn og unge bruker mye tid fremfor skjermen, men kan vi si at de da er avhengige eller er det dataalderen som har forandret oss?

Videre i spørreundersøkelsen kommer det frem av mange av de 500 barn og unge bruker minst to timer på å spille spill. I mine foredrag “Spill er sunt” anbefaler jeg mellom en halv time til fire timer med spilling eller skjermtid som det så fint heter i dag hver dag. For jeg mener bestemt at det er bedre at barn, unge eller voksne spiller spill enn sitter passivt og ser på TV. Spilling sørger nemlig for at man trener flere ting samtidig. Man blir mer kreativ og fantasifull, får bedre reaksjon, koordinasjon og blir mer taktisk når man spiller. Dette er selvsagt veldig positivt. 

Undersøkelsen viser også til at man spiller for å være sosial. Det vil si, men spiller sammen med venner og snakker via programmer som Skype, Ventrilo, Mumble, TeamSpeak med mer. Selv spiller jeg aktivt sammen med klanen min Trønderbataljonen. Det å kunne spille samtidig som du “prater” skjit er noe jeg liker veldig godt. Om vi sender i vei taktiske beskjeder, advarer mot fiender eller rett og slett løser verdensproblemer, så er det faktisk blitt sosialt å spille i dag. For meg er det å spille alene kjedelig og det ender som oftest opp til at jeg spiller spill som mine venner spiller, slik at vi kan nyte hobbyen sammen.

En annen ting som er med på å fange oss spillere til å sitte time etter time, er konkurransen vi opplever mellom oss. For det å kunne vinne over venner er stort og spesielt med at man i tillegg får til å prate med hverandre når man vinner, er utrolig moro. Spilling øker konkurranseaspektet vårt betraktelig, på lik linje som om vi sparker fotball sammen med venner på fotballbanen. 

Spill er kommet for å bli og opptar stadig flere og flere i samfunnet vårt. Det som er viktig, er at foreldre skjønner at spillingen må tas på alvor og at de setter av tid til barn og unge og viser interesse. For med det kan de også få et mer åpent forhold til deres barn og unge og som igjen gjør at man kan sette klare grenser sammen. Det er foreldrene som sitter med nøkkelen her. 

Tilbake til avhengighet igjen, om du spiller minst to timer pr. dag, så er det lite trolig at du er avhengig. Det er først når spilling går utover familie, mat, lekser og det sosiale livet at man virkelig skal være forsiktig. Før den tid, bør foreldrene ha fanget opp faresignalene og sørget for at man finner en sunnere vei for den som spiller. For tross alt, er spilling en “sunn” hobby såfremt man klarer å holde grensene som settes. Jeg er heldigvis ikke avhengig av spilling, selv om jeg setter stor pris på tiden jeg får hver dag med spilling. For meg er spill en stor hobby og håper selvsagt å kunne fortsette å nyte denne uten at noen kan kalle meg for avhengig. 

Samme spørreundersøkelse beviser også at når barn og unge spiller, så vil de aller helst spille Minecraft, FIFA eller Grand Theft Auto V.

Om du vil lese mer fra Medietilsynets spørreundersøkelse, så kan du det HER.

Hvor mye spiller du pr. dag og da tenker jeg på alle slags spill, om det er på konsoll, nettbrett, mobil eller PC? Hvor tror du grensen mellom det å være avhengig til å ha et sunt forhold til spilling går? Har du kontroll på hvor lenge og hva dine barn og unge spiller? Klarer du deg uten spilling la oss si en ukes tid? 

#spillersunt #grandtheftautov #gtav #rockstarstudios #rockstar #ea #electronicarts #fifa #spill #gaming #gamer #blog #blogg #minecraft #videogame #healthygaming #violence #voldelig #avhengig #addicted #

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

4 thoughts on “Er du spillavhengig?

  1. Jeg er spillavhengig, for herremin så kjedelig det hadde vert uten. Jeg mener det finnes god og dårlig spill-avhengighet. Den gode er den der du har liv utenfor spill, jobb/skole som ikke får lide under at du spiller.
    Det jeg ser på som dårlig spillavhengighet er der man feks mister jobben sin på grunn av spill, mister venner, familie etc bare fordi man hele tiden må spille. Sånn vil jeg aldri had det. Men om jeg ikke har noe annet å gjøre hjemme, så spliler jeg heller og skravler med venner på mumble, enn å sitte og se på tv alene for meg selv 🙂

  2. Izayoi: Nettopp og derfor er det også sunt og spille, spesielt når man kan sitte sammen med venner og prate skjit samtidig som man spiller 🙂

    Da setter jeg oss begge under båsen “god” spillavhengighet 🙂

  3. Nei synes ikke man er spillavhengig om man spiller to timer. Det folk glemmer er at spill er en hobby, og man bruker mye penger på det og det er en form for kunst. Akkurat som film f.eks.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top