The Sims 4 blir forbudt for barn…

I Sims-spillene kan du se simmene dine dusje, bade, kline eller baske i sengen. The Sims-spillene er en simulator som simulerer en families hverdag hvor spilleren selv bestemmer det som skal skje. Det finnes land som er strenge når det kommer til sensur og som ikke tillater noe som helst. Dette er spesielt land med diktatorer eller land som blir styrt med hard makt fra makthaverne. Russland er et land som i våre øyne blir styrt med hard hånd. Her er sensuren streng selv om landet har begynt å bli litt mer lempeligere, så er det fortsatt flere former for “undertrykking” i landet. 

Russland sier at ; “beskyttelse av barn mot informasjon som kan være skadelig for deres helse og utvikling” gjør derfor er The Sims 4 uegnet for barn. En annen ting som også gjorde at russerne har gått hardt ut mot spillets målgruppe, er muligheten for spillerne å gå i forhold med det andre kjønn. Det vil si mann + mann og kvinne + kvinne i selve spillet. 

Et av spillene som nå får føle dette er nettopp “familiesimulatoren” The Sims 4. Dette spillet får nå faktisk 18 års aldersgrense og er ikke egnet for barn. I Norge har spillserien en anbefalt aldersgrense på 12 år (PEGI 12). Det vil si at spillet faktisk er lov for barn/unge i Norge og at vi her tillater slikt. Er det vi nordmenn som er for liberale eller er det Russland som er for strenge. 

Jeg har flere ganger blitt kontaktet av foreldre hvor deres barn spiller The Sims og er veldig så aktive med spillingen. Foreldrene har ikke sett på spillets innhold, men heller på hvor lenge man skal tillate barna å spille og hvor grensene for dette skal settes. Det har aldri vært snakk om det spillet inneholder. Jeg har sågar anbefalt spillserien nettopp på bakgrunn av simulatorelementene. The Sims er et spill hvor man lærer å passe på, lærer seg å bygge hus/rom og man er kreativ på mange måter. 

Har aldri i verden tenkt på at spillet kanskje ville ha passet til 18 års aldersgrense. Selv om det til tider kan gå slag i slag, foreldre som krangler, basking i sengen med mer, så mener jeg bestemt at spillet ikke trenger 18 års aldersgrense og mener at 12 år er helt greit. For selv om simmene i spillet har sex, er det sladdet til og ikke noe som vises verken av det ene eller det andre “kjønnet”. 

Sims-serien er i mine øyne en kreativ spillserie og som jeg mener alle de som interesserer seg har gått av å spille. Det å bygge opp en familie, komme seg på jobb, passe på barna, kjøpe inventar til huset, dekorere det med alskens flotte ting, gjør at man må tenke. I tillegg må man jobbe for å tjene penger og da kommer litt økonomisk læring inn i bildet. Derfor mener jeg spillet er perfekt for barn ned i 12 års alderen. 

Om du vil vite mer om PEGI, så kan du lese mer om aldersmerkingen HER!

Meld deg inn i facebook-gruppen Spill er sunt og diskuter spill, dele dine erfaringer med andre, les om det som skjer i spillhverdagen pluss vinn flotte premier –> SPILL ER SUNT!

Spiller du The Sims, eller har du barn somgjør det? Har du tenkt på spillets innhold og om det kan være skadelig for barn? Synes du PEGI anbefalingene i Norge fungerer godt eller har du ikke peiling på hva PEGI er for noe eller hvordan dette fungerer. 


#thesims4 #thesims #maxis #ea #electronicarts #russia #russland #sensur #pegi #spillersunt #spill #gaming #gamer #pcgamer #intel #kingston #gigabyte #creative #coolermaster #blog #blogg #game4life #gaming4life #qpad #sims #pcgaming #simulator #simulation

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

8 thoughts on “The Sims 4 blir forbudt for barn…

  1. Jeg spiller Sims, har gjort det siden det første spillet kom, og jeg klarer ikke se det som skadelig for barn. Leste vel også at Russland satt 18 års grensen siden de mente det promoterte homofili..
    For meg er Sims morsomt, man kan gjøre så mye ut av det, fra å la en sim ha alt som skal til for at alt skal gå bra, eller gå for en 10 generasjoners challenge der alt skal være random 🙂

  2. Jeg pleide spille det men har sjelden tid pga skole og lekser nå men har aldri slått meg at barn ikke kan spille det. Hadde lett latt barnet mitt under 12 få spille, ser ikke at det er noe galt. Er helt naturlige ting man gjør i spillet, er noe annet med skytespill etc…

  3. Kristina H: Ikke sant. Samme formening har jeg også Kristina 😀 På mine foredrag anbefaler jeg faktisk The Sims som et godt spill og hvor man må bruke sine kreative evner.

    Blir spennende å se hvordan The Sims 4 blir 🙂

  4. Ja, jeg gleder meg til Sims 4, har allerede forhåndebstilt det ved første muligheten jeg hadde. Jeg er spent på den nye måten simmer skal reagere mot hverandre, og hvor mye annerledes det føles fra det følelses systemet de hadde i Sims 3, og så må man jo lurer på hva man kommer til å savne fra expansion packs, har jo ikke hatt en familie uten dyr siden de kom ut med pets 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top