Foreldre – spillutdanning er et smart valg!

Faktisk, i følge Medietilsynets undersøkelser, så er 50% av foreldre negativ til spill og spilling som hobby. Fordommer spiller nok dessverre en veldig stor rolle her i tillegg til medienes formidling om at spill er mulig skyld i mange kriminelle handlinger som har skjedd opp igjennom årenes løp. Over halvparten av foreldrene ønsker ikke at barna sine skal sitte og spille spill. Nei, de vil heller at barna skal være ute, være aktiv med i idrettslige ting og tang, besøke venner eller være sammen med venner. Barna skal slettes ikke spille spill. 

Barn og unge skal være aktive, ikke sitte passivt fremfor skjermen. Et spørsmål jeg ville ha stilt er – “Hva synes du om at barnet bruker tid foran en skjerm?” med svaralternativer “Negativt” eller “Positivt”. Da ville jeg tro at svaret kanskje ville ha sett likt ut med at over 50% av foreldre synes det er negativt med å spille spill. For jeg tror foreldre generelt ikke vil at barna skal bruke så mye tid fremfor skjermene i forhold til det som skjer i dag. Utviklingen i dag har ført til at vi alle er avhengige av å bruke tiden fremfor en skjerm. Denne utviklingen kan vi ikke gjøre noe mer, men heller prøve å tilpasse oss på best mulig måte og la barn og unge få best mulig forhold til å tilegne seg denne teknologien.

Hvor du enn snur deg i dag, finner du en skjerm/datamaskin og da er det viktig at alle barn/unge må få lære seg bruken av denne teknologien. I tillegg så lærer de seg, om foreldrene legger til rette for det, sunne rammer for nettopp bruken. Start i tidlig alder og vis respekt ovenfor hverandre og bygg gode relasjoner til skjermbruken om det er spill, sosiale medier eller i hobbysammenheng som tegning, animering eller programmering. All denne kunnskapen vil man kunne få bruk for før eller siden når de en gang blir voksne og hvor dere da har en åpen dialog som sørger for god harmoni i familien.

Ikke hindre barna, heller støtt barna og sørg for at de kan nå de mål de setter seg. Gjennom mine foredrag Spill er sunt kommer jeg i kontakt med foreldre hvor spillingen virkelig har tatt overhånd og hvor foreldrene rett og slett ikke klarer å takle dette. Har flere ganger blitt kontaktet av foreldre som har vært på gråten over at barna sine har sluttet skolen, meldt seg ut av samfunnet bare for å spille spill. Dette er selvsagt ikke bra og jeg skjønner godt at foreldre da blir negative til spillingen. Etter slike samtaler med foreldre, har jeg tatt for meg grundig hvordan livet til alle parter har vært. Prøvd å nøste opp i hvorfor det har blitt slik og hva som kan gjøres for at den unge skal komme seg ut av denne tragiske situasjonen. I slike saker, hjelper det lite å være gestapo. Det kan føre til enda større avstand mellom foreldre og den unge. Mekling er nøkkelordet her. Prøv heller å finne ut hva målet til den unge er, hva er det den unge brenner for. Er det spill, så heller prøv å finn utdannelse som kan passe inn og som kan fange den unges oppmerksomhet. Det finnes i dag en del skoler hvor man kan utdanne seg innenfor spill. Det finnes skoler som blant annet har studier i 3D animering, spillutvikling, spillprogrammering, 3D spilldesign og eSport. En av disse studiene kan faktisk passe inn for den som sliter og som har sluttet skolen og meldt seg ut av samfunnet. I en av disse samtalene jeg hadde, fikk vi faktisk den unge til å satse mot spillutdanning og hvor den unge fant ut at det var dette som var målet. Mor og far ville støtte så godt de kunne slik at den unge kunne nå drømmen sin. 

Jeg er ikke utdannet psykolog, men jeg har lett for å snakke med folk og finne ut av de liker eller ikke. Spesielt når det kommer til unge, så har jeg lett å få kontakt. Dette er noe jeg synes er godt, for da er det lettere å skjønne hva barn og unge tenker når det kommer til spill som hobby eller problematisk dataspilling. Å ta utdannelse innen spillutvikling kan være like fornuftig som å ta utdannelse innen oljeindustrien. For snart vil spillutvikling/design bli den nye oljen. For det ligger utrolig mye penger i spill enn det foreldre tror. Når jeg tar opp eksempler som f.eks. hva Grand Theft Auto V kostet å utvikle i forhold til hvor mye penger som spillet har tatt inn, så blir foreldre sittende å måte og kan ikke tro det er mulig. Spillet har generert milliarder av kroner. 

Jeg har også kontakt med flere skoler som utdanner innen spill og der får jeg høre at det faktisk finnes foreldre til de unge som går der, er negative til den utdannelsen den unge tar. Det synes jeg rett og slett blir for dumt. Om foreldrene hadde støttet opp om den unge, er jeg bra sikker på at han/henne ville ha gjort det godt på skolen og det personen brenner for. Å få skryt for det man gjør er noe alle har godt av å høre og som kan gjøre at gnisten til å pushe på enda mer blir større. Derfor er det viktig at foreldre, uansett støtter opp om barn og unge i deres valg av utdannelse og det de ønsker å drive tiden sin med.


Anbefaler deg som mamma eller pappa å gå inn på den spillutdanningen HiNT har å by på!

Foreldre, støtt opp om barna, spesielt om barna ønsker å ta spillutdanning. Land som Sverige, Danmark og Finland er spillutvikling en milliardindustri og hvor landene tjener på. Derfor mener jeg også at det er viktig at dere foreldre støtter opp og at staten følger etter og gjør det attraktivt å studere innen spillutvikling. Det ligger utrolig mye penger og venter. Staten har hittil sendt ut små dråper i støtte, men jeg håper etter hvert at de ser hvilke potensiale som ligger nettopp spillutviklingen og gir enda mer penger i støtte til de ulike prosjektene. Spill har gått forbi film og musikk forlengst når det kommer til den økonomiske biten.

En annen ting som foreldre bør tenke på er at om den unge velger å utdanne seg innen spillverdenen, så kan man også gjøre en karriere innenfor animasjon og kanskje blir man plukket opp av et filmselskap som lager animasjonsfilmer. Gjennom en slik utdannelse, kan man også spesialisere seg for reklameindustrien og lage animasjonsfilmer der. Det finnes så mange muligheter man kan utdanne seg om barn og unge er interessert i å gjøre noe mer ut av spillingen.  

Foreldre, hjelp barna til å ta de riktige valgene og støtt de selv om de velge “utradisjonelle” studier som innen spill. Dere vet ikke hvilket potensiale som ligger i dette. Selv kommer jeg til å hjelpe andre barn og unge om de kommer ut i uføre og får problemer med å bure seg inn for å spille. Det finnes alltid en løsning, det kommer an på hvordan du presenterer løsningen og får barna/den unge på rett spor igjen. 


Se hva elevene jobber med…

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

18 thoughts on “Foreldre – spillutdanning er et smart valg!

  1. Hei Bernt Erik!
    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no
    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.
    Hilsen Magne i VG

  2. Årsaken til at mange barn sitter inne og spiller er fordi det er 10 ganger kulere omgivelser i spillene enn det er i virkeligheten. Virkeligheten trenger et løft!

  3. Men folk må for guds skyld ikke starte studiene sine på høgskolen i hedmark. Maken til bedriten skole/kurs skal du lete lenge etter. Du får tre år med studielån, resten er bare å kaste i søpla..

  4. Tenkte å dele litt av min erfaring, og kan vel si det sånn at jeg forstår hvorfor foreldre kan være skeptiske.
    Jeg tok utdanning innen spill noen år tilbake og kan vel si det sånn at det er ytterst få som får/tar seg jobb innen yrket, jeg kjenner en fra hele mitt årskull som jobber innen den industrien resten tok vanlige IT jobber eller valgte å studere i andre retninger (alt fra 3D grafiker til psykologi)
    kan også slenge inn at spill industrien har også et mye lavere lønnsnivå og er mye slit og overtid.
    Det er ikke noe dumt valg å studere spill utvikling, det er en morsom måte å komme seg gjennom studiene og det er veldig motiverende å kunne skape noe eget, men en bør være sikker på at man har fag som kan brukes i andre yrker. Det er greit å ha en plan B og kan ta andre jobber dersom en ikke får en jobb i spill industrien.

  5. Flott skrevet 🙂
    Jeg er student på spill og opplevelsesteknologi på HiNT og er superglad jeg valgte å studere innenfor spill. Før jeg startet studiet så kunne jeg ingenting av det som sto på studieplanen. Jeg har aldri programmert eller 3Dmodellert, og hadde så vidt rørt photoshop… Men nå føler jeg at jeg har fått forståelse for så mye! Jeg har også funnet ut hva jeg er god til og hva jeg kommer til å spesialisere meg i.
    Jeg vet at det ikke kommer til å regne jobbtilbud etter jeg er ferdig med bachelor’en, men jeg vet også at det er mange dører som vil vise seg. Jeg håper at jeg får brukt noe av mine kunnskaper fra spill-studiene til å fremme kulturell eller lærerik teknologi. Spill er så mye mer en spill, og kan bli brukt til så mye annet 🙂

  6. Spillbransjen er preget av boom and bust hvor firmaer kontinuerlig går konkurs eller sparker ansatte selv når de går bra. Og hvis du er heldig kan du oppleve at økokrim raider kontoret ditt.
    Ta en utdannelse innen programmering e.l. så har du både muligheter til å jobbe innen spillbransjen uten at du nødvendigvis må jobbe innen spillbransjen.

  7. bka: Veldig godt poeng og en annen ting, du trenger ikke å jobbe innen spillbransjen selv om du er en kløpper i 3D animering. For det finnes mange flere jobber innen film, musikk, reklame med mer.

  8. Hva i alle dager? Spill utvikling i Norge er MINIMALT med muligheter.. og du må virkelig være “one of a kind” for å lyktes innenfor område. Dårlig innslag..

  9. Hans: Da er det du som er blind. Det spirer og gror når det kommer til spillutvikling og igjen, så tenker du ikke på at en slik utdanning kan åpne opp andre dører enn bare spillutvikling som reklameindustrien, filmindustrien,pluss jobber i spillselskapene og hvor nye spillutviklere popper opp. Med andre ord, det er mer penger i spill enn i film og mulighetene derfor er mange. Det er bare fantasien som stopper. Selvsagt, så må ungdom også ta et tak for å få seg jobb og ikke håpe på at jobben faller i fanget, for det gjør det sjeldent.

  10. Jeg synes du forfekter et ganske naivt syn på spillutvikling som bransje. Selv om det finnes store penger i omløp i noen deler av bransjen er det ikke ensbetydende med at utviklerene tjener så veldig bra. Spillbransjen er en høys usikker bransje med pressede tidsfrister, lange arbeidsdager, høyt krav om kunnskap og kunnskapsutvikling og tradisjonelt sett dårlige arbeidsvilkår sammenlignet med resten av samfunnet med krav om ubetalt overtid og trussel om at det finnes andre som vil ha jobben din om du ikke yter slik eierene vil. Skal du tjene penger på spill må du sitte på eiersiden. Det er heller ikke gitt at en som liker å spille mye vil trives med å lage dataspill.
    Man må gjerne oppfordre unge til å bli programmerere, men spillprogrammere er et altfor usikkert yrke til å anbefale for andre enn de mest dedikerte og kunnskapsrike.

  11. Tusen, tusen takk for at du har skrevet dette innlegget! Jeg driver selv med webdesign og gaming ved siden av skolen. Det går for det meste i World of Warcraft, og etter litt konsentrasjon har jeg faktisk blitt veldig flink. Min drøm har lenge vært å kunne drive med webdesign, spilldesign eller rett og slett gamingen på heltid. Å være en spilltester er jo også en god idé? Uansett håper jeg at jeg kan få denne muligheten, og ved at du har skrevet dette innlegget kan jeg kanskje få de voksne rundt meg til å bli mer positiv rundt det hele. 😀

  12. Christer: Det er mulig jeg er inhabil med at jeg jobber i spillbransjen og har gjort det i lang, lang tid. For å kunne nå langt i arbeidslivet er det viktig å selge seg selv og kanskje også jobbe ekstra uten å få betaling for det (snakker med egen erfaring) og selvsagt skal man gjøre noe veldig bra om man skal bli rik på gaming.

    Det jeg mener er at med den gryende utviklingen vi i dag har når det kommer til spillutvikling i Norge, så mener jeg bestemt at det er liv laga. Hvis vi ser på Sverige, Danmark og Finland som er lysår fremfor Norge, så har de også startet i det små og jobbet seg sakte men sikkert oppover.

    Jeg mener at staten også kan bli flinkere til å støtte opp enda mer rundt spill, spillutvikling i og med at denne bransjen faktisk genererer mer penger enn både film og musikk. Spill er kommet for å bli og det er plass til langt flere enn de “få” som utviklere og tjener penger på spill i dag.

    Ja, det er press å jobbe med spill. Deadlines, lange arbeidsdager med mer, men slik er det også i andre yrker. Skal man vinne, må man også være obs på å måtte satse, selv om det koster.

    Å bli like store som f.eks. Rockstar er i dag hvor de genererer milliardvis av penger er vel kanskje å drømme mye, men igjen så gjelder det å være målbevisst med det man bedriver og kanskje får de som virkelig står inne for det drømmen oppfylt. Det er jo det vi alle har som mål eller hva?

    Norge har utrolig til muligheter å sette landet på kartet når det kommer til spillutvikling, men vi må være villige til å satse, alle som en og en vakker dag, så kan det hende det drypper penger ned på både de som gjør det godt og de som har satset.

    Ellers igjen, så finnes det veldig mange andre yrker i nær sammenheng til “spillutdanning” som man kan kjøre på og som nevnt tidligere både reklameindustrien, filmindustrien, nettbaserte selskaper pluss musikkbransjen. Det finnes mange studier som tar for seg 3D-animering, Design, manusskriving med mer og som kan utnyttes i andre yrker også.

    Så spillutdanningen i Norge i dag blir bare bedre og bedre…

  13. Jeg kommer aldri til å nekte mine barn i å spille spill, verken som apper eller dataspill (selv om jeg definitivt vil pushe dataspillene mer enn appene.)
    MEN så morsomt som spilldesign er, så er det innmari vanskelig å få jobb i det. Ofte vil det ikke være nok å bare studere “den morsomme” delen. Man trenger også helst programmeringsdelen.
    Alle barn bør faktisk lære programmering. Det burde allerede vært innført på ungdomsskolenivå, kanskje til og med barneskolen. Barn blir mer og mer vant med dingser og ting med touchskjermer og store knapper som er enkle å bruke og “bare fungerer”, de vet jo ingenting om /hvordan/ slike ting fungerer. Og det blir mer og mer viktig jo lenger vi kommer inn i vår teknologiske framtid. Når barna vår blir store kommer kanskje verden til å se litt annerledes ut enn det den gjør nå.

  14. Å prøve på en karriere i spillutvikling er litt som å prøve på en karriere i musikk, de færreste klarer det, og du vil mest sannsynlig gå rundt uten jobb eller lavtlønnet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top