Barna lider…


Foto: Tore Viem, www.inavisa.no. Barna mine vokser opp med teknologiske dippedutter og her spilles det Wii U

Å påstå at barna lider i mange sammenhenger, skjer titt og ofte. Da er det enten samfunnet som ikke klarer og stille opp eller foreldre som sliter med å få hjulpet barna på rett måte. Det er ikke enkelt å vokse opp i dag. Det stilles langt høyere krav til et barn i dag enn da jeg vokste opp for en mannsalder siden (72-modell). I dag skal man følge trender, man skal være aktiv i sosiale medier og man må hele tiden følge det som skjer innen teknologiens verden. Om man ikke klarer å henge med, havner man fort i bakevja. I alle fall er det slik flere eksperter påstår. 

De av barna som ikke får “god” nok opplæring i teknologiske dippedutter, data og spill, vil havne bakerst i køen når jobber skal kapres den dagen de er blitt voksne. Er virkelig den digitale verden vi lever i dag så viktig? I følge ekspertene så er det visst det. I følge forskerne Petter Bae Brandtzæg og Elisabeth Staksrud så er det veldig viktig at ALLE barn får tilgang til digital kompetanse både fra hjemmet og sist men ikke minst via skolen. Om dette ikke skjer frykter disse to forskerne at de stiller dårligere an enn andre som får muligheten. 

Jeg drar land og strand i rundt og snakker om spill og hvor viktig det er for barn i alle aldre å oppleve dette. Jeg mener bestemt at barn lærer utrolig mye gjennom spillene i dag. Spesielt små barn har utrolig godt av dette. Det finnes i dag mange gode lærerike spill og hvor barna i tillegg lærer den teknologiske fremdriften samt hvordan de elektroniske dippeduttene fungerer. Det finnes faktisk i dag foreldre som ikke lar barna i det hele tatt få lov til å nærme seg en data, spillmaskin eller mobil før de kommer godt opp i klassene på skolen. Det forskerne da mener, er at disse barna vil slite når det kommer til å tilegne seg den teknologiske fremdriften. Jeg for min del lever og ånder for spill og bruken av spillmaskiner, både i skolesammenheng og i hjemmet. Barna skal bli flinke med å bruke teknologiene vi har i dag, for så å kunne bygge videre på dette og frembringe nye teknologier. Da er det viktig at disse lærer seg grunnprinsippene godt for hvordan ting fungerer i dag.  


Fra mitt foredrag Spill er sunt i Hitrahallen 3. april.

Barn har en tendens til å lære utrolig fort. Kjappere enn oss voksne og hvor jeg ser mine barn er mye flinkere enn meg å enkelte områder innenfor teknologien. Kanskje er det fordi “gammel vane er vond å vende”? Barna tilegner seg kunnskaper innenfor teknologi mye bedre enn oss voksne, mens mange voksne er veldig forsiktige når det gjelder å tilegne seg nye teknologiske dippedutter. 

Men å dra det så langt å si at barna vil lide, er i mine øyne å strekke strikken litt vel langt, men å si at ALLE barn har godt av å kunne få oppleve spillene, konsollene og de forskjellige teknologiene på nært hold er fornuftig. Det kan vi vel være enige i. Jeg kjenner flere som under barndommen ikke fikk lov til å bruke så mye tid på spilling, som i dag er relativt flinke å tilegne seg teknologier, men de har brukt mer energi på dette enn de som fikk utviklingen inn med morsmelken. En annen ting som foreldre bør tenke over, er å ikke gjøre barna sine forskjellige fra andre, for det kan igjen føre til at barna blir terget og i verste fall mobbet. Derfor gjelder det å finne en balanse slik at barna både kan få oppleve å snekre hytter, delta i diverse idretter samt få mulighet til å spille data- og TV-spill. Skolene bør bli flinkere til å bruke de flotte spillene/programmene som i dag finnes, spesielt for de aller minste barna. Til og med barnehagene kan bli flinkere her. De som jobber i barnehager og skoler vegrer seg å bruke spill som en del av læringen, grunnet deres mening om at spill er negativt (i følge rapporten fra Medietilsynet mener rundt 50% av voksne at spill er negativt). Her kommer rett og slett fordommene til syne og gjør at man heller kjører på “tradisjonell” læring uten å bruke noen form for digital læring.



Jeg
har i flere år sagt at barnehagene og skolene bør bli flinkere til å kombinere læringen med digital læring og ikke kun satse på at læringen skal foregå via den kjedelige tavlen. Jeg er bra sikker på at de som i dag sliter på skolen faktisk ville ha lært mye bedre med digital læring og fått prøvd seg på praktiske oppgaver og spill. I tillegg er digital læring mye mer spennende og underholdende for alle og som igjen garantert ville ha ført til bedre gjennomsnittlige karakterer i den norske skolen.

I rapporten fra Medietilsynet som ble offentliggjort i går, mandag 28. april kom det også frem at foreldre ikke har peiling på hva barna bruker tiden sin på fremfor en skjerm. Dette er i grunnen alarmerende med tanke på at ikke alt er bare gull og grønne skoger. Spill med høy aldersgrense bør ikke spilles av mindreårige barn, selv om dette skjer over en stor skala (ingen vet nøyaktig langtidsvirkningen her). Foreldrene vet det bare ikke og aldersgrenser på spill er der for en grunn, på lik linje med aldergrenser på kino, sprit og tobakkkjøp. Foreldre bør ta et større ansvar når det komme til hva barnet bruker tiden sin på bak skjermene. Finne en sunn balanse som passer inn med familiens gjøremål i forhold til den tidsmessige skjermbruken. En annen ting, hva om barna er innom nettsider som de ikke burde være inne på, f.eks. sider med pornografisk innhold? Bør ikke foreldrene vite dette spesielt om det er snakk om mindreårige barn. Derfor er det viktig at foreldrene fra tidlig alder skaffer seg en åpenhet rundt bruken av dippedutter med skjermer. Får man så tidlig som mulig etablert en åpenhet, er det enklere å holde på denne når barna blir store. Dette etter egen erfaring med mine barn.

Visste du at hele 94% av alle gutter i alderen 9-16 år spiller data- og TV-spill? Dette er et kjent tall og som jeg også har kommet frem til etter spørsmål om spill til de som kommer på mine foredrag. Det som kanskje overrasket meg mest var at 90% av jentene i alderen mellom 9-16 år også spiller. De spiller mer på sine mobiler og nettbrett enn konsoller, noe som også er i tråd med de erfaringene jeg har med foredraget mitt Spill er sunt. Men vi skal også være klar over at majoriteten jenter som spiller voldelige spill som Call of Duty, Battlefield, League of Legends eller andre spill som før har vært dominert av gutter faktisk er økende og hvor det om ikke så altfor lenge vil være en likhet mellom gutter og jenter. Det er bare et tidsspørsmål.


Her undervises det i spilldesign.

Skal man prøve seg på en aldri så liten konklusjon. I følge forskerne Petter Bae Brandtzæg og Elisabeth Staksrud så vil barn som ikke får oppleve den digitale hverdagen på nært hold, lide når de en gang skal søke på jobber. At det finnes foreldre som fortsatt ikke lar barna sine få spille spill bruke tiden på andre teknologiske dippedutter. Skoler og barnehager er fortsatt for dårlige til å utnytte bruken av digitale hjelpemidler som blant annet spill. Foreldre har ikke peiling på hva barna deres bruker sin skjermtid på. Foreldre “bryr” seg ikke om deres mindreårige barn spiller supervoldelige spill. De har rett og slett ikke viten i hva spillene inneholder. En annen fakta som har kommet frem av rapporten til Medietilsynet er at 2 av 10 barn i alderen 9-11 år har spilt spill med 18 års aldersgrense, mens 4 av 10 barn i alderen 9-16 år har spilt 18 års spill. 

Er det noe vi i samfunnet kan gjøre for å rette på dette? Jeg mener at foreldre selv bør få oppleve spill og hvordan spillene fungerer. Som foredragsholder skal jeg gjøre hva jeg kan for at så mange som mulig får se hvilke positive sider blant annet spill har. Jeg vil også gjøre hva jeg kan for at barnehager og skoler skal kunne utnytte de gode spillene som finnes og som kan brukes. Her er staten alt for slappe til selv å utnytte de muligheter som ligger til grunn. Spill er sunt har som mål å opplyse om nettopp disse tingene og bevise at digitale hjelpemidler er noe alle bør ha tilgang til og kunne bruke både i dag og i fremtiden på en riktig måte. Foreldre, ikke la barna lide. La de heller få spille, bli utfordret, underholdt og lært opp i den digitale hverdagen vi alle lever i.


Tilstede var lærere, elever og foreldre på mitt foredrag i Hitrahallen 3. april. 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top