Filmatisk og virkelighetstro i ren fantasi…

Det er lenge siden året var 1985. Det er lenge siden denne skrotten var 13 år, men det året skjedde det noe som fikk betydning for meg. Det året fikk jeg min første spillkonsoll, nemlig en Commodore 64. Fra den dagen konsollen kom i hus, var jeg en tro gamer. Helt siden da har jeg vært opptatt av spill og grafikk. Et av de spillene som i 1985 ble gamet var Commando. Jeg var helt hekta og brukte mange timer på spillet. Selvsagt med mål å gjennomføre det. Grafikken var utrolig flott og hvor mine venner gispet da de fikk se spillet for første gang. 

Jeg var henrykt over spillet, musikken og hvor actionspekket det var. Spillet var på en måte taktisk og sørget for at jeg ikke alltid kunne løpe frem og plaffe ned alt som rørte seg. Kulene suste forbi og det var å finne åpninger slik at ikke kulene førte til den sikre død. Om du sammenligner Commando med f.eks. Battlefield 4, så er det i grunnen samme sjanger, men det har skjedd noe meget drastisk når det kommer til grafikken. Fra å være skikkelig tegnet grafikk til å bli tilnærmet fotografisk. Dette er utviklingen vi i dag opplever som gamere. Alt blir mer og mer realistisk og sørger for at det vi ser og opplever minner oss mer og mer på film. 

Selv er jeg en gamer som setter stor pris på grafikk. Jeg har mange, mange ganger fått høre følgende “skal du treffe godt i Battlefield 4, så må du kjøre ned grafikken til det minimale”., noe jeg selvsagt IKKE hører på. Jeg moser på maks hva min PC takler. Det vil si full peis med effekter, maks oppløsning og alt godis man kan få. Når jeg først setter meg ned for å spille, så skal jeg kunne oppleve alt hva spillene har å by på, deriblant fete grafiske effekter. 

3HD3z-Rcwzw

Som du kan se, så er det store forskjeller mellom spillene fra Commando som kom ut i 1985 til Battlefield 4 som så dagens lys i slutten av oktober i fjor. En utvikling som jeg setter stor pris på. 

Et annet eksempel på hvordan det grafiske har blitt mer filmatisk, er det du kan se i klippet nedenfor. Dette stammer fra The Elder Scrolls Online og er et MMORPG-spill. Grafikken her kan få hvem som helst til å sikle stort. Hele klippet ser rett og slett ut som en film og hadde jeg ikke vist bedre, skulle jeg tro det stammet fra en Ringenes Herre-film hvor mye av det du ser er lagd av animasjoner. Når det er sagt, så skal ingen komme å si at spillene i dag ikke blir mer og mer filmatisk anlagt. Det vi ser, ligner mer og mer på film. Så nå er spørsmålet mange stiller seg, hvor ender det?

AI4dDdw3GCo

Hvor tror du grafikkteknologien vil ta oss? Tror du utviklingen noen gang vil stoppe og i så fall, hvordan vil spillene se ut om ca. 10 år? 

#spill #battlefield4 #commando #commodore64 #commodore #theelderscrollsonline #gaming #gamer #fun #videogame #love #mmorpg #fps #retro #nerd #bethesdasoftworks #dice #machinegames #frostbite3 #bf4 #battlefield 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top